Finns det användning för min sekatör i naturen?

Sekatör i fjällen?
Tja varför inte, lite okonventionellt men prova du. En ”samehuggare” hellre än yxa hade jag valt. En liten kniv hellre också. Jag har alltid kniv men det är av friluftsreligösa skäl. Typ.
Om du ska ha en sekatör för lite grövre vedartade växter behöver den vara stor och som redan skrivits vinner då en liten såg. En yxa kan du bruka utan moraliska och juridiska betänkligheter på annans mark kan jag lugna dig med. Förutom att alla inte bor i Skåne så har du allemansrättsliga möjligheter att, bruka, yxa såväl som såg som kniv,,,😉men kör du sekatör, det vore kul att få höra hur det gick för dig.
 
hejsan. har du ett vedkök så underlättar det att ha en sekatör, du klipper upp till 2cm i diameter och det är lätt att klyva med sekatören. men en sekatör väger.. så det är bara att prova vad som funkar för dej.
mvh♥️
 
Sekatör i fjällen?
Tja varför inte, lite okonventionellt men prova du. En ”samehuggare” hellre än yxa hade jag valt. En liten kniv hellre också. Jag har alltid kniv men det är av friluftsreligösa skäl. Typ.
Om du ska ha en sekatör för lite grövre vedartade växter behöver den vara stor och som redan skrivits vinner då en liten såg. En yxa kan du bruka utan moraliska och juridiska betänkligheter på annans mark kan jag lugna dig med. Förutom att alla inte bor i Skåne så har du allemansrättsliga möjligheter att, bruka, yxa såväl som såg som kniv,,,😉men kör du sekatör, det vore kul att få höra hur det gick för dig.
"Friluftsreligiösa skäl". Det uttrycket gillar jag. 😀
 
Sekatör låter inte som det första verktyget jag skulle packa ner. Det är funkis i trädgården i fritidshuset, speciellt smidig när man ansar rosorna men där går nog min gräns. En sekatör är ju inte så lätt heller och den har svårt att fylla flera funktioner, som att skära korv, tälja grillpinnar, peta ut stickor ur tårna osv. Då skulle jag hellre ta med en rejäl multitång.
Yxa är rätt onödigt på en fjällvandring men jag har med det på andra turer. Kortare turer då jag har med ved, längre turer då jag också ofta har ved men flyger. A propos om man är "markägare" om man vill skära en grillpinne, så ställde jag den till en av traktens största skogsägare och fick svaret att så länge jag inte avverkar nyplanterade plantor eller större träd, så får jag avverka sly tills jag inte orkar längre. I skogsområden där skogsbolagen avverkar många hektar, så finns mycket lösved kvarliggandes och då kan det vara bra med en liten såg och en yxa. För gamla torrfuror och tjärgaddar kan det också vara smidigt med en liten yxa. Däremot inte med en sekatör.
 
För gamla torrfuror och tjärgaddar kan det också vara smidigt med en liten yxa. Däremot inte med en sekatör.

Gamla torrfuror tycker jag man ska vara väldigt försiktig med att hugga eller karva i, eftersom de är substrat för många ovanligare, och många gånger rödlistade, arter av i första hand lavar. Substratet tar lång tid att återskapa och det sker knappt i brukade skogar. Samma sak även med silverstubbar, dvs stubbar av tall som står kvar sedan dimensionsavverkningsepoken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Vintervilan Finns det mer prisvärt än vidda pro? Allmänt om friluftsliv 17
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
såg Finns det det inte nått skogensband Allmänt om friluftsliv 6
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Lost Wanderer Finns här några friluftsvänner i och kring Malmö? Allmänt om friluftsliv 2
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.