Får Fiskflyg flyga i Pastavagge?

Någon som vet ifall Fiskflyg har tillstånd att flyga helikopter i Pastavagge?
När jag gick i Pastavagge i fredags kom en Fiskflyghelikopter flygandes på låg höjd i dalen.
Brukar kanske Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen flyga med dem?
Blev lite fundersam...

Björn

Som du antyder kan det ha gällt att transportera tjänstemän i tjänsten. Om det gäller uppdrag för samerna är det också tillåtet att flyga i nationalpark.
Sedan kan det ha gällt att hämta turister som fått problem av något slag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om man får landi i Rinim innebär väl inte det att man automatiskt får flyga i Basstavagge? Jag tror snarare at tman kommer dit från andra hållet.

Ställde mig samma fråga som trådskaparen mer allmänt i somras. Det var nämligen ovanligt mycket Fiskeflygsnurror i luften i hela Sarek.

Det är lite irriterande om man räknar med lugn och ro. Jag jagar ripa och lägger möda på att hitta bra marker där man får vara ifred. När man lagt ner 7-8 timmar på att ta sig ut så känns det surt om företagen skiter i reglerna för att dra in pengar. Var ett par bekanta som sett en helikopter släppa av folk i närheten där vi brukar hålla till i Jämtland.

De privata flygföretagens maskiner används till en hel del annat än att bara flyga ut turister; rennäringen anlitar dem frekvent, länsstyrelsens tjänstemän och fjällräddningen anlitar dem också. Det finns ju egentligen inga räddningshelikoptrar (längre) att tillgå så fjällräddningen anlitar ofta privata hkp-företag. På Kirunaflygs bas i Nikka har t ex alpina gruppen utrustning stationerad färdigt för ev insatser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips