Finns det användning för min sekatör i naturen?

När jag är ute och fjällvandrar brukar jag alltid ha med mig kniv och liten yxa.
Men tanken har slagit mig om min sekatör som sitter och samlar damm skulle kunna komma till användning?
Är mest bara en tanke som slagit mig, men låter det rimligt att ta med sig den ut?
 
En sekatör är ju främst ett utmärkt verktyg för att beskära och ansa i trädgården, men det innefattas ju inte i allemansrätten att du kan beskära och klippa grenar från levande träd så för vandringen hade jag lämnat den kvar hemma. Samma med yxan, den hade jag också lämnat kvar hemma på en fjällvandring.
Kniv däremot är ett allsidigt verktyg som har sin plats i packningen, men för vanlig fjällvandring behövs bara en fällkniv enligt min erfarenhet.
 
Det bränsle som är nog klent för att klippas av en sekatör kan brytas eller eldas i den längd den hittas.

I naturen finns bränsle i alla dimensioner.
Torrt ris och torra kvistar bryter man av. Grövre bränsle eldas som det är.
 
Välutrustade samer har två eller tre knivar. Yxa på annans mark finns inget behov av. Fjällvandring räcker det med en bra fällkniv.
 
Sekatör är bra att ha om man har en sk woodstove eller riskök eller vad dessa nu heter. Ni vet såna små ihopplockbara som man bränner små vedpinnar i.
 
Och vad för ved rekommenderar du att man skall klippa? Grön ved får du inte avverka och torra småpinnar på marken är enkla att bryta av, se där sparade vi sekatörens vikt. Sekatör brukar prickskyttar för att öka synfältet bakom busken.
 
Ja, som flera är inne på är en sekatör värdelös för torr ved. Yxa tycker jag kan vara användbart om man vill klyva lite grövre torr ved, men då måste man också ha en såg för att kapa den i kubbar innan man klyver.

Sekatören kan ju som sagt var också bara användas för en sak, kniven är mycket mer allsidig och jag har svårt att se att det finns nåt man kan göra med en sekatör som man inte kan göra med en kniv.
 
Jag har haft med mig sekatör 1 gång i skogen, detta för att se om den funkade till att klippa så pass grova grangrenar som jag inte kunde bryta av till vedköket.
Det gjorde den inte. En liten vikbar såg fungerar mycket bättre till det ändamålet.
 
När jag skrev fjällvandring syftade jag kanske mer på övernattning på fjället, därför jag brukar ha med mig en liten yxa. Detta för att underlätta vid lägerbygge.
Men låt säga att jag vill ha med mig ett mellanting mellan kniv och yxa när jag sticker ut, vad skulle jag i såna fall kunna ta med mig?
 
Och vad för ved rekommenderar du att man skall klippa? Grön ved får du inte avverka och torra småpinnar på marken är enkla att bryta av, se där sparade vi sekatörens vikt. Sekatör brukar prickskyttar för att öka synfältet bakom busken.

Jag rekommenderar inte att man tar med sig sekatör ut i bushen. Men om man nu vill ha grön ved att klippa rekommenderar jag att uppsöka en kraftledningsgata som är hyfsat nyröjd.
Även utkanten av koloni-odlingsområden, eller så här års även utkanten av villaområden. Diken. Tja.. jag ser dagligen lämpliga ställen att ta några nävar ris ifrån, ifall jag skulle vilja ha grönt ris. Där jag bor asså.
Andra möjligheter är ju att snacka med grannen, stallägaren eller vem det nu är som äger marken man vistas på. I vissa områden är det ju inte alls ovanligt att man har en personlig kontakt med markägaren. När det gäller sly och små gröna kvistar kan man ju säga att det "växer som ogräs".

Obs, ni som läser detta, se det inte som en uppmaning att gå omkring och hugga ner levande träd hej vilt omkring er.

Och som sagt, kniv funkar nog minst lika bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Vintervilan Finns det mer prisvärt än vidda pro? Allmänt om friluftsliv 17
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
såg Finns det det inte nått skogensband Allmänt om friluftsliv 6
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Lost Wanderer Finns här några friluftsvänner i och kring Malmö? Allmänt om friluftsliv 2
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.