Fjäll - cykel? Padjelanta tillåtet eller inte?

Frågan är ifall det är tillåtet att cykla padjelantaleden och de övriga fjällområdena uppe i lappland, är det någon som vet ifall det finns några förbud.

Osäker, men det är iaf tillåtet så länge du inte befinner dig nationalpark.

Hursomhelst, är det inte lite tråkigt? Har inte gått Padjelanta-leden, men har fått för mig att det är mycket spångat?

/Håkan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hej
Vi gick padjelantaleden -00 från Ritsem (Akka) till Kvikkjokk och det är väl en av de svenska fjäll-leder jag gått som mest lämpar sig för cykling.
Inte farligt mycket sten eller spänger iaf norra delen norr om Stalo...
Jag har själv funderat på att cykla Akka-Stalo T&R men det har inte blivit av.
Om man däremot FÅR cykla där vet jag dock inte...

Cykling är tillåten i Padjelanta

Cykling är tillåten i Padjelanta

SAMS har listat nationalparkerna och vad som gäller angående cykling i respektive nationalpark.

Kolla på http://www.samsinfo.nu klicka på stigbiblioteket och sedan på Cykling förbjuden, eller?

Långt ner på den sidan finns respektive nationalpark listad med länk till kungörelsen och en kommentar om vad som gäller för cyklister.

/Mattias

Ska du cykla i Padjelanta tycker jag du ska hålla dig från lederna och sikta på videsnåren i stället, så har vi andra lite nytta av dig :)

Annars tror jag att delen av leden söder om parkgränsen (nere i Tarradalen) är svårcyklade, för det var påtagligt stenigt där.

Huvudanledningen var inte slitaget, vill jag minnas, utan att cyklisterna ansågs (av någon) ha sådan fart att de störde friden. Markslitage är nog lite svårt att åberopa eftersom cyklisterna sällan är i spenaten utan helst på redan rätt tydliga stigar. Får väl se vad som händer.

Överdriven cyklism är väl inte ett jätteproblem i fjällvärlden än så länge. Har nog bara träffat en cyklist en gång, en irländare som kom bärande på cykeln mellan Nikkaluokta och Kebnekaise. Han var besviken på väglaget och frågade om det skulle bli bättre längre fram. Dålig research... :)

Epidemisk förbudsiver

svartöra; sa:
Markslitage är nog lite svårt att åberopa eftersom cyklisterna sällan är i spenaten utan helst på redan rätt tydliga stigar. Får väl se vad som händer.

- Det går alltid att påverka, genom uppvaktningar och skrivelser till dem som fattar besluten. Som du säger mark slitaget är tämligen negligerbart. Det oroande är att förbudsivern verkar ha fått epidemiska proportioner.

Per

hur är det med kungsleden?

Får man cykla på den?? Går det att cykla på den? Har bara beträtt den vintertid, hur ser stigarna ut?
Har funtat på om det inte vore en grej att cykla den leden. Kommentarer!??

HMFL

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips