Färddatorn i GPS

Vad är egentligen färddatorn i GPS:n (Garmin 60CSx) bra/till för?
Är det meningen att man ska nollställa den när man avslutat en tur eller färd? Den varnar ju för att allt försvinner om man trycker på Nollställ som om det är kartorna man försöker ta bort...
 
Varinigen om nollställning är väl bara för att man inte ska råka nollställa av misstag.

Jag använder färddatorn när jag är ute och åker för att se hur långt man har åkt och med vilken hastighet. Funkar lika bra under löpturen som i bilen eller när man vindsurfar.

Vad jag saknar är möjlighet att spara färddatorn. Jag tycker att man skulle kunna spara dem på precis samma sätt som färsdpår.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Men när man kollar hur långt man åkt t.ex. så visas den totala sträckan och vill man se den när man gör en ny tripp? Det är väl då man ska nollställa innan man åker.
 
Vad är egentligen färddatorn i GPS:n (Garmin 60CSx) bra/till för?
Är det meningen att man ska nollställa den när man avslutat en tur eller färd?
Strunta i vad som "är meningen", använd den precis så som du själv vill.

Vissa kanske vill ha den för att se hur långt de kört under hela semestern, andra kanske för att se hur långt de har till jobbet, ytterligare andra kanske ligger någonstans däremellan och själv bryr jag mig nästan aldrig om att titta på den. Inget är mer rätt eller fel än något annat.

Varningen gäller för bara för lagrade färddata, inte kartor eller rutter.
 
Ja, det är inte konstigare än med en trippmätare i en bil. När man vill mäta en sträcka så nollställer man och sen åker man.
 
Här kommer ett exempel på hur JAG använder min GPS.
När jag skall åka iväg någonstans och den hittat var jag är så nollar jag trip, medel, max och kanske raderar spårdata. Om man nollar innan så kan man få konstiga saker som att ha åkt 7 km i 395 km/h utan att ha rört sig.

När jag kört färdigt och kommit hem så laddar jag ur allt till Muppsås. Där jag jag även se max, min, medel, och allt annat för varje spår osv.

Inför nästa resa så städar jag GPS:en på gamla skräpiga spår, rutter jag använt och waypoints jag inte behöver. Allt detta sköts enklast via Muppsås. Läs in allt från enheten, radera allt i den och skicka tillbaka det som är intressant. Jag jobbar alltså i princip med GPS:en som en förlängning på Muppsås, inte tvärtom.

När jag då skall resa så har jag enheten full med kartor, rutter, waypoints, men tom på spår, medel, max och annat.

Det finns ju faktiskt TVÅ tripmätare i enheten. Man kan nolla båda tex inför semestern och sedan nolla bara den ena varje dag. Då ser man både hur långt man åkt totalt och under den dagen.
Ungefär som om du kunde nolla båda räknarna i bilen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips