Fällkniven-Cold steel

Finns det inte risk att man sabbar en konvex egg om man drar kniven längs stavarna ?

Jag kommer ju använda knivar med konvex egg nu några år framöver.

Hur mkt går en sånn pjäs på?
Det går att bryna en konvex slipfas med S-makern men den är inte optimal därtill. Andra alternativ är förmodligen bättre.

S-makern brukar gå på ca 800:- kronor.

~Paul~
 
Det går att bryna en konvex slipfas med S-makern men den är inte optimal därtill. Andra alternativ är förmodligen bättre.

S-makern brukar gå på ca 800:- kronor.

~Paul~

Med tanke på mina bristande kunskaper inom bryning så kommer jag nog börja med att lära mig bryna med sandpapper och sen gå över till mer avancerade grejjer, typ S-maker :)

Har sett en video på you tube där en kille får rakblads vass egg med ett 2000 papper och en läder strigel (tror det heter så..)
Verkade relativt simpelt.

Vet du vart man kan hitta en sån där strigel med två läder sidor?

Funkar det lika bra med undersidan på ett skärp?
 
Med tanke på mina bristande kunskaper inom bryning så kommer jag nog börja med att lära mig bryna med sandpapper och sen gå över till mer avancerade grejjer, typ S-maker :)

Har sett en video på you tube där en kille får rakblads vass egg med ett 2000 papper och en läder strigel (tror det heter så..)
Verkade relativt simpelt.

Vet du vart man kan hitta en sån där strigel med två läder sidor?

Funkar det lika bra med undersidan på ett skärp?
Tvärtom. Att slipa/bryna på frihand är avsevärt svårare än att använda S-makern.

Jag kör på en strigel som jag köpte på överskott för många år sedan. Den är inte speciellt bra (för kort) men den duger.

Tjäderläder har en del fina restbitar att sälja ibland till moderat pris: http://www.tjaderlader.se/shop/

~Paul~
 
Med tanke på mina bristande kunskaper inom bryning så kommer jag nog börja med att lära mig bryna med sandpapper och sen gå över till mer avancerade grejjer, typ S-maker :)

Har sett en video på you tube där en kille får rakblads vass egg med ett 2000 papper och en läder strigel (tror det heter så..)
Verkade relativt simpelt.

Vet du vart man kan hitta en sån där strigel med två läder sidor?

Funkar det lika bra med undersidan på ett skärp?


enligt mitt sätt att se på det handlar det om att ha rätt vinkel, rätt tryck och rätt rörelse genom "hela" processen. eller ska man snarare säga samma tryck, rörelse och vinkel. som nybörjare kan det därför vara svårt att få till det med musmatta, smärgelduk etc

jag tycker även det är lite svårt med ett runt bryne, till en nybörjare du får en sådan koncentration (hög avverkning) pga av den lilla anläggningsytan så minsta misstag gör sig direkt till känna. jag skulle nog rekommendera dig ett diamant bryne, med en helt plan och platt stomme som är någon centimeter bred, det blir dels lättar att hålla i vinkel men är också lite mer förlåtande pga den större anläggningsytan.

dianova /lapstone tycker jag gör bra grejjer. biltemas funkar tyvärr inte.
 
enligt mitt sätt att se på det handlar det om att ha rätt vinkel, rätt tryck och rätt rörelse genom "hela" processen. eller ska man snarare säga samma tryck, rörelse och vinkel. som nybörjare kan det därför vara svårt att få till det med musmatta, smärgelduk etc

jag tycker även det är lite svårt med ett runt bryne, till en nybörjare du får en sådan koncentration (hög avverkning) pga av den lilla anläggningsytan så minsta misstag gör sig direkt till känna. jag skulle nog rekommendera dig ett diamant bryne, med en helt plan och platt stomme som är någon centimeter bred, det blir dels lättar att hålla i vinkel men är också lite mer förlåtande pga den större anläggningsytan.

dianova /lapstone tycker jag gör bra grejjer. biltemas funkar tyvärr inte.

Okej, har sett några sånna. Blir väll kanske en sån jag börjar med. Ska jag dra kniven mot eller ifrån mig när jag slipar kniv med konvex egg?
 
enligt mitt sätt att se på det handlar det om att ha rätt vinkel, rätt tryck och rätt rörelse genom "hela" processen. eller ska man snarare säga samma tryck, rörelse och vinkel. som nybörjare kan det därför vara svårt att få till det med musmatta, smärgelduk etc

jag tycker även det är lite svårt med ett runt bryne, till en nybörjare du får en sådan koncentration (hög avverkning) pga av den lilla anläggningsytan så minsta misstag gör sig direkt till känna. jag skulle nog rekommendera dig ett diamant bryne, med en helt plan och platt stomme som är någon centimeter bred, det blir dels lättar att hålla i vinkel men är också lite mer förlåtande pga den större anläggningsytan.

dianova /lapstone tycker jag gör bra grejjer. biltemas funkar tyvärr inte.

Tror du Fällknivens DC4 bryne är bra för mig?
 
S1

Vill bara tillägga att jag hämtade ut min S1:a idag. Riktigt fin kniv med rätt tyngd. Känns som en mini huggare. Då detta är min första "riktiga" kniv har jag inget att jämföra med, men enligt mig är den mer kvalité änn Mini huntern. Stor skillnad på skärpa och ergonomi, plus att den är mucket snyggare.

Någon som vet hur den fungerar tillsammans med 0.5kg abborar?
 
1. "Ska jag dra kniven mot eller ifrån mig när jag slipar kniv med konvex egg?"

2. "Tror du Fällknivens DC4 bryne är bra för mig?"

3. "Någon som vet hur den fungerar tillsammans med 0.5kg abborar?"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Ifrån.

2. Bra i vilka sammanhang? Vanlig bryning, slipning, finslipning eller reprofilering? Varje bryne har sitt specifika användningsområde..

3. Det funkar förståss men det finns bättre knivar därtill.

~Paul~
 
1. "Ska jag dra kniven mot eller ifrån mig när jag slipar kniv med konvex egg?"

2. "Tror du Fällknivens DC4 bryne är bra för mig?"

3. "Någon som vet hur den fungerar tillsammans med 0.5kg abborar?"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Ifrån.

2. Bra i vilka sammanhang? Vanlig bryning, slipning, finslipning eller reprofilering? Varje bryne har sitt specifika användningsområde..

3. Det funkar förståss men det finns bättre knivar därtill.

~Paul~

Ska använda det till bryning. Allt annat skickar jag nog iväg den för att få gjort om det kommer behövas.

Vet att det finns bättre knivar till just fisk, men har lagt varenda krona på S1:an :(
Den får användas så länge. Tog studenten i somras så ekonomin är inte på topp...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.