Favorit bland din utrustning

hejsan
några pryttlar jag känner mej ganska nöjd med...;)

*tält : Stephenson's Warmlite 3R med alla tillbehör - måsvingarna är UNDERBARA.

*liggunderlag : Exped 9DLX - dels sover man otroligt skönt dels vaknar man utvilad.

*torkapparat : Obh Nordica, fabrikatet spelar nog mindre roll - torka egen mat är mycket bra.

vänligen nils
 
Senast ändrad:
En pytteask med 30 m tandtråd i. Har inte hittat något lika starkt och segt i förhållande till vikten och diametern. Funkar till allt mellan tvättlina, påsförslutare och grovsytråd vid större haverier. Man får dock inte slarva med knutarna, för den är vaxad ;).

Misstänker dock att dylika banaliteter inte är vad TS tänkt sig...
Ok då, Osprey Exos-ryggorna kan nog lugnt platsa som mina favvo-prylar just nu. En 58 var först, men togs snabbt över av familjens tonåring, som med ålderns rätt inte räknar hektona på ryggen. Själv hade jaf aldrig lyckats fylla den, så efter ett tag gjorde jag upp med överjaget (som antydde något om prylnörderi) och skaffade en till - denna gång en 34, som har utsikter att bli den där "ultimata" grejen för lång tid framåt. Med mindre volym på i stort sett samma bärsystem känns den ännu stadigare på ryggen och räcker till allt på sommarhalvåret, som inte kräver plats för mer än två veckors proviant.

Inom bågskyttet använder vi ett material som kallas BCY 8125, till att göra strängar av, vanligt är att man använder 18 kardeler till en sträng. Har för mig att en kardel håller för 58 kg, det blir 1044 kg för en bågsträng, skapligt.
 
Inom bågskyttet använder vi ett material som kallas BCY 8125, till att göra strängar av, vanligt är att man använder 18 kardeler till en sträng. Har för mig att en kardel håller för 58 kg, det blir 1044 kg för en bågsträng, skapligt.
Fantastiskt! Dock kanske inget jag har råd att förbruka 30 meter av på varje vandring ;). Vad väger de i förhållande till hållfastheten? Antagligen är de alldeles för töjbara, men jag kan inte värja mig för visionen av UL klätterrep....
Min violinspelande dotter förser mig med en jämn ström av kasserade strängar och stråktagel, som också går att använda på en massa kreativa sätt :).
Sorry för OT, kunde inte hålla mig.
 
Otroligt nöjd med det mesta jag äger, men min GoLite Jam2 ryggsäck är i en klass för sig. Den har hängt med dagligen flera år till jobbet, storhandling, vandring och backpacking. Inte en antydan till sliten.

Som god tvåa sätter jag min Klättermusen Mysse. Motivering är onödigt, det är helt enkelt den bästa mössan som finns om än orimligt dyr om man betalar fullpris.
 
Klättermusen Brede - vilken jacka
Hilleberg Tarra-bombsäkert
Klättermusen Mjölner 75 l - så himla bra
Exped Downmat 7 LW- sova som en kung
Exped Multimat- bästa tillbehöret
Klättermusen Liv- så himla användbar
 
Fyller på med mera KM. Mina Gleipnerbrallor är underbara! Skönaste byxor jag någonsin haft. Alla byxkategorier. Tyvärr börjar de bli utslitna nu. Måste köpa nya!
 
Finfint!

Till vardags är det nog min Vaude aracanda 32 l rygga. Den är en precis lagom stor vardagsrygga för mig. Den går att få ner relativt mycket i om man ska ha med sig typ både träningskläder, dator och en matlåda. Men den är också styv så att det inte gör något om man bara packar lite i den. Den sitter bra på ryggen ändå. Det bäst för en svettis som mig är att den har en sådan konstruktion att det alltid är en luftficka på flera cm mellan ryggen och säcken. Bra för dagsturer och vardagsbestyr helt enkelt.

När det gäller riktigt friluftsliv så tycker jag mycket om min quilt. http://www.backpackgeartest.org/rev...GoLite Ultra 20/Owner Review by Ray Estrella/
Jag har inte stängt en sovsäck på så länge jag kan komma ihåg. Jag får liksom cellskräck. Med den här så sparar man vikt och utrymme samt slipper en öppen dragkedja som skaver när man sover. Den får plats i en 4 l packpåse. Inte många sovsäckar som klarar det. Jag kan sova i den ner till ett par minusgrader om jag har ett underställ på också. På sommaren är det perfekt då det är enkelt att vädra när man sover. Tror tyvärr att dom har slutat att sälja dom.

Eventuellt kanske dom här har något liknande. Jag har inte kollat så noga.
http://www.zpacks.com/quilts/sleepingbag.shtml
 
Tält Hilleberg Nallo 3 GT
Kängor Meidl Island Pro
Skaljacka Arcteryx
Sovsäck Fjällräven Distance P5
Liggunderlag Thermarest
Byxor Tierra
Ryggsäck Beghause Vulcan II
Kniv försvarets F1
GPS Garmin 60CSx
Underställ Mkinley
Fleece Peak Performance eller försvarets värmetröja
Trangiakök

Supernöjd med sakerna speciellt tältet, ryggsäcken och GPSen har jag inte använt så mycket på längre turer ännu men som det verkar nu är de bra.
 
TS sökte väl en, högst två produkter som var ens favorit. Inte hela packlistor... Fyll gärna inte tråden med diskussioner om olika produkter.

Mitt bidrag blir:

1. Norröna Flex1 jacka.
(jacka i tunn softshell som andas klockrent och står emot regn tillfredsställande. Passform och antalet användningsområden gör den till en vinnare. Det enda jag saknar är en enklare huva.)
2. Lundhags Syncro högskaft.
(så som en känga skall vara i mitt tycke. att skaftet är förstyvat med neopren gör den skön och stabil. Fick skicka in den för en initial tillpassning till Järpen. Tur var det. Då fick jag smaka på Lundhags utmärkta service)
 
Senast ändrad:
Fantastiskt! Dock kanske inget jag har råd att förbruka 30 meter av på varje vandring ;). Vad väger de i förhållande till hållfastheten? Antagligen är de alldeles för töjbara, men jag kan inte värja mig för visionen av UL klätterrep....
Min violinspelande dotter förser mig med en jämn ström av kasserade strängar och stråktagel, som också går att använda på en massa kreativa sätt :).
Sorry för OT, kunde inte hålla mig.

Den blir väldigt... lätt och töjer sig inte alls, det är det som är hela grejen med det materialet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
plaskdaja Vilket är ert favorit märke ? Utrustning allmänt 26
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.