Fästanordning utanpå ryggäsck

God afton!

Jag sitter och funderar på hur man på enklast vis ska kunna fästa saker utanpå ryggsäcken (jag vet att det inte är bra, men ibland kan det behövas). Jag vill även kunna fästa mitt stativ på utsidan av min fotoryggsäck och så vidare.

Min tanke är typ två karbinhakar med ett elastiskt spännband mellan, på så vis kan jag fästa saker mellan hakarna samt i dem. Är det någon som har en bra lösning på mitt problem?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Universella lösningar:

Gummicord i zick-zack över säckens utsida (om det finns t ex hålband eller öglor att trä det i).
Packremmar och liknande (om det finns hällor att trä dom i).
Krokar och hakar (om det finns fästen för dom).
Extra fickor/påsar (om det finns fäste för det).
Hylla under/förlängning upptill (om det är en ramsäck).

Långsmala saker (fotostativ?) längs med säckens sida (ofta finns ficka eller liknande att ställa det i, packrem upptill stabiliserar)

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
För en så förhållandevis tung sak som ett fotostativ tror jag hellre jag skulle vilja ha fasta snören/remmar än elastiska.

En hög påse ficka typ en sån som kan förvara en räddningslina vid långfärdsskridsko kanske.

Vad väger stativet? Längd i hopfällt skick?

På tvären ovanpå eller under topplocket kanske ger bättre balans.

Thure

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.