Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kapa träd för att elda är ju utöver att det är olagligt dessutom tämligen värdelöst eftersom färsk ved inte brinner.

är det hela träd som ligger så får man väl egentligen inte ta dom heller... däremot grenar osv som ligger löst på marken.

Det gäller väl bara vindfällen. Nu är det kanske inte så vanligt att hela träd lägger sig av annan orsak visserligen.

Säg det till samerna som eldat råbjörk och råvide sen urminne!
Leta på Yngve Ryds bok "eld" för att lära hur.

Fantastisk bok.

Rå ved brinner ju om man har tillräcklig värme, men jag ser ju tämligen begränsad nytta med det.

Går utmärkt att elda råved, med vissa undantag. Råtall går inte alls, däremot vide eldas ofta rått och kan till och med tändas rått utan tändved eller näver. Rågran brinner men ganska dåligt. Råbjörk räknas nog som fin ved med lång glödtid.

Det gäller väl bara vindfällen. Nu är det kanske inte så vanligt att hela träd lägger sig av annan orsak visserligen.

klipp...

jag vet inte, men jag tolkar det där med vindfällen som ett förtydligande att man inte får ta dom heller. Jag har aldrig läst någonstans att man får ta träd som ligger ner över huvud taget.

Hur menar du? Jag har eldat färsk björk i fjällen massor av gånger. Färsk tall brinner inte men i björk så kokar vattnet bort i ändarna och sen brinner det hur bra som helst. Du får läsa Yngve Ryds bok som tipsades om tidigare.

Rå ved brinner ju om man har tillräcklig värme, men jag ser ju tämligen begränsad nytta med det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips