Får Fiskflyg flyga i Pastavagge?

Någon som vet ifall Fiskflyg har tillstånd att flyga helikopter i Pastavagge?
När jag gick i Pastavagge i fredags kom en Fiskflyghelikopter flygandes på låg höjd i dalen.
Brukar kanske Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen flyga med dem?
Blev lite fundersam...

Björn

Som du antyder kan det ha gällt att transportera tjänstemän i tjänsten. Om det gäller uppdrag för samerna är det också tillåtet att flyga i nationalpark.
Sedan kan det ha gällt att hämta turister som fått problem av något slag.

Om man får landi i Rinim innebär väl inte det att man automatiskt får flyga i Basstavagge? Jag tror snarare at tman kommer dit från andra hållet.

Ställde mig samma fråga som trådskaparen mer allmänt i somras. Det var nämligen ovanligt mycket Fiskeflygsnurror i luften i hela Sarek.

Det är lite irriterande om man räknar med lugn och ro. Jag jagar ripa och lägger möda på att hitta bra marker där man får vara ifred. När man lagt ner 7-8 timmar på att ta sig ut så känns det surt om företagen skiter i reglerna för att dra in pengar. Var ett par bekanta som sett en helikopter släppa av folk i närheten där vi brukar hålla till i Jämtland.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
De privata flygföretagens maskiner används till en hel del annat än att bara flyga ut turister; rennäringen anlitar dem frekvent, länsstyrelsens tjänstemän och fjällräddningen anlitar dem också. Det finns ju egentligen inga räddningshelikoptrar (längre) att tillgå så fjällräddningen anlitar ofta privata hkp-företag. På Kirunaflygs bas i Nikka har t ex alpina gruppen utrustning stationerad färdigt för ev insatser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips