Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010

‘Just så besvärligt som Ni tänkt er?‘ he.he..

Man brukar ju säga att motgångarna adlar.
Men får jag fråga.. Hur mycket tid har ni för den här vandringen..? 8/12 dagar?
Ponera att det typ börjar regna?.. Ni blir sittande i ert lilla tält ett par dagar..vad händer då?

Sarek är tyvärr inte så ofta det där: ’Kodak Moment‘-plejset, som så många låter påskina i sina bilderböcker.. Nått som bara strålar med klarblå himmel och solvarma sluttningar..
Vad jag menar är.. Det är en grej att sitta vid köksbordet och kolla kartor och låta en vandring växa och bli hur stor som helst. När du väl står där i ösregnet och blåsten är det en helt annan sak.


Men även så. det var ju en väldigt, väldigt ambitiös tur du lagt upp. ‘Upp och ner på Kanalberget‘ (!!).. och tälta uppe vid den där sjön vid Hambergs topp (där det ju ‘inte finns ens’ nått ställe att sitta på..)
Vada över Sarveskokken på det jobbigaste stället med..

På nått vis kan man ju lite dra på munnen då och instämma.. ‘Ska Sarek upplevas, ska det nog upplevas med strapatser‘.
Halkar man inte ner på snöfält eller druttar i någon jokk så är det nog ingen Sarekvandring..eller hur?

Visst, att lägga ut en sådan här drömvandring, om att få gå runt, upp och ner, upp på allsköns toppar. ..Vem önskar inte det?
Men, utanför köksbordets önskedröm?..
Tänk på vädret!
 
Hej Anders!

Kul att se att fler tar sig tid till vår planering!

@Anders_sthlm: Vädert brukar sällan vara ett problem, utan något man får rätta sig efter speciellt när det gäller fjällmiljö och annan miljö rent generellt. Det är ju inte helt sällan det regnar och vädret växlar snabbt däruppe, vilket gör att vi kommer att behöva vara flexibla i vår rutt som den ser ut idag. Råkar vi ut för regndagar som vi inte vill vandra i (det är ändå semester, ingen arbetsuppgift) så stannar vi på plats en eller ett par dagar. Kommer det sedan att innebära att vi inte hinner med delar av rutten (till exempel passage över Kanalberget) så får de delarna vänta till ett annat år. Vi kommer att ha flera alternativa vägar ut, till exempel så går det att ta Sarvesvagge ut till Tjågnårisjåhkå och följa den ner till Tarralouppal.
Jag tror att lite av det du funderar över också klarnar i de bilder jag bifogade mitt förra inlägg, där vi reviderat en del av rutten efter om vad osv, från fawwe och Thomas Jonsson bland andra.

Däremot gör du mig fundersam, enligt andra så skall det vara möjligt att slå upp tält och övernatta vid issjön mellan AHT och Kanalbergstoppen, men du kanske har annan mer aktuell information?
Berätta gärna mer.

Något som jag nu funderar över är att jag i bilden som heter Sarek2,jpg har ritat in en övernattning i närheten av Jiegnajavrre i Jiegnavagge, är det en möjlighet? vi vill helst undvika att ta hela sträckan upp till Sarvesvagge på en dag. Någon som vet?

Återigen, stort tack för all input!

/Expedition Hedin 2010,genom killen med kartan..
 
@paerl: Mäktiga bilder, det ser precis så besvärligt ut som vi tänkt oss. Vi har nött frågan fram och tillbaka huruvida det är möjligt att nedstiga på norrsidan och vad vi kommit till är att det kommer vara den tuffaste delen av vandringen som vi försöker oss på, men anser vi oss för trötta, eller om någon av oss deltagare känner sig osäker på det vägvalet vänder vi och går samma väg tillbaka som vi gått upp.

Bra att ni är medvetna om vad som gäller. Jag håller med Anders om att en tur sällan blir exakt som man tänkt sig. I somras hade jag flera ambitioner som inte gick att infria av olika anledningar som 1) för mycket snö på berget, 2) dimma och 3) en dag med akut utmattning. Och då reviderar man sitt program, vilket man ska ha beredskap för att göra.

Det där med Kanalbergets nordsida tror jag också är en avgörande sak i er turidé. Det allra bästa är om någon på Utsidan har gått den och kan berätta hur den är (själv har jag inte gjort det). Den är definitivt mycket brant, och om den är lika storblockig som sydsidan så innebär den ett mycket svårt vägval.

Vi hoppas alltså på någon som skriver om den, jag är lika nyfiken som ni!

/Hans
 
Danske tips til jeres Sarektrip

Jo, jeg har samme problemer med manglende detaljer i jeres kort, men Fowwe's tips om at "vise terræn" på Googlemap hjælper.
På det senere kort fra Lantmäteriet er i "lykkedes" med at få nogle irriterende Lantmäteriet tværs over.
Jeg vil her anvise tre måder at lave bedre kort, fra internet eller direkte fra BD10. Muligvis ser du filerne i rækkefølgen 2-3-1 i forhold til min tekst, men jeg håber det går!

1) På de Länskartor jeg har fundet på gis.lst.se har jeg haft held til at hente dem og siden tegne på kortet (f.eks. i Photoshop)...

=sarekSAM6hc kopimini.jpg

2) Jeg kan anbefale at skanne BD10 i passende bidder og tegne. Her et udsnit fra centrale Sarek med 2009 ruten tegnet på filen og med gamle ruter på selve kortet ...

=sarek092b kopi mini.jpg

3) Det går også fint at bruge Google Earth, oprette en fil vha. PRINT SCREEN og siden tegne på filen. Her et eks. fra lidt nord for "Skarja-mötet"...

=mihkajåhkå GE kopimini.jpg

Andre tips:

Telte ved Jiegnajavrre?
Något som jag nu funderar över är att jag i bilden som heter Sarek2,jpg har ritat in en övernattning i närheten av Jiegnajavrre i Jiegnavagge, är det en möjlighet? vi vill helst undvika att ta hela sträckan upp till Sarvesvagge på en dag. Någon som vet?
Jeg har ikke teltet ved Jiegnajavrre, men mindes (2003) der er meget sne og stenfelter. Men jeg er enig i at det er MEGET langt hvis I tænker at vandre hele vejen Gådokvagge bro til Sarvesvagge på 1 dag. Gaskasvagge er anstrengende.

Kanalberget? Har jeg ikke klatret op på, men jeg har i 1994 gået nordfra (Ahkavagge) til Sarvesvagge (og siden sydpå mod Luohttolahko. Om selve denne lange passage kan jeg sige at "det går an", men det er en anstrengende tur - stejlt op og ned - lange ispassager i passet.

Held og lykke med vandringen i 2010!
/hans c,dk
 

Bilagor

  • sarek09kort2b kopimini.jpg
    sarek09kort2b kopimini.jpg
    96.5 KB · Visningar: 1,480
  • mihkajåhkå GE kopimini.jpg
    mihkajåhkå GE kopimini.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,326
  • sarekSAM6hc kopimini.jpg
    sarekSAM6hc kopimini.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,205
Danske tips - tillæg

ja, i ovenstående ses illustrationerne i rækkefølgen 2-3-1. Håber det går. Desuden ses det desværre ikke så tydeligt hvor fint det går at tegne på Länsstyrelsens hjemmeside-kort. Det går fint at zoome ind til BD10-detaljering eller mere...
mvh. hans c/dk
Her kommer et eksempel - Det var min tænkbare rute i 2008 - det kan sagtens blive mere detaljeret og bedre tegnet end her;)
 

Bilagor

  • sarek08hc kopi.jpg
    sarek08hc kopi.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,509
#14

Det du skriver om där du ‘vill tälta‘, handlar om en extremt exponerad och obekväm plats.
På sydsidan av sjön är det ett isigt snöfält. På norra delen är det block. Visst finns det säkert någon liten stenplätt du kan lägga dig ner, men kommer du väl upp här kommer du nog förstå att platsen inte direkt var ett ställe att tälta på. Det blåser dessutom ideligen där i passet. Vill du ha en någorlunda plan yta får du stapla stenar om du vill ligga rakt. Och hur kul är det på en skala på ett till tio efter en lång tragglig bestigning upp dit?
Det finns inga färdiggjorda tältplatser ‘a la Tarfala’ där, eller typ, U. Räita. Som bara ligger och väntar på dig. Jordmån saknas helt. Det kanske inte ser ut så på Google men tro mig. Det är inga blomsterängar däruppe inte ens vid jokkutföldet ner mot Akkavagge.
----Vill du nu promt ha en spektakulär tältplats och en kul grej så (månne den mest extrema i hela Sarek) föreslår jag att du tältar uppe på Hambergs topp, vilket inte är omöjligt alls
Var och en har ju sin melodi va.

Jag har lite svårt att se vitsen med följande i eran planering.
1. Planering utifrån Google-kartor. till en Sarekvandring, Det handlar om att kunna läsa bilder och dessutom ha fjällvana och kunna dra slutsatser ifrån egen erfarenhet av terräng just ifrån Sareks egenart.. Sitta och googla över satellitbilder och dra upp ‘önskedrömmar’ är en helt annan grej i verkligheten än vid datorn.. tyvärr.
2. Springa 'upp och ner på toppar' som ‘en berg och dalbana’ med packning på. Vad är vitsen? Och med denna tid :12 dagar.

Så om detta Jeknavagge. Ja, där finns det ‘några grässtrån‘. Men har man inte vana att hitta tältplatser och tid, är denna plats även den en plats som kräver: tid, tålamod och insikt. Det finns ett stort flyttblock vid sjön. Där går det att tälta om man nu inte har några andra krav. Men det är samma sak här. Du kommer inte hit ‘via nått klick’ på google eller med en luftballong. Du måste ta dig uppför Kaskasvagge och det är brant nerifrån Sarvesvagge dit upp.

Jag kan gott säga dig att jag stött på under mer än trettio års vandrande i Sarek en mängd önskedrömmar av olika slag. De flesta av dessa expeditioner är mestadels konstruerade av en allomfattande önskan om att se allt, göra allt på en gång. Och visst, idag med nya medier blir det änn’ mer förvirrande och maxat. Flödet av information är oerhört stort, inspirationen ännu större än vad den var förr. Men bara för att det har underlättats så har inte vädret eller geografin ändrats. Den är precis likadan som den alltid varit.
Googlekartor fixar inga tältplatser. lika lite som dom tar dig över en brusande jokk. Dom måste man leta upp själv. Det är det som gör skillnaden så rasande stor mellan att sitta och drömma vid köksbordet och sedan i verkliga vandringen se och uppleva landskapet.
 
Jag kan gott säga dig att jag stött på under mer än trettio års vandrande i Sarek en mängd önskedrömmar av olika slag. De flesta av dessa expeditioner är mestadels konstruerade av en allomfattande önskan om att se allt, göra allt på en gång. Och visst, idag med nya medier blir det änn’ mer förvirrande och maxat. Flödet av information är oerhört stort, inspirationen ännu större än vad den var förr. Men bara för att det har underlättats så har inte vädret eller geografin ändrats. Den är precis likadan som den alltid varit.

Detta är förvisso riktiga iakttagelser, jag tror också att det ofta är så här. Samtidigt har väl även den mest erfarne ibland haft för stora och optimistiska drömmar! Skillnaden är väl att tidigare drömde och fantiserade man med hjälp av fjällkartan, nu är det även andra medier.

Risken finns naturligtvis att det medium man väljer är otillräckligt. För ett par år sedan tyckte jag GPS-kartorna var dåliga, nu verkar de innehålla lika bra information som fjällkartan (själv har jag bara koordinater i min GPS). Google map är ovan att använda för många av oss och dessutom i nuläget sämre än fjällkartan, men om ett eller två år är kanske den också är lika bra.

Vad kan man då göra? Samma som alltid: informera, upplysa, ge råd, diskutera. Vi människor får drömmar och vi vill förverkliga dem - sådana är vi! Ibland är drömmarna av det slaget att de utsätter oss för vedermödor och även risker. Förhoppningsvis finns någon i närheten som kan ge goda råd och få oss att se saken från fler sidor.

Utsidan är ju en sådan mötesplats där människor kan få råd, förslag på korrigeringar och även uppmuntran. Om man inte är van vid Sarek (eller något annat krävande område) tycker jag absolut att det är bättre att man testar sina djärva idéer på ett forum än behåller dem för sig själv och rusar ut på vinst och förlust.

Om just detta turförslag har det hittills kommit en massa synpunkter. Det är bra, inte bara för er som just nu håller på att planera turen, utan även för andra som också är i färd med att ge sig in i och upptäcka det fantastiska Sarek.

Ni har ni tagit även ganska tuffa synpunkter med mycket gott humör, hoppas att ni fortsätter att tycka detta med planeringen är roligt. Själv borde jag för en hel del år sedan haft ett forum som Utsidan att rådfråga innan jag övertygade mina två färdkamrater att vi skulle vada Tielmavadet. Jag kan försäkra att då hade vadet gått till på ett mycket annorlunda sätt!

/Hans
 
ja, i ovenstående ses illustrationerne i rækkefølgen 2-3-1. Håber det går. Desuden ses det desværre ikke så tydeligt hvor fint det går at tegne på Länsstyrelsens hjemmeside-kort. Det går fint at zoome ind til BD10-detaljering eller mere...
mvh. hans c/dk
Her kommer et eksempel - Det var min tænkbare rute i 2008 - det kan sagtens blive mere detaljeret og bedre tegnet end her;)


@dHANScan: Tack för goda tips! Då finns det ju ytterligare ett alternativ för at korsa över till Alggavagge, mycket tack för den informationen!

Sist jag försökte komma in på länsstyrelsens kartor så ville inte plug-in:et köra igång, så jag provade att använda de kartor man kan titta på på lantmäteriet (vilka visade sig vara fulla med deras logotyp som var lite störande) nu har jag efter lite knep och knåp till slut lyckats komma in och låna kartor från länsstyrelsen, där jag även ritat in några alternativ till vår huvudrutt(Observera de olika skalorna på norra delen av ruttförslagen och de södra. Detta för att ge en något tydligare bild av de delarna av rutterna som är av störst intresse).
Förklaring som följer:
Rutt Adam är vår huvudrutt som vi följer om allt mot förmodan går som vi tänkt oss.

Rutt Bertil är den rutt vi antar oss kunna följa dels om vi stöter på högt vattenstånd, men även om vi anser att vi inte kommer över/runt Kanalberget, och måste välja samma väg ner. Då kommer vi passa på att slå läger vid Dielmajavrasj (stavning?) för att sedan vandra ner mot Rapadalen, och därefter återigen vika in i Sarvesvagge och följa rutt Cesar ut ur Sarek.
Rutt Bertil finns även med som alternativ norr Kanalberget återigen om vi stöter på högvatten.

Rutt Cesar är den rutt vi avser ta om vi stöter på riktigt uselt väder i Sarvesvagge och det inte lättar på några dagar, då tar vi den "enkla" vägen ut, och följer Sarvesvagge ut i riktning Douttar, för att sedan följa vattnet ner till Tarralouppal.
Längs alla rutter finns möjliga lägerplatser utsatta. Det är inte meningen att vi skall använda oss av alla, men det är de platser vi har utsett som möjliga, beroende på vilka ruttalternativ vi väljer.

Nu till ett hyfsat generellt tillägg i diskussionen:
Givetvis är kartorna som jag lägger upp här otillräckliga att använda som karta på plats, de är mer tänkta som underlag för diskussion här och i expeditionsmedlemmarnas interna forum. Då vi i expeditionen är spridda över snart sagt halva världen (från Luleå i norr till Kenya i söder för tillfället) så måste vi använda någon form av internetbaserad media för att kunna ha en diskussion kring planeringen.
Förhoppningsvis så är de kartor jag bifogar nedan så detaljerade att även de som har svårt för ortofoto kan tillgodogöra sig våra tankar.
Givetvis skall tilläggas att precis som fowwe menar så var vår intention med denna tråd inte bara att helt egoistiskt suga ut kunskap ur den både breda och djupa kunskapskälla som utsidan utgör, utan att faktiskt med både bild och text ge en rapport över hur vår expedition faktiskt gick och kanske till och med uppmuntra andra till liknande företag, därigenom bidra till den kunskap som finns här.

Återigen, tack dHANScan och fowwe för god input!
 

Bilagor

  • SarekStor02.jpg
    SarekStor02.jpg
    76.8 KB · Visningar: 1,474
  • SarekStor01.jpg
    SarekStor01.jpg
    107.5 KB · Visningar: 1,263
Kan inte uttala mig om tältplatsen norr om Kanalberget då jag inte varit där. Men jag skulle nog förslå att ta sikte på Tielmajavvre snarare än gå ner till Sarvesvagge efter den övernattningen. Platån är en riktig häftig plats och väl värd en övernattning eller två. Sen kan man tumla ner för branten sydöst om sjön för att komma ner där Thomas Jonsson tipsade om vad över Sarvesjåhkå. Östra delen av svärmkäglan från Kaskasjåhkå är vid bra väderförutsättningar klart vadbar. Ett annat tips är att fortsätta upp mot Gådokgaskatjåhkå och slå läger vid sjön högst upp i Jiegnavagge, superfint.

Men som flera sagt, turen ser krävande ut och om vädret blir jävligt kan man nog behöva fundera på att ta alternativa vägar, men det verkar ni ju vara helt beredda på så det är bara att köra och anpassa sig efter förutsättningarna!
 
Spännande!

Det skall blir riktigt kul att följa er tur! Trevligt med upplagda kartor, med tydliga ruttbeskrivningar... det vore ju jäkligt intressant att se era packlistor oxå, så att vi kan nörda ner oss ordentligt ;-)

Glöm nu inte att dokumentera er tur och redovisa resultatet här, eller åtminstone länka till om ni har egen site!

Gällande rutt Cesar, att ta en sväng genom Neiterippevagge kan jag rekomendera. Otroligt fint, speciellt när man kommer upp på höjden och ser över Sarvesvagge, och på andra sidan när man börjar närma sig Alkavagge.

Thomas, som för fullt sitter och rekar årets sarektur :)
 
Senast ändrad:
Hmm, missade visst i vilken riktning vandringen skulle gå i mitt förra inlägg. Men Jiegnajavvre är fortfarande en fin tältplats och dit når ni absolut under en vandringsdag från Pårek eller bron över Gådokjåhk. Däremot kanske det kan bli kämpigt att ta sig upp till Tielmaplatån i slutet av en lång vandringsdag så där kan man lämpligen planera för alternativt läger nere i Sarvesvagge. Å andra sidan har ni redan klarat av en hel massa höjdmeter innan ni försöker knalla upp på Kanalberget.
 
Drömmen om Sarek (svar till Fowwe)

Jag följer denna tråden med stort intresse. Detta göres via allt annat än pålitliga sattelitlänkar på det yttre av Afrikas horn. Jag kan inte läsa forumet var dag och ett svar måste planeras med avseende yttre omständigheter. Men så är det. Dock, när ett dylikt inlägg kommer i tråden, finner jag det för gott att författa ett svar. Jag vill därför I detta första stycket framföra det viktigaste med detta inlägg: Tack Hans!

Jag skriver per rubrik men emfas kommer att ligga mer på 'Drömmen' än just ' Sarek. Detta är ett brott mot generellt 'forumpraxis'; off-topic. Härmed informerar jag den enskilde om mitt uppsåt och därvid må var och en fortsätta läsa detta inlägg om man så finner för gott.

Detta är förvisso riktiga iakttagelser, jag tror också att det ofta är så här. Samtidigt har väl även den mest erfarne ibland haft för stora och optimistiska drömmar! Skillnaden är väl att tidigare drömde och fantiserade man med hjälp av fjällkartan, nu är det även andra medier.
...
Risken finns naturligtvis att det medium man väljer är otillräckligt.
Jag instämmer. Vill till yttermera visso, som del av expeditionsledningen för Expedition Hedin 2010, framhärda att med den givna tidshorisonten om pass fyra månader och ett initialt, bedömt, gott underrättelsunderlag (Google Earth/Maps, BD10 papperskarta, skärmdumpar från Länsstyrelsen, initierade inlägg i tråden, muntlig utsagor) sover jag gott om natten.

Det finns naturligtvis ett egensyfte i att utöka sitt underlag i den mån det går och detta är något som jag underförstått från första stund. Mitt fel månde men faktum föreligger; Man har det man har. Jag har vid mer än ett tillfälle planerat yrkesmässiga operationer av varierande slag där underlaget stundom kan bestå i en karta med data anno 1974. Eller ja, så gott man nu kan utläsa på den tummade kartan inhandlad i bättre begagnat skick ety nya finns icke att uppbringa inom rimlig tid vid tillfället. Så är det bara. Nåväl, karteringen är äldre än mig och under rådande omständigheter gör man det bästa av vad verkligheten stipulerar och agerar därefter. Detta gäller även med avséende på riskbedömning av vad slag den än vara månde. Nästa gång har man tillgång till ortofoto där man kan urskilja en människa gående på en stig i bushen vilket naturligtvis är önskedrömmen och det är gott. Återigen; man har det man har.

Vad kan man då göra? Samma som alltid: informera, upplysa, ge råd, diskutera. Vi människor får drömmar och vi vill förverkliga dem - sådana är vi! Ibland är drömmarna av det slaget att de utsätter oss för vedermödor och även risker. Förhoppningsvis finns någon i närheten som kan ge goda råd och få oss att se saken från fler sidor.
...
Om just detta turförslag har det hittills kommit en massa synpunkter. Det är bra, inte bara för er som just nu håller på att planera turen, utan även för andra som också är i färd med att ge sig in i och upptäcka det fantastiska Sarek.
...
/Hans
Likt Hans uppskattar jag likväl 'drömmen' som 'debatten' som fenomen. Jag skulle aldrig för mitt liv kunna komma åt de mängder av högupplösta detaljkunskaper inom smala specialistområden som finns 'där ute' om det inte vore för ämnesforum samt de osjälviska entusiaster som 'befolkar' dessa. Detta är faktum.

Likväl om jag varit utan mina drömmar hade jag aldrig: Badat i Baikalsjön. Knatat i Gobi, druckit erdh, svept om mig min dell trots att jag såg ut som Jultomten med min luva på. Upplevt sandstorm i Beijing, försedd med shemag och skidglasögon klarat av även det. Ackompanjera lokal sångerska på ett bröllop i GuangZhou. Slagits med ilskna bin på en blå tekulle på gränsen till Laos och legat närmare 24 timmar innan jag åter kunde äta, stå och gå (samt se på höger öga). Blivit jagad i Vietnamesiska höglandet av beväpnad polis som gillar pengar, galna skurkar i norra Albanien (som likaså dem när ett ohälsosamt intresse för pengar) och av vilda hundar i Moskva. Flugit -på jag vet inte hur många tusen meters höjd- i dryga 3 timmar mot de yttre delarna av Afrikas horn då kabinvärmen förföll strax efter take-off, utan förstärkningsplagg, koman var nära förestående. Duckat flyganfall och inkommande ammunition av blandad sort i diverse länder. Simmat med hajar i Indiska oceanen, ingen stålbur men väl badbyxor. Under 11 år, sedan 1997, i höjd med polcirkeln var sommar/höst vare sig det regnat eller solat eller snöat gått på knat utan mat en vecka, ensam. Hasat Tegsnäsare i temperaturer lägre än minus 40 grader, jag vet inte hur många gånger, ensam i mörkret, flera timmars skidväg från värmen, fingrarna blir så stela att man måste bända dem från stavarna med tänderna till hjälp, man spårar hela tiden ety åker man för lätt fryser man ihjäl, och man dehydrerar på en pisskvart utan att reflektera över det och tappar omdömet om man inte passar opp. Plurrat igenom i en myra upp till knäet på höger ben, -30 styvt, 3 timmars skidväg hem, svart, bara att göra upp eld och torka då. Som gröngöling legat slagen i influensa 36 timmar i ett hamnmagasin i Thessaloniki fyllt med dyngfulla, våldsamma och korpaktiga Främlingslegionärer på hemresa. Etc.

Ovanstående är ett sådant jag drabbat samman med och urvalet är vad som kom för pennan och stunden. Men mångt av ovanstående var inte planerat, och mycket var ofrivilligt, dock ingen erfarenhet som jag någonsin skulle velat stå utan. Men allt är en produkt av just litet drömmar man haft när man suttit vid köksbordet/sockerlådan/i rishyddan/sjökontainern/bak nån sten i nån öken eller vart det nu månde varit och planerat utifrån det underrättelsemateriel som fanns att uppbringa. Utan drömmen hade jag inte ens kommit mig till köksbordet.

Jag har naturligtvis likaså blivit rådfrågad av kamrater som satt sig före olika företag. Jag har sakligt upplyst dem i den mån jag kunnat och de har fattat sina beslut utifrån sitt samlade underrättelseunderlag. Har något gått på baken har det varit deras huvudvärk. Går något på baken för mig är det min huvudvärk, eller fotvärk eller var nu hajen månde finna för gott att ta sig en smakbit.

Summa summarum: Jag håller med Hans helt och fullt. Drömmen skall vårdas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.