6+6 dagar i Sarek

Hejsan
Efter lite omläggning av turplaner för att få ihop familjelivet så lutar det åt att sommarens "större" tur kommer bli i Sarek. Jag har länge vart sugen på en tur på runt två veckor, men min vän som jag ska vandra med vill bara vara iväg en vecka. Jag tänkte då åka upp en vecka i förväg, vandra 5-6 dagar solo (jag gillar ensamheten), möta upp honom och sedan fortsätta vandringen tillsammans i 5-6 dagar till innan vi åker hem. Jag hade tidigare planerat ACT på Grönland solo, och i stort sett blivit klar förutom att köpa flygbiljetter. Sarek är dock ganska okänt för mig så jag får börja från grunden med planeringen.
Jag har försökt googla mig fram, men hittar inte så bra info direkt (troligtvis dålig på att googla) Men jag tar gärna emot tips på bra startpunkt, var man kan mötas upp efter en vecka och sedan en bra slutpunkt med kollektiva transportförbindelser.
Efter det så tänker jag mig att jag får köpa en karta och gå igenom alternativa rutter mellan punkterna och läsa på mer därifrån.
Som jag förstått det så finns det stigar genom området, men inga markerade leder?
 
Anledningen till att det finns dåligt med dåligt med info på nätet är kanske att det finns flera bra böcker om Sarek, köp någon av dem det är väl värt pengarna om du ska dit och vill läsa på innan. Hans Fowelin har gjort en, Fredrik Neregård en. Klassikern är (nuförtiden) På Fjälltur i Sarek av Claes Grundström.

Det finns stigar men böckerna beskriver även lämpliga rutter där det inte finns stigar, och håller man bara ett öga på höjdkurvorna och var kartan säger "svår vegetation" går det bra att improvisera även om man läst på i en bok.

Är du inte en van vadare är det bra med ett par reservdagar så du inte behöver tvinga fram dåliga (farliga) beslut.
 
Jag ska också solovandra i Sarek i sommar. Om jag jämför Sarek med något annat område där man kanske går på en led kan man säga att det är lättare att gå på en led, men att det ger mer frihet att gå i Sarek. Vandringsmässigt är det tyngre att gå utanför en färdigtrampad led, men vem har bråttom?
Jag har två erfarenheter av Sarek som jag tänkte dela med mig av. Det ena är att det är lätt att följa ena sidan av en dal, och gå över de mindre vattendragen som finns. Ibland blir det att vada och det gör man genom att gå där vattendraget är som bredast. Oftast är det inte så djupt där, men man får vada med omdöme. Det är smart att planera vandringen artefter sommarbroarna är.
Det andra jag tänkte säga är att det är lätt att tappa orienteringen om det är dimmigt, då det inte finns en led att följa. Trots karta och kompass, och att vi var två som tänkte och planerade, så gick vi lite fel i dimman. Nu gjorde det inte så mycket, men kan vara avgörande om man är i ett utsatt läge och behöver ta sig till ett skyddat läge.

Nu planerar jag en tio dagar solovandring i Sarek, vilket kommer att bli jätteskönt. Jag ska vandra med lättare packning i år: ska köpa tält, sovsäck, ryggsäck och kök. Jag kommer att skaffa lättviktsvandringskängor, efter att ha vandrat i gummistövlar och löparskor. Löparskor har fungerat riktigt bra de senaste åren.

Mitt tips till den som ska till Sarek är att läsa i detta forum och de böcker som finns om Sarek.

Just ja, start och avslut på vandringen. Jag vill till Rapadalen...det är det jag vet. Jag tror att jag startar i Saltoluokta fjällstation, efter båtfärd från Kebnats. Jag tror också att jag avslutar vandringen i Änonjálmme och tar båten över till Ritsem. Jag har inte bestämt mig för om jag ska följa leden och vandra direkt till Aktse fjällstuga, eller om jag ska hittepå något annat. Hur som helst är det roligt att planera, men inte tokplanera. Någon toppbestigning blir det troligen om det är fint väder.
 
Senast ändrad:
Start/slut punkter på en Sarek vandring är ex Saltoloukta, Kvikkjokk, Ritsem (Änonjalme), Sourvadammen och Staloloukta (med helikopter). En typisk Sarek vandring är 9-12 dagar för att ta sig från en startpunkt till en slutpunkt. Glöm inte planera ruttalternativ och reservdagar då egen dagsförmåga, terräng, väder och vad kan tvinga er till lägre tempo eller omplanering. En jokk som ena stunden är vadbar kan bli oöverkomlig en knapp timme senare.
Området saknar leder, och visst kan det finnas stigar stundtals efter människor och ren som kan underlätta vandringen, men största sträckorna går man oftast på frigång där eget vägval i terrängen genom vide, blockterräng, kupering samt väder direkt påverkar hur lång dagsetappen blir. Detta ihop med den tyngre packning som en Sarekvandring medför (pålitlig utrustning, proviant, bränsle mm) gör att det är klokt att inte räkna med mer än 10-14km vandring per dag + reservdagar!
Rapaätno utgör även ett naturligt hinder som inte kan passeras. (Visst finns Tielmavadet omnämnt, men ligger högt på svårighetskurvan och kanske inte det man ger sig på under sin första Sarekvandring. Dessutom är möjligheten att komma över helt styrt av vattenflödet i Rapaätno, vilket gör att det bara är möjligt att komma över vid gynsamma förhållanden som inte inträffar varje år!)

För den vandring ni beskriver, 6+6 dagar, kan Sarek vara fel område, då det inte finns några punkter där man lätt kan möta en tillrest vandringskompis såvida inte denne lagt kring 2-3 vandringsdagar bakom sig för att ta sig in i området till mötespunkten. Naturliga mötesplatser är då typiskt Skarja, Biellevalda etc.

Som andra redan tipsat, börja med att skaffa en bra guidebok och karta för att sätta dig in i området och dess förutsättningar.

En tanke på lämplig rutt om ni skall vara ute 12 dagar och mötas halvvägs är att du startar från Kvikkjokk via Padjelantaleden till Staloloukta dit din kompis ansluter med helikopter. Sedan vandring via Algavagge-Skarja-Routesvagge till Änonjalme (Ritsem). Denna tur är ganska lättgången för att vara Sarek och ni får njuta av de vackra vyerna i övre Rapadalen och Sareks mest massiva fjällområden.
Finns även möjlighet att starta i Sulitjelma till Staloloukta eller gå mot Sulitjelma om ni föredrar det istället för Sarek.
 
Eller så går du södra Rapadalen, över Luottolako och Njåtjosvagge och möter din kompis vid Tarraluobbalstugorna. Jag tror man kan flyga till de stugorna eller till nationalparkssgränsen. Googla Fiskflyg.

Sedan kan ni tillsammans fortsätta till Alkavagge och ut valfri dal. Jag rekommenderar att du skaffar en karta och Grundstens bok, där får man mycket ideer och rekommendationer kring vilka dalar man kan ta, svårighetsgrad osv.
 
Tack för tipsen. Utan att ens fråga min sparsamme vän så tror jag att flyg av något slag är uteslutet. Det kanske blir svårt att få ihop det på ett bra sätt, utan att det ska kännas stressigt för mig med att försöka ta mig till en punkt inom ett visst datum. Jag funderar lite på löst på Kungsleden istället, där jag i så fall börjar i exempelvis Vakkotavare och möter upp min vän i Nikkaloukta för att sedan gå tillsammans till Abisko. Jag räknar inte med mer än 3-4 dagar från Vakkotavare till Nikkaloukta, men då kan jag dels ta det lugnt, och dels få möjlighet till stickspår om jag märker att jag har många dagar till godo.
Spontant känns det som att Sarek får vänta tills jag kan göra hela turen i ett svep. Så slipper man försöka stressa igenom obanad terräng. Men jag ska ta tillvara på tipsen till en framtida tur.
 
Jag gick suorva-ritsem i somras, det tar ca 6 dagar. Du skulle då tex kunna gå Guhkesvagge (7mil) eller Ruohtesvagge (9mil). Guhkesvagge är mer svårvandrat och utan stigar medans Ruohtesvagge är tämligen vältrampat men lite längre. En annan sträcka som jag har sneglat lite på är Suorva - Aktse (ca 5mil), där kan man täcka in ganska många godbitar och slippa folk om man undviker kungsleden. En kombination av dessa två skulle kanske kunna bli ett vinnande koncept för er?

I övrigt så kan jag bara hålla med föregående - Passa dig för dumma vad så som Tielma och Mihkajåhkå.
 
Jag dammar av min gamla tråd, då planerna ändrats igen. Min vän kunde ta ledigt i två veckor, vilket gjorde att vi tänkte på Sarek ändå. Jag kommer köpa/låna böcker som rekommenderades här, men jag undrar ändå om det finns förslag på lämpliga cirkelturer med start och mål på samma ställe, på runt 10+ dagar. Initialt tänkte parkera i Kvikkjokk
 
Här ett förslag, det tog oss ca. 10 dagar. Började och slutade i Suorva dammen.
 

Bilagor

  • tur2009.jpg
    tur2009.jpg
    132.7 KB · Visningar: 1,966
Bilen kan många gånger vara en begränsning då man måste tillbaka till den på ett praktiskt sätt efter avslutad vandring ;)
Ett tips kan dock vara att ni parkerar vid ex Kebnats (Saltoloukta) och tar bussen till Ritsem. Därefter båten till Änonjalme, Padjelantaleden till Gisuris, Routesvagge, Skarja, följer Rapadalen på norra sidan (övre vägen) till Skeirfe, sedan Kungsleden tillbaka till Saltoloukta. Ganska lång tur men möjligt på 12 dagar. Strular det för er har ni reservplan att gå mot Saltoloukta eller Sourva vid Biellevalda.
 
Synpunkter på denna rutt?

En plan nu är att parkera vid dammen vid Måhkkål, och gå därifrån till Aktse. Därefter går vi ovanför Rapadalens norra sida. Vi svänger ner i dalen på stigen längst med Alep Vassjajågåsj och följer den hela vägen till Mikkastugan.
Vi följer sedan Alggavagge ner till Niejdariehpvagge.
Därefter följer vi Sarvesvagge österut, rundar Noajdde och går sydväst tills vi stöter på stigen mot Pårek. Därefter vandrar vi till Pårek, och tar sedan Kungsleden tillbaka mot Aktse.

Lite snabbt räknat blir det ca 16 mil. Är det rimligt att göra detta på 10-12 dagar? En del blir ju vandring på stigar. I vanlig låglandsvandring ligger jag på mellan 25-35km per dag. Jag har planerat in vissa genvägar om det är så att vi hamnar går långsammare än planerat eller vädret tvingar kvar oss i tälten.
 

Bilagor

  • Sarek1.jpg
    Sarek1.jpg
    92.3 KB · Visningar: 1,847
Senast ändrad:
En plan nu är att parkera vid dammen vid Måhkkål, och gå därifrån till Aktse. Därefter går vi ovanför Rapadalens norra sida. Vi svänger ner i dalen på stigen längst med Alep Vassjajågåsj och följer den hela vägen till Mikkastugan.
Vi följer sedan Alggavagge ner till Niejdariehpvagge.
Därefter följer vi Sarvesvagge österut, rundar Noajdde och går sydväst tills vi stöter på stigen mot Pårek. Därefter vandrar vi till Pårek, och tar sedan Kungsleden tillbaka mot Aktse.

Lite snabbt räknat blir det ca 16 mil. Är det rimligt att göra detta på 10-12 dagar? En del blir ju vandring på stigar. I vanlig låglandsvandring ligger jag på mellan 25-35km per dag. Jag har planerat in vissa genvägar om det är så att vi hamnar går långsammare än planerat eller vädret tvingar kvar oss i tälten.

Lite svårt att avgöra med låglandsvandring som referens, men sträckningen och avståndet känns fullt möjlig att göra på den tiden utan stress. Väder och er kondition kan vara skillnaden mellan att hinna toppturer eller inte; om nu det ens är av intresse.
Spontant känns det annars som att det inte finns särskilt många genvägar att ta till. Förutom det ökända Dielma-vadet så blir det kring Sarvesvágge och Luohttoláhko. Antingen gå direkt upp på den senare eller ta Lullihavágge istället för Noajdevágge och gå över Ijvvárláhko till Kungsleden. Med 12 dagar till förfogande känns det ändå okej tycker jag.

Vill annars tipsa om att inte gå ner i Njoatsesvágge såvida ni inte absolut vill. Nedanför Loamtjåhkkå finns det en platå som bjuder på mycket fin utsikt och det blir färre höjdmetrar att tackla. Ska finnas fina tältplatser här, tror det är väster om de två sjöarna, men letade aldrig upp dem när jag själv passerade här. Sedan går Ruopsokjåhkå bra att passera kring 950-1000 meters höjd och efter det tar man sig upp och förbi den lilla sjön där höjdkurva 1060 är utmärkt på kartan.

När ni rundar Noajdde är det enklast att följa Sarvesjåhkå tills man passerat viden och våtmarkerna (de är inte markerade på kartan, men de finns där). När man börjar närma sig Noajdevallda finns det en bra renstig att följa ändå från jåkken och en bra bit upp mot Noajdevágge. Vi provade att gå i sluttningen mot Noajdde, men gav upp den idén väldigt snabbt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
olausp 8 dagar i Sarek- akut beslutsångest! Fjällvandring 8
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
Lämmel Sarek på 8 dagar, turtips? Fjällvandring 7
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...