Fjällen i oktober?

Undrar om det fortfarande går att vandra i fjällen i oktober, är det fullt av snö redan eller är det så att man fortfarande kan gå?
Någon som har några bra tips på en veckas vandring i oktober och gärna i fjällen eller norrut.

Vandring i uge 42.
Min frue og jeg har vandret i Rondane to gange og ved Dovrefjell en gang. Temperaturene har varieret lidt. Nattemperaturer ned til - 6 og dagstemperaturer op til +6. Vi har oftest også haft frost om dagen (-3 grader). Det går at ligge i telt, men det er også dejligt at overnatte i hytte.

Let frost er næsten bedre, så har ikke så meget dimma.

Gunnar Martensen

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Visst går det!

Hejsan!

Visst går det att vandra i Oktober, jag var själv uppe i Sarek den 1:a veckan i Oktober 2004. Men man gör sig själv en tjänst om man tillåter en mycket flexibel planering. Veckan vi var uppe 2004 var den sista lämpliga den säsongen, om man nu inte gillar att pulsa fram i snö förståss.

Längre söderut, exempelvis i Jämtlandsfjällen brukar det vara möjligt att vandra ytterligare ett par veckor, men detta skiljer sig mycket från år till år. Om man exempelvis kollar in SMHI's fakta om när vintern börjar (medeltemperatur under 0 grader) ser man att i medel har den börjat den 10 Oktober i Lapplandsfjällen och 20-25 Oktober i Jämtlandsfjällen.

/ Stefan

Räkna med snö

Oktober är en riktigt opålitlig månad.

Men om man tänker sig de nordliga fjälltrakterna, så är nog snö att räkna med.

Jag har i och för sig gått kortare turer i oktober (helg-tur), utan minsta flinga.

Men jag har också fått avstyra helg-vandring i september på grund av halvmeterssnö.

Lätt är det inte att veta. Men ett vet jag. Det är rätt korta dagar i oktober.

Mvh Bert

Halvciviliserat

Har aldrig gjort någon fjällveckotur i oktober men helgturer kan vara mycket lyckade med fina färger nysnö på topparna etc.

Var flexibel gardera med skidor och långfärdsskridskor (T ex Ånnsjön i västra Jämtland kan vara en höjdare i oktober) och gör en stugtur t ex i Jämtlandstriangeln eller på Kungsleden. Kolla väder och snöförhållanden noga innan du drar iväg. Överväg kortare tur som 3-4 dagar i stället.

Thure

Hur är det om man skulle hålla sig vid trädgränsen, eller ska man kanske söka sig ännu längre ner och stsa på en vandring i de norrländska skogarna istället?

Några mer tips?

Ta en titt på Jougdadalen, Härbergsdalen, Daimadalen i norra Jämtland. Jougdadalen är en stor härlig vild och viltrik dalgång. Utgår man från Gäddede kommer man direkt in i de övre delarna av dalen, men det går att börja längre söderut också. Vandrade där i just Oktober för ett antal år sedan, och ska söka mig tillbaks. Gick en lång rundel från Gäddede till Gäddede.

Vill du ha lite mer fjällkänsla, kolla området öst och nordost om Ankarede. Sielkentjakkeområdet är trevligt. Ligger nära gränsen mellan Lappland och Jämtland. Här gick vi mellan Ankarede och Borga.

Jougdadalen lär du inte bli besviken på.

Raskesven

1998 / 10 oktober. Skoterspår mellan Nikkaluokta och Kebenkasie. Åkte skidor med ryggsäck. Vände för att jag saknade motivation och det blåste upp till snöstorm. Att gå i skogslandet är bättre, man har lä och ved. Men skidor eller snöskor är att bra att ha i norrbotten. Men man vet aldrig från år till år. Kolla med SMHI innan du drar iväg.

Raskesven; sa:
Ta en titt på Jougdadalen, Härbergsdalen, Daimadalen i norra Jämtland. Jougdadalen är en stor härlig vild och viltrik dalgång. Utgår man från Gäddede kommer man direkt in i de övre delarna av dalen, men det går att börja längre söderut också. Vandrade där i just Oktober för ett antal år sedan, och ska söka mig tillbaks. Gick en lång rundel från Gäddede till Gäddede.

Vill du ha lite mer fjällkänsla, kolla området öst och nordost om Ankarede. Sielkentjakkeområdet är trevligt. Ligger nära gränsen mellan Lappland och Jämtland. Här gick vi mellan Ankarede och Borga.

Jougdadalen lär du inte bli besviken på.

Raskesven

Såg bilden i ditt fotoalbum men hittade inte mycket info i övrigt när jag googlade på det. Vet du vart man kan få tag i mer info och vilken karta som gäller?
Hittade dock detta http://www2.z.lst.se/naturvard/skyddadnatur/naturreservat/reservat_stromsund_jougdadalen.php och kan inte säga anant än att jag blev väldigt sugen =)

sajberjohan; sa:
Såg bilden i ditt fotoalbum men hittade inte mycket info i övrigt när jag googlade på det. Vet du vart man kan få tag i mer info och vilken karta som gäller?
Hittade dock detta http://www2.z.lst.se/naturvard/skyddadnatur/naturreservat/reservat_stromsund_jougdadalen.php och kan inte säga anant än att jag blev väldigt sugen =)
Fjällkartan Z1 och Z2 täcker Jougdadalen med omgivningar. Z3 om du ska till den mest sydliga delen. Länsstyrelsen har en folder med skyddad natur i Jämtland som man kan få hemskickad. Bl.a. Jougdadalen ingår i den foldern. Men mycket info finns inte.

Jag gillar verkligen de här dalgångarna med sjöar och/eller rinnande vatten i mitten av dalgången. Ingen direkt folkrusning. Vi stötte bara ihop med några "husbehovs"-fiskande-jagande infödingar när vi nått och lämnat norra delen av dalen. Södra sidan av dalgångens vattendrag är det bara bitvis stig, för det mesta inte. Och du får räkna med en del sunkmark;-)

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips