Featherlight eller Barrier..

Är det någon som har/använder Lundhags Featherlight/Hot Spot eller Haglöf Barrier?

Eller någon lätt tunn dunis med humant pris!

Skriv en rad om ni har tips att ge, jag behöver den som extra förstärkning under skaljackan i vinter!

//A

Köpte en Haglöfs Barrier Jacket i höstas. Passar bra att ha under skaljackan eftersom den är lagom tjock och har en ganska tight passform. Bra krage också.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har både en Featherlight och en hotspot och har provat barrier. Och själv så får jag intrycket av att hotspot och featherlight är lite cleanare. dock så motsvarar Featherlighten barrier frost hood mer än barrier då featherlighten är tjockare. Själv så kör jag Hotspoten som extraplagg under skaljackan och den funkar utmärkt till detta. Den sneda dragkedjan är en skön detajl samt att det ingår packpåse. Så jag kan bara rekomendera featherlighten och jag skulle nog inte byta min mot en barrier. (tror det är mindre "dun" i barriern också 80g/m2 mot 100g/m2 i hotspoten). Men å andra sidan så har jag en kompis som har en barrier och är mycket nöjd med den. Så jag skulle antagligen köpa den jacka som satt bäst och var snyggast ;)

Lätt "dunis"

andy69; sa:
Är det någon som har/använder Lundhags Featherlight/Hot Spot eller Haglöf Barrier?

Skriv en rad om ni har tips att ge, jag behöver den som extra förstärkning under skaljackan i vinter!

//A
Hejsan! LIV downsweater 290g...Klättermusen så klart!!Ett bra alternativ..och med lite tur så finns den på "januari fynd"...på hemsidan....Mvh.Timo.

andy69; sa:

//A

Lustigt nog är Lundhags Featherlite en riktig klump på 900 gram... men Hot spot kan vara nåt.
Andra alternativ är Tierra Isotech (360 g, 1300 kr), Itab T&P Liner (298 kr, 400 gram (?)) och Mountain Equipment Cirrus (800 kr, 570 g).

Själv kör jag med en Berghaus Infinity Light (280 g, ca 1300 kr), men den är nog klurig att få tag på i Sverige.

En riktigt tunn dunis (till samma pris som termojackorna ovan) är Montbell UL Down Inner Jacket:
http://www.nordesjo.se/2007/01/rekordltt-duntrja-frn-montbell.html

Jag har ett par Barrier Pant som som jag inte har använt så mycket men hittils är de riktigt bra. Hade dock föredragit blixtlås hela vägen och inte 5cm utan överst. Dock bra pris så man får ju kompromissa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips