Farligt dricka vattnet?

Vid senaste Norgebesöket visade sig barnen vara bättre underrättade än föräldrana som fortfarande talade om det friska fjällvattnet. Vårt driksvatten var taget från brunn.

Christian lösryckt ur sitt sammanhang kan det mesta riktas som man vill det. Vad vill du? Och var står du i vattendebatten? Stoppa den var inte alls min mening, men håll den gärna om det det handlar om, inte personerna.

Ämnet är tyvärr som jag ser det för allvarligt för spetsfundigheter.
 
Christian lösryckt ur sitt sammanhang kan det mesta riktas som man vill det. Vad vill du? Och var står du i vattendebatten? Stoppa den var inte alls min mening, men håll den gärna om det det handlar om, inte personerna.

Ämnet är tyvärr som jag ser det för allvarligt för spetsfundigheter.

Ja det är allvarligt ämne, som debatterats i mer än en tråd senaste tiden. Och där har jag redogjort för var jag står. Då du skrev som du skrev började jag ju undra vad du ville. Det finns inte endast EN sanning och vi har olika åsikter i hur farligt vattnet är och vilka åtgärder man behöver ta för att skydda sig.

Det är inga spetsfundigheter, det är rena fakta. Om du och dina barn vill filtrera och förånga allt vatten så är det upp till er (hypotetiskt exempel), redhör gärna för varför. Om det finns andra som inte riktigt håller med om din riskanalys så är det något som måste få framkomma. Dte är inget som man ska undanhålla "mindre vetande " (dina ord).

Vattnets farlighet eller inte är inte på något sätt varken 100% klarlagt eller enkelt.
 
Tills jag blir sjuk så kommer jag personligen att dricka vatten i fjällen. Jag har 17-18 nätter i tält senaste två månaderna plus ett antal nätter till i fjällstuga och har druckit vatten ur bäckar i Sarek, Vålådalen, Hotagen och Oviksfjällen. Ingen av de sju övriga som varit med har heller blivit dåliga trots mycket lämmel, särskilt i Jämtland, så än så länge tror jag det är ganska säkert. Om man blir sjuk var det ju inte värt det men just nu dricker jag hellre direkt än lägger tid på att rena.
 
Är vattenflaskorna/dunkarna transparenta eller iaf vita så ha dom exponerade för solljus.

Uv ljuset dödar.

Ger lite extra säkerhet för redan renat vatten och metoden går att använda för att döda virus och baciller men det tar lite tid.

.

Inge som helst effekt, UV ljus tränger inte igenom plasten.
Om UV-ljuset från solen skulle vara effektivt så skulle ju vattnet i en sjö redan vara bakteriefritt, åtminstånde ytvattnet.
Den mäng UV-ljus som behövs är direkt skadligt för oss också.

Det finns en produkt för vattenrening som använder UV-ljus, www.steripen.com Läs om deras produkt och hur den fungerar.
 
Nyansering tydligen...

http://ut.no/artikkel/1.7625588

Läs gärna vad experten vid folkhälsoinstitutet säger...avråder från att dricka direkt ur bäckar och små flöden, uttryckligen att det går bra att dricka vatten direkt från älvar (motsvarande) dvs stora flöden...

...riskbedömning m a o.

//J
 
Alltså, det där med solljus och vattenrening fungerar, vågar jag gå ed på. Jag har läst om den i biståndssammanhang, och en föreläsare från smittskyddsinstitutet berättade i förbigående om ett svenskt försök med den metoden. Fungerade utmärkt en svensk solig sommardag för att få sterilt vatten, även om de fick ligga många timmar.

Metoden i biståndsböckerna var att lägga flaskorna på taket till huset/hyddan. Mycket solljus, och gärna i väster, så de håller sig svala när man hämtar dem på morgonen.

Viktigt att använda ofärgade PET-flaskor. Glas stoppar UV. Sen skulle jag inte använda denna metod vid camping i sverige av en massa skäl, typ "hur många soltimmar blev det nu", eller, "undrar om det blev ordentligt belyst inuti korken..." typ xinixdroppar är ju så mycket enklare.

EDIT:

Hittade lite länkar:
http://www.wikihow.com/Sterilize-Water-With-Sunlight
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_water_disinfection
 
Alltså, det där med solljus och vattenrening fungerar, vågar jag gå ed på. Jag har läst om den i biståndssammanhang, och en föreläsare från smittskyddsinstitutet berättade i förbigående om ett svenskt försök med den metoden. Fungerade utmärkt en svensk solig sommardag för att få sterilt vatten, även om de fick ligga många timmar.

Metoden i biståndsböckerna var att lägga flaskorna på taket till huset/hyddan. Mycket solljus, och gärna i väster, så de håller sig svala när man hämtar dem på morgonen.

Viktigt att använda ofärgade PET-flaskor. Glas stoppar UV. Sen skulle jag inte använda denna metod vid camping i sverige av en massa skäl, typ "hur många soltimmar blev det nu", eller, "undrar om det blev ordentligt belyst inuti korken..." typ xinixdroppar är ju så mycket enklare.

EDIT:

Hittade lite länkar:
http://www.wikihow.com/Sterilize-Water-With-Sunlight
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_water_disinfection

Skulle tro att största effekten är temperaturen, det mesta dör vid 60 grader, vissa virus är tåligare och kräver upp till 70 grader.
Dom rekommenderade tiderna verkar mera för området runt ekvatorn än här uppe i norden.
Skulle vara intressant om det gordes ett test av denna metod här uppe.

Noteras är att metoden tar inte död på allt, finns en notering att det kan ske bakterietillväxt efter behandling.
 
Jag kom hem från en Fjälltur kring Sylarna-Helags igår. Vi drack vattnet precis som vi gjort tidigare år, gott var det.
Känner man sig osäker är det dock värt att koka vattnet innan man dricker.
 
Jag tror inte att det är speciellt farligt att dricka vattnet i våra vattendrag om man gör det med måtta och med tanke på vad som finns runt omgivningarna. Jag dricker vattnet när jag är ute och går i skogarna i Stockholmsområdet och har inte märkt någonting (än). Det är nog farligare att vistas inne i Stockholm och inandas avgaserna där, men det är det ingen som pratar om då det inte vore så ekonomiskt lönsamt :)
 
Det är nog farligare att vistas inne i Stockholm och inandas avgaserna där, men det är det ingen som pratar om då det inte vore så ekonomiskt lönsamt :)

Man pratar om att utöka dubbförbbudet till fler gator. Så man pratar, men istället för ett totalt dubbförbud i hela stockholms kommun så tar man enstaka gator, bah

Och innan de sokm nu bor lite illa till hugger halsen av mig. kör med dubbfria däck, i Stockholm fungerar det nog bra, och för norrlänningar på besök. Ska ni till tyskland får ni inte ha dubbar heller.
'
Ska vi till Norrland får vi väl sätta på dubbdäck om vi behöver det. Ska vi till geiranger vintertid behöver vi nog till och med snökedjior, men det innebär inte att vi behöver köra med den hela vintern
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.