Fel bild i Hillebergskatalogen

öringen; sa:
Finns inte en enda bild i en vanlig dagstidning som INTE är photoshoppad ;)

Beror på vad du menar med "photoshoppad"?

Menar du justera färg, kontrast, pjatta fram högdagrar och efterbelysa skuggor, beskära mm så räknas det inte som manipulation.

Menar du att de byter huvud, raderar föremål och ersätter tomrummet med klonverktyget, klonar bort finnar, flyttar saker eller liknande. DÅ är det manipulation och ska enligt pressens etiska regler inte förekomma i nyhetsbilder.
I övriga bilder bör det anges att de är manipulerade. I reklam är det slappare regler med att ange det, men den får inte heller vara vilseledande.
 
PK Neelix; sa:
öringen; sa:
Finns inte en enda bild i en vanlig dagstidning som INTE är photoshoppad ;)

Beror på vad du menar med "photoshoppad"?

Menar du justera färg, kontrast, pjatta fram högdagrar och efterbelysa skuggor, beskära mm så räknas det inte som manipulation.

Nu skrev jag ju bara just "photoshoppad" och inget annat :)


ps 1. Hade det känts bättre om varenda nyhetstext längst ner var försedd med en liten finstilt varningstext: "OBS! Texten ovan är manipulerad." ds.


ps 2. varför väcka en så gammal tråd?. ds
 
Jag är f ö "inhousereklamare" på ett brödföretag och skapar en hel del reklammaterial. Jag tror inte manipluationen av bilder är fullt så vanligt förekommande, åtminstone när det gäller mindre företag. Det är helt enkelt lättare, för det mesta, att skapa snygga bilder vid fototillfället, än vid senare redigering av dem. Jag tror kompetensen att redigera bilder snyggt saknas hos många mindre företag.

Men visst fuskas det. Jag gör det och ser inget fel i det. Ex: Vi har 11 olika sorters kanelbullar i sortimentet. När vi vill ha en stämningsskapande bild med bullar på tar vi den som passar oavsett vilken produkt som är på bilden. Mycket få ser skillnaden...

Men detta lär väl hamna under avdelningen off topic :)

Fridens!

//A
 
öringen; sa:
Finns inte en enda bild i en vanlig dagstidning som INTE är photoshoppad ;)

Antagligen har du rätt. Men å andra sidan är väl tryckeribranchen numera digital från kamera till tryckpress, så att en bild genomgår photoshop får väl anses lika naturligt som att filmen på sin tur framkallades.

Dvs, en lite skärpning och skruvande på färgerna är ju helt naturligt. Att skriva ut raw-filen i tidningen rakt av skulle inte göra någon så glad.

Christian
 
graylingman; sa:
Nej, och det är inte ens tekniskt och teoretiskt möjligt.

//Anders

Jodå. Frågan är hur du skriver ut det. Ett sätt är ju att skriva ut det i hexadecimala tal i långa listningar. Det blir ju ingen bild, en det sade jag inte. (men en bra fotonörd kan väl läsa en raw-bild själv;-) )
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.