6+6 dagar i Sarek

Jag håller med Snurte, både vad gäller tidsåtgången och potentiella genvägar. Jag skulle nog t om rekommendera att gå in till pårtehögslätten via Lullihavágge istället för att passera Luohttoláhko, och på så sätt få tid och möjlighet till de härliga toppturer som erbjuds där (t ex Pårte-, Boarek- och Gådoktopparna), men det är ju en smaksak.

En annan möjlighet som ger mer tid att utforska det inre Sarek är ju att utnyttja kombinationen Kvikkjokkbussen och "fjälltaxi" från Tjåmotis in till Sitoälvsbron, förutsatt att Harry fortfarande är going strong. (Han är väl över 80 vid det här laget, men får man ett tillfälle att se honom ratta sin gamla mercedes in till bron, i vegamössa och allt, så är det värd hela taxikostnaden och mer därtill.)

Vad jag menar här är att man kan ställa bilen i Tjåmotis och få skjuts sista biten in till Sitoälvsbron, och sedan går man ner till Kvikkjokk istället för en hel cirkel tillbaks till bron, och tar avslutningsvis Kvikkjokkbussen till Tjåmotis. Då slipper man dubblering av sträckningar, vilket ju alltid är trevligt, och får mer tid som sagt till 'det inre av Sarek'. Att avsluta vandringen i den trevliga stationen i Kvikkjokk är också en fin markör på en väl genomförd tur!

Efter lite diskussioner fram och tillbaka lutar det åt att vi följer Alggavágge hela vägen bort till Álggajavrre, gå söderut därifrån och sedan följer stigen från Alep Noatsosjavrre till Pårek.

Men jag undrar lite hur man tar sig från Alggajavrre när det kommer till vaden. Bör man runda sjön på norra sidan, ro över Mielladno (eller använda bron), sedan vada över Alep Sarvesjåhkå och gå söderut på den östra sidan? Eller bör man vada över Alggajåhkå innan Alggajavrre och komma söder om sjön från början?

Jag har läst Claes Grundstens bok, men jag blir lite osäker på hur man går här. Jag har studerat flygfoton av sjön. Går det att vada över Alep Sarvesjåhkå? Vid sjömynningen?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips