Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjäll - cykel? Padjelanta tillåtet eller inte?
- Trådstartare jontte00
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hej
Vi gick padjelantaleden -00 från Ritsem (Akka) till Kvikkjokk och det är väl en av de svenska fjäll-leder jag gått som mest lämpar sig för cykling.
Inte farligt mycket sten eller spänger iaf norra delen norr om Stalo...
Jag har själv funderat på att cykla Akka-Stalo T&R men det har inte blivit av.
Om man däremot FÅR cykla där vet jag dock inte...
Vi gick padjelantaleden -00 från Ritsem (Akka) till Kvikkjokk och det är väl en av de svenska fjäll-leder jag gått som mest lämpar sig för cykling.
Inte farligt mycket sten eller spänger iaf norra delen norr om Stalo...
Jag har själv funderat på att cykla Akka-Stalo T&R men det har inte blivit av.
Om man däremot FÅR cykla där vet jag dock inte...
Naturvårdsverket
Hej!
Kolla på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
om allemansrätten och cykling. Där får du också länkar till de olika Naturresrvaten och de särskilda regler som gäller där. Du kan alltid kontakta länstyrelsen i det aktuella länet och fråga.
Martin
Hej!
Kolla på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
om allemansrätten och cykling. Där får du också länkar till de olika Naturresrvaten och de särskilda regler som gäller där. Du kan alltid kontakta länstyrelsen i det aktuella länet och fråga.
Martin
Cykling är tillåten i Padjelanta
SAMS har listat nationalparkerna och vad som gäller angående cykling i respektive nationalpark.
Kolla på http://www.samsinfo.nu klicka på stigbiblioteket och sedan på Cykling förbjuden, eller?
Långt ner på den sidan finns respektive nationalpark listad med länk till kungörelsen och en kommentar om vad som gäller för cyklister.
/Mattias
SAMS har listat nationalparkerna och vad som gäller angående cykling i respektive nationalpark.
Kolla på http://www.samsinfo.nu klicka på stigbiblioteket och sedan på Cykling förbjuden, eller?
Långt ner på den sidan finns respektive nationalpark listad med länk till kungörelsen och en kommentar om vad som gäller för cyklister.
/Mattias
Gå till www.naturvardsverket.se och läs. Jag kan inte se något förbud för detta. Konstig länk, hoppas den funkar....jontte00; sa:Frågan är ifall det är tillåtet att cykla padjelantaleden och de övriga fjällområdena uppe i lappland, är det någon som vet ifall det finns några förbud.
Skulle tro att förbudet kommer med tiden, men de reviderar inte bestämmelserna så ofta. MTB var inte påtänkt när de kom till..Gå till www.naturvardsverket.se och läs. Jag kan inte se något förbud för detta.
I Göteborg blir det nog cykelförbud i Änggårdsbergen (naturreservat) vid nästa regel-revision, stod det i tidningen för ett tag sedan.
svartöra; sa:I Göteborg blir det nog cykelförbud i Änggårdsbergen (naturreservat) vid nästa regel-revision, stod det i tidningen för ett tag sedan.
Vad gör ni göteborgare åt den saken då? Sakligt sett kunde man ju likväl förbjuda plattfötter.
Per
http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm
Huvudanledningen var inte slitaget, vill jag minnas, utan att cyklisterna ansågs (av någon) ha sådan fart att de störde friden. Markslitage är nog lite svårt att åberopa eftersom cyklisterna sällan är i spenaten utan helst på redan rätt tydliga stigar. Får väl se vad som händer.
Överdriven cyklism är väl inte ett jätteproblem i fjällvärlden än så länge. Har nog bara träffat en cyklist en gång, en irländare som kom bärande på cykeln mellan Nikkaluokta och Kebnekaise. Han var besviken på väglaget och frågade om det skulle bli bättre längre fram. Dålig research...
Överdriven cyklism är väl inte ett jätteproblem i fjällvärlden än så länge. Har nog bara träffat en cyklist en gång, en irländare som kom bärande på cykeln mellan Nikkaluokta och Kebnekaise. Han var besviken på väglaget och frågade om det skulle bli bättre längre fram. Dålig research...
Epidemisk förbudsiver
- Det går alltid att påverka, genom uppvaktningar och skrivelser till dem som fattar besluten. Som du säger mark slitaget är tämligen negligerbart. Det oroande är att förbudsivern verkar ha fått epidemiska proportioner.
Per
svartöra; sa:Markslitage är nog lite svårt att åberopa eftersom cyklisterna sällan är i spenaten utan helst på redan rätt tydliga stigar. Får väl se vad som händer.
- Det går alltid att påverka, genom uppvaktningar och skrivelser till dem som fattar besluten. Som du säger mark slitaget är tämligen negligerbart. Det oroande är att förbudsivern verkar ha fått epidemiska proportioner.
Per
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg