Fjällen i oktober?

Undrar om det fortfarande går att vandra i fjällen i oktober, är det fullt av snö redan eller är det så att man fortfarande kan gå?
Någon som har några bra tips på en veckas vandring i oktober och gärna i fjällen eller norrut.
 
Vandring i uge 42.
Min frue og jeg har vandret i Rondane to gange og ved Dovrefjell en gang. Temperaturene har varieret lidt. Nattemperaturer ned til - 6 og dagstemperaturer op til +6. Vi har oftest også haft frost om dagen (-3 grader). Det går at ligge i telt, men det er også dejligt at overnatte i hytte.

Let frost er næsten bedre, så har ikke så meget dimma.

Gunnar Martensen
 
Visst går det!

Hejsan!

Visst går det att vandra i Oktober, jag var själv uppe i Sarek den 1:a veckan i Oktober 2004. Men man gör sig själv en tjänst om man tillåter en mycket flexibel planering. Veckan vi var uppe 2004 var den sista lämpliga den säsongen, om man nu inte gillar att pulsa fram i snö förståss.

Längre söderut, exempelvis i Jämtlandsfjällen brukar det vara möjligt att vandra ytterligare ett par veckor, men detta skiljer sig mycket från år till år. Om man exempelvis kollar in SMHI's fakta om när vintern börjar (medeltemperatur under 0 grader) ser man att i medel har den börjat den 10 Oktober i Lapplandsfjällen och 20-25 Oktober i Jämtlandsfjällen.

/ Stefan
 
Räkna med snö

Oktober är en riktigt opålitlig månad.

Men om man tänker sig de nordliga fjälltrakterna, så är nog snö att räkna med.

Jag har i och för sig gått kortare turer i oktober (helg-tur), utan minsta flinga.

Men jag har också fått avstyra helg-vandring i september på grund av halvmeterssnö.

Lätt är det inte att veta. Men ett vet jag. Det är rätt korta dagar i oktober.

Mvh Bert
 
Halvciviliserat

Har aldrig gjort någon fjällveckotur i oktober men helgturer kan vara mycket lyckade med fina färger nysnö på topparna etc.

Var flexibel gardera med skidor och långfärdsskridskor (T ex Ånnsjön i västra Jämtland kan vara en höjdare i oktober) och gör en stugtur t ex i Jämtlandstriangeln eller på Kungsleden. Kolla väder och snöförhållanden noga innan du drar iväg. Överväg kortare tur som 3-4 dagar i stället.

Thure
 
Hur är det om man skulle hålla sig vid trädgränsen, eller ska man kanske söka sig ännu längre ner och stsa på en vandring i de norrländska skogarna istället?

Några mer tips?
 
Ta en titt på Jougdadalen, Härbergsdalen, Daimadalen i norra Jämtland. Jougdadalen är en stor härlig vild och viltrik dalgång. Utgår man från Gäddede kommer man direkt in i de övre delarna av dalen, men det går att börja längre söderut också. Vandrade där i just Oktober för ett antal år sedan, och ska söka mig tillbaks. Gick en lång rundel från Gäddede till Gäddede.

Vill du ha lite mer fjällkänsla, kolla området öst och nordost om Ankarede. Sielkentjakkeområdet är trevligt. Ligger nära gränsen mellan Lappland och Jämtland. Här gick vi mellan Ankarede och Borga.

Jougdadalen lär du inte bli besviken på.

Raskesven
 
1998 / 10 oktober. Skoterspår mellan Nikkaluokta och Kebenkasie. Åkte skidor med ryggsäck. Vände för att jag saknade motivation och det blåste upp till snöstorm. Att gå i skogslandet är bättre, man har lä och ved. Men skidor eller snöskor är att bra att ha i norrbotten. Men man vet aldrig från år till år. Kolla med SMHI innan du drar iväg.
 
Raskesven; sa:
Ta en titt på Jougdadalen, Härbergsdalen, Daimadalen i norra Jämtland. Jougdadalen är en stor härlig vild och viltrik dalgång. Utgår man från Gäddede kommer man direkt in i de övre delarna av dalen, men det går att börja längre söderut också. Vandrade där i just Oktober för ett antal år sedan, och ska söka mig tillbaks. Gick en lång rundel från Gäddede till Gäddede.

Vill du ha lite mer fjällkänsla, kolla området öst och nordost om Ankarede. Sielkentjakkeområdet är trevligt. Ligger nära gränsen mellan Lappland och Jämtland. Här gick vi mellan Ankarede och Borga.

Jougdadalen lär du inte bli besviken på.

Raskesven

Såg bilden i ditt fotoalbum men hittade inte mycket info i övrigt när jag googlade på det. Vet du vart man kan få tag i mer info och vilken karta som gäller?
Hittade dock detta http://www2.z.lst.se/naturvard/skyddadnatur/naturreservat/reservat_stromsund_jougdadalen.php och kan inte säga anant än att jag blev väldigt sugen =)
 
sajberjohan; sa:
Såg bilden i ditt fotoalbum men hittade inte mycket info i övrigt när jag googlade på det. Vet du vart man kan få tag i mer info och vilken karta som gäller?
Hittade dock detta http://www2.z.lst.se/naturvard/skyddadnatur/naturreservat/reservat_stromsund_jougdadalen.php och kan inte säga anant än att jag blev väldigt sugen =)
Fjällkartan Z1 och Z2 täcker Jougdadalen med omgivningar. Z3 om du ska till den mest sydliga delen. Länsstyrelsen har en folder med skyddad natur i Jämtland som man kan få hemskickad. Bl.a. Jougdadalen ingår i den foldern. Men mycket info finns inte.

Jag gillar verkligen de här dalgångarna med sjöar och/eller rinnande vatten i mitten av dalgången. Ingen direkt folkrusning. Vi stötte bara ihop med några "husbehovs"-fiskande-jagande infödingar när vi nått och lämnat norra delen av dalen. Södra sidan av dalgångens vattendrag är det bara bitvis stig, för det mesta inte. Och du får räkna med en del sunkmark;-)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.