Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek?
Går utmärkt att elda råved, med vissa undantag. Råtall går inte alls, däremot vide eldas ofta rått och kan till och med tändas rått utan tändved eller näver. Rågran brinner men ganska dåligt. Råbjörk räknas nog som fin ved med lång glödtid.
jag vet inte, men jag tolkar det där med vindfällen som ett förtydligande att man inte får ta dom heller. Jag har aldrig läst någonstans att man får ta träd som ligger ner över huvud taget.
Hur menar du? Jag har eldat färsk björk i fjällen massor av gånger. Färsk tall brinner inte men i björk så kokar vattnet bort i ändarna och sen brinner det hur bra som helst. Du får läsa Yngve Ryds bok som tipsades om tidigare.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...