Finns det användning för min sekatör i naturen?

För övrigt undrar jag vad man ska med en yxa till om man inte ska klyva mycket ved. Det räcker att spräcka några vedträn för att sedan elda med hela klampar. En fulltångekniv eller samehuggare / machete om det är nödvändigt istället. Själv är jag inte någon lättviktsaffacionado men yxa på kalfjället... några små torrakor i gränslandet behöver ingen yxa. Det var väl ett lätt val?
 
Tack för många bra svar! Skippade att ta med mig sekatören ut nu i helgen.
Men nu har jag blivit nyfiken; hur skulle man modifiera en sekatör som för att den skulle kunna bli användbar?
Typ göra bladet större och handtagen grövre så att man kan kapa större grejor?
 
Tack för många bra svar! Skippade att ta med mig sekatören ut nu i helgen.
Men nu har jag blivit nyfiken; hur skulle man modifiera en sekatör som för att den skulle kunna bli användbar?
Typ göra bladet större och handtagen grövre så att man kan kapa större grejor?

Då ditt intresse för att just klippa och du vill ha förslag på hur du kan göra för att klara större grejor kommer ett förslag här. Som sagt lite okonventionellt men men...

 
Jag har vedkök och för mig är en fällbar grensåg det som är mest rimligt att ta med tillsammans med en kniv. Har en Fiskars sw73, den väger in på 130g vilket är mindre än en vanlig sekatör, kapar lätt både torr och färsk ved upp till 7cm i diameter, den storleken går bra att klyva med kniven. Grövre går lite trögare men funkar om man måste, typiskt sett är det dock upp mot 7cm man hittar på marken och de är lagom att klyva med kniv. Är det blött ute, vill man kunna klyva sig fram till torr ved, en pinne på 2,5cm i diameter blir det bara en tändsticka av då och även när det är torrt tycker jag de brinner mycket sämre än kluven ved som haft mer än 4cm i diameter men det funkar såklart.

Har även en mycket bra liten yxa men för allt annat än dagsutflykt/basläger så är den svår att motivera. En sekatör är ett bra verktyg om man behöver röja en stig uppe på en hästrygg, annars är det nog ett främst ett trädgårdsreskap för mig:)
 
Jag använder sekatör i skogen.
Jag rör mig i ett område där gamla stigar växer igen av sly och björnbärssnår. Ibland när jag tar lugnare hundpromenader passar jag på att "putsa" lite längs stigarna, så slipper jag att riva mig blodig nästa gång jag kommer på cykeln. Också märkt att om man hjälper till med att hålla stigar öppna så kan det vara fler folk som hittar ut i naturen/skogen. Det är väldigt lite skada jag gör jämfört med hur skogsägare kan köra sönder stora områden av naturen och göra det omöjligt för oss att utnyttja allemansrätten.
 
En annan fördel med att ansa "slyn" som växer runt stigarna är att när det regnat så blir man dyngsur av blöta löv och kvistar när man går på en stig som är halvt igenvuxen. Skogsägarna där jag bor känner till att jag "ansar" och har inga negativa synpunkter.
 
Jag använder sekatör i skogen.
Jag rör mig i ett område där gamla stigar växer igen av sly och björnbärssnår. Ibland när jag tar lugnare hundpromenader passar jag på att "putsa" lite längs stigarna, så slipper jag att riva mig blodig nästa gång jag kommer på cykeln. Också märkt att om man hjälper till med att hålla stigar öppna så kan det vara fler folk som hittar ut i naturen/skogen. Det är väldigt lite skada jag gör jämfört med hur skogsägare kan köra sönder stora områden av naturen och göra det omöjligt för oss att utnyttja allemansrätten.

Du bör nog ha markägarens tillstånd innan du går loss med en sekatör i någon annans skog - att en markägare kör skogsmaskin i en annan del av skogen ger inte dig rätt att klippa små levnade kvistar längs en stig. Markägaren kanske inte alls är road av att stigen går just där och att anlägga och underhålla stigar ingår inte i allemansrätten.
Man får färdas på annans mark men inte justera den, kanske markägaren vill skörda björnbär där och inte alls vill ha snåren bortklippta.

Jag har frågat en bonde i närheten om lov att köra trimmer några decimeters bredd längs en stig i en hage, då jag fick mycket fästingar från långt gräs på mina löprundor (och lovade dessutom att höra av mig om jag såg något konstigt med djuren i hagen) och det var inga problem. Men att bara ge sig ut på någon annans mark med sekatör eller trimmer är inte ok.

/Patrik
 
En annan fördel med att ansa "slyn" som växer runt stigarna är att när det regnat så blir man dyngsur av blöta löv och kvistar när man går på en stig som är halvt igenvuxen. Skogsägarna där jag bor känner till att jag "ansar" och har inga negativa synpunkter.

Föredömligt att du och markägaren är överens om vad du gör på hens mark.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Vintervilan Finns det mer prisvärt än vidda pro? Allmänt om friluftsliv 17
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
såg Finns det det inte nått skogensband Allmänt om friluftsliv 6
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Lost Wanderer Finns här några friluftsvänner i och kring Malmö? Allmänt om friluftsliv 2
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.