Filmprojekt och amatörmedicinsk studie

EDIT: Glömde, görs i Göteborg och kommer kräva att man kan fysiskt närvara både innan och efter.

Hej,

Jag har börjat komma tillbaka in i "överlevnadssvängen" igen och funderar på att göra en ny (och bättre) film - http://bushcraft.se/film/index.html.se

Många har mailat mig och undrar när det kommer någon ny film och mitt intresse har varit lågt det senaste. Nu känner jag mig motiverad att göra en ny och motivationen är att göra en liten medicinsk studie av hur ett "överlevnadsscenario" påverkar kroppens fysiologi.

Jag är inte medicinskt utbildad men har ett väldigt stort intresse och en del kunnande inom området.

Varför jag går ut med detta är för att jag söker ett gäng frivilliga som skulle kunna tänka sig att hänga med som dessutom inte räds för att bli "offentliggjorda" på film. Att bara ta prover på mig själv är lite meningslöst, vore mycket bättre med flera. De medicinska proverna kommer inte att kunna kopplas till en enskild person i filmen (av integritetsskäl) och alla kommer att få godkänna resultatet innan den publiceras.

Tanken är följande:

En långhelg (fredag-söndag) helt utan mat, med lite men någorlunda "tung" utrustning. En vecka hade givetvis varit optimalt, men förmodligen inte realistiskt. För att verkligen sätta igång fettförbränningen blir det långa dagar med uppåt kanske 4 mils vandring. Det finns ingen budget, därför är det svårt med blodprovsbiten eftersom den kan kosta lite pengar. Kanske finns det någon med rätt kontakter som skulle vilja vara intresserad? Annars får man försöka locka någon medicinstuderande med tillgång till lab. I övrigt finns det flera enklare prover man kan ta (socker, ketoner, blodtryck, vilopuls/snittpuls/maxpuls, mm). Lättare prover tas innan, under och efter medans blodprov tas innan och efter. Varje persons kost kommer också att analyseras ingående innan iom att jag är väldigt kostintresserad - allt för att kunna koppla så mycket som möjligt till de data vi får fram - både biokemiskt och psykologiskt (hur man mår under resans gång så att säga).

Själva helgen blir som sagt mycket vandring och ganska minimalistiskt friluftsliv men inget "macho". Vi sover i sovsäckar under presenning (eller bar himmel beroende på väder). Det kommer att finnas ett stress-moment, förmodligen så enkelt att vi måste vandra ett visst antal mil per dag för att komma "hem" igen.

Då återstår bara frågan om någon är intresserad?

Skicka meddelande till mig eller maila michel.blomgren@gmail.com
 
Senast ändrad:
Trevligt att se att du inte försvunnit från ytan helt Michel, har regelbundet kollat efter uppdateringar på din sida ytan lycka men detta verkar ju vara på G

Jag hade mer än gärna ställt upp men bor dessvärre i Malmö.


Jag ser fram emot resultatet av projektet om det kommer att publiceras.
 
Jo, nu ska det börja hända något. Problemet nu verkar dock vara att intresset är svalt för detta projektet dessvärre.

Kanske kan man öka intresset om man verkar lite mer nördig:

Följande tester gör jag själv utan lab. Dessa tester blir väldigt billiga jämfört med lab och därför blir projektet av i någon form (dvs, med eller utan dyra labanalyser):

- SR (sänkningsreaktion, innan och efter, mäter graden av inflammation/infektion i kroppen, ett lätt venöst prov att göra själv med ett SR-kit (Westergren), kanske inte så aktuellt för detta projektet men man vet ju aldrig)
- Blodtryck (liggande, stående - för att "bakvägen" försöka se vad som händer med kortisolproduktionen, om ens möjligt)
- kB-Kolesterol, kB-Triglycerider (jag har ingen dyr mätare som mäter lipoproteinerna HDL/LDL, om det händer något dramatiskt med kolesterolvärdet kan man eventuellt koppla det till ökad/förändrad hormonproduktion (mest intressant för förstås kortisol och glukagon, men det kan man inte testa utan lab)
- kB-Glukos (blodsockernivån (fastande, innan, under och efter projektet), kommer att hålla sig stabilt runt 4-5,5 mmol/L men ska med för att koppla till annan data)
- U-Acetoacetat (ketoner i urinen pga ökad "ineffektiv" fettförbränning, kommer att synas starkt hos de som normalt äter hög energiprocent kolhydrater (med tillhörande huvudvärk osv), men förmodligen väldigt lite hos de som får huvuddelen av sin energi från fett (mig själv), blir intressant att testa denna teori)
- U-pH (pH-värdet i urinen, avslöjar eventuellt ph-balanseringen i kroppen, för surt och kroppen gör sig av med sura biprodukter (ketoner t.ex), vet ej om detta kommer att påverkas, blir intressant att se om urinen håller perfekt ph-balans eller ej)

plus lite till...

/Michel
 
Eventuellt kommer jag även ha tillgång till en syremättnadsmätare (en "fingertuta" som mäter syrehalten i blodet - en s.k pulsoximeter) och ett enkelt EKG (mäter bara en avledning, men man får ut snygga grafer :) ). Teoretiskt skulle det kunna hända grejer med salterna (kalium, magnecium, osv) och detta skulle kunna påverka EKG:et, men är man normal lär man sällan se något med denna utrustningen, kul grej att logga dock, man vet aldrig vad som händer förrän man provat det.

/Michel
 
Jag har fått lite feedback och tänkte komma med en lite utförligare beskrivning samt diverse ändringar i upplägget...

- Övningen kommer att likna ett överlevnadscenario så mycket som möjligt, dvs det blir bivackbygge, insamling/uppletande av ätbara växter, fiske, ved, mm.

- För att göra det mer "spännande" blir det uppgifter att lösa på vägen. Löser man uppgifterna "hittar man hem" så att säga (funderar på någon variant av geocaching där man hittar kartor för att hitta till nästa cache för att tillsist "slutföra uppdraget"). Osäkerhetsfaktorn skulle kunna vara lite stressande och kanske göra att scenariot känns mer "verklighetstroget". Ingen vet dessutom hur långt man måste ta sig till nästa delmål, hur terrängen är, osv. Kartläsning på tom mage brukar kunna bli intressant ;)

- Det blir ingen nack-brytande marsch, men vi är ändå i rörelse, dvs vi använder inte samma bivack 2 nätter i rad.

- Jag gör gärna en längre övning, t.ex 5 dagar istället för en kort helg. Efter 4 nätter ute får man säkerligen betydligt intressantare siffror. Dock förstår jag om man inte direkt är intresserad att offra en veckas semester eller liknande på en sån här grej, så därför är den kortare varianten med 2 nätter fortfarande ett alternativ.

- Kanske kan ett sådant här upplägg locka flera då man även får öva överlevnadsteknik i ett mer skarpt läge, träffa andra och dela erfarenheter?


Mvh
Michel
 
Hör av dig till universitetet/högskolan i gtbg. Borde finna intresse för studien ur flera perspektiv. Säkert några program som skulle nappa och dessutom komma med lämpliga test/prover att göra i stress och under belastning.

Roland
 
Jo, det är en mycket bra idé. Jag vill dock ha något att komma med innan man "slår på stort". Först och främst att försöka få ihop deltagare, men även eventuellt någon enklare förstudie att visa fram som visat på eventuellt resultat som vore intressant att titta närmare på. Då kanske något universitet nappar på idéen lite lättare.

/Michel
 
Nu hade varit perfekt tid, synd att det är för kort varsel, men kanske håller vädret i sig ett tag. En kortare variant som förstudie eller helt enkelt test att öva på att ta alla prover i fält samtidigt som man filmar hade varit kanon.

Nu har jag bemödat mig att speca projektet mer detaljerat. Det finns en frågeställning som kanske inte direkt framgår i mitt första inlägg.

Detaljer och uppdateringar om projektets delmål/förstudier kommer att kunna läsas på följande blogg...

http://dietsurvival.blogspot.com/

/Michel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.