Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Färddatorn i GPS

Vad är egentligen färddatorn i GPS:n (Garmin 60CSx) bra/till för?
Är det meningen att man ska nollställa den när man avslutat en tur eller färd? Den varnar ju för att allt försvinner om man trycker på Nollställ som om det är kartorna man försöker ta bort...

Varinigen om nollställning är väl bara för att man inte ska råka nollställa av misstag.

Jag använder färddatorn när jag är ute och åker för att se hur långt man har åkt och med vilken hastighet. Funkar lika bra under löpturen som i bilen eller när man vindsurfar.

Vad jag saknar är möjlighet att spara färddatorn. Jag tycker att man skulle kunna spara dem på precis samma sätt som färsdpår.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men när man kollar hur långt man åkt t.ex. så visas den totala sträckan och vill man se den när man gör en ny tripp? Det är väl då man ska nollställa innan man åker.

Vad är egentligen färddatorn i GPS:n (Garmin 60CSx) bra/till för?
Är det meningen att man ska nollställa den när man avslutat en tur eller färd?
Strunta i vad som "är meningen", använd den precis så som du själv vill.

Vissa kanske vill ha den för att se hur långt de kört under hela semestern, andra kanske för att se hur långt de har till jobbet, ytterligare andra kanske ligger någonstans däremellan och själv bryr jag mig nästan aldrig om att titta på den. Inget är mer rätt eller fel än något annat.

Varningen gäller för bara för lagrade färddata, inte kartor eller rutter.

Ja, det är inte konstigare än med en trippmätare i en bil. När man vill mäta en sträcka så nollställer man och sen åker man.

Här kommer ett exempel på hur JAG använder min GPS.
När jag skall åka iväg någonstans och den hittat var jag är så nollar jag trip, medel, max och kanske raderar spårdata. Om man nollar innan så kan man få konstiga saker som att ha åkt 7 km i 395 km/h utan att ha rört sig.

När jag kört färdigt och kommit hem så laddar jag ur allt till Muppsås. Där jag jag även se max, min, medel, och allt annat för varje spår osv.

Inför nästa resa så städar jag GPS:en på gamla skräpiga spår, rutter jag använt och waypoints jag inte behöver. Allt detta sköts enklast via Muppsås. Läs in allt från enheten, radera allt i den och skicka tillbaka det som är intressant. Jag jobbar alltså i princip med GPS:en som en förlängning på Muppsås, inte tvärtom.

När jag då skall resa så har jag enheten full med kartor, rutter, waypoints, men tom på spår, medel, max och annat.

Det finns ju faktiskt TVÅ tripmätare i enheten. Man kan nolla båda tex inför semestern och sedan nolla bara den ena varje dag. Då ser man både hur långt man åkt totalt och under den dagen.
Ungefär som om du kunde nolla båda räknarna i bilen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips