Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Fälgar mtb

Hej,

Jag undrar vad verktygen kostar (riktställ, ekertensiometer och centreringsverktyg), och var man kan köpa dom till vettigt pris? Tror inte att det är saker som en normal cykelhandlare säljer.

Ja det är just därför ja funderar på att lämna in dom. Ekertensiometern gick bara på 800+ att köpa. Men det är klart måste man göra det ofta så lönar det sig nog att köpa.
 
Det går nog att beställa från alla vettiga cykel handlare men jag tippar på att det nog landar på mer än 3000kr totalt man köper med kvalitet, man sparar nog inte pengar på att bygga själv. Kolla cyclecomponents i Sverige eller Rose i Tyskland för internet kataloger.

Det går också att bygga hjul på enklare sätt med cykelramen som rikt och centrering ställ. Ekertensiometer är bra men dyr... Att bygga hjul själv verkar kul men för oss andra är det enklare och billigare att beställa hjälp från någon duktig hjulbyggare.

/Andreas


/Andreas
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För att bygga bra hjul behöver du en bra ekernyckel, tålamod och kunskap.
Ekernyckel köper du och kunskap hämtar man från Sheldon Brown. Sen kommer det med tålamod, antagligen behöver du några försök innan du bygger / riktar ett hjul så att det är rakt, välbalanserad, stressfri och med bra ekerspänning. Hjulbygge är inte rocket science, det är ett hantverk och kräver lite övning.
Sen finns det verktyg som underlättar, typ riktställ och centrering (Jag erkänner att det är ett nöje att rikta hjul med ett snordyrt proffsriktställ, men det har väldigt lite med slutresultatet att göra, det går helt enkelt lite lättare och ffa. snabbare).
Och är du perfektionist köp en tensiometer.

Allt detta har jag egentligen redan skrivit tidigare i tråden, men eftersom hjulbyggartrådar i internetforum har en tendens att urarta i filosofiska till religiösa meningsskiljaktigheter (man har jo hängt rätt mycket på happymtb när det begav sig) så fortsätter vi helt enkelt att mala på.

Så jag hävdar att hjulbygge är 50% kunskap, 40% material och 10%verktyg.

Peace!
 
Hej,

Jag undrar vad verktygen kostar (riktställ, ekertensiometer och centreringsverktyg), och var man kan köpa dom till vettigt pris? Tror inte att det är saker som en normal cykelhandlare säljer.

De flesta cykelhållare borde kunna ta hem dessa verktyg inom någon vecka, även om få har dem som lagervaror. Sedan finns ju även internetbutiker...

Dessutom finns det olika prisklasser även på dessa verktyg och som vanligt gäller att bra verktyg är halva jobbet. Med ett riktigt proffsriktställ kan man t.ex. ofta skippa centreringsverktyget. Hjulet blir centrerat i alla fall. Med ett lågbudget riktställ får man använda centreringsverktyget väldigt ofta.
/Niklas
 
Hej igen,

Jag ber om ursäkt för att jag ställer mina frågor i denna tråd, men jag tycker att mina problem ligger nära. Min avsikt är inte att bygga MTB hjul, utan att rikta hjul på mina vardagscyklar.

Tidigare i tråden så indikerades det att det ofta inte är fel på materialet i färdiga hjul, utan hur dom är monterade. Så uppfattade jag det i varje fall. Så det kan vara intressant att justera nya hjul, och få samma hållbarhet som i egenbyggda.

Jag upplever att när ett hjul väl blivit skevt (ofta i samband med ekerbrott), så är det i stort sett omöjligt att få till en riktning som håller mer än ca 100 - 200 mil. Jag riktar med hjulet i ramen (utan däck och slang), och mäter skevheten, justerar tills det blir någorlunda rakt. Sedan "plingar" jag på ekrarna, och spänner dom så att dom någorlunda jämnt spända. Detta upprepar jag ett eller några varv, tills det inte blir bättre. Hjulets rundhet struntar jag i, det har visat sig svårt att med så primitiva metoder får hjulet både rakt, runt och med jämn ekerspänning.

* Jag undrar om det blir mycket bättre med verktyg (jag tror jag behöver riktställ och tensiometer)?
* Vad skall jag prioritera, riktställ eller tensiometer?
* Hur billiga verktyg kan verktygen vara, innan dom inte tillför något? (+3000 kronor verkar mycket om man skall rikta hjul som kostar ca 500 kronor styck).
* Hur vet jag vilken ekerspänning det skall vara? Det kan vara svårt att få tag på specar på materialet i hjulet. Finns det några tumregler? Kan man mäta på befintligt hjul, och gör ett antagande som gäller för det aktuella hjulet?
 
Centreringsverktyg kan man göra själv, en gammal 28" framgaffel kan i ett skruvstycke fungera väl som riktställ.
Ekernippelnycklar behöver alla så då återstår en ekertensiometer, alla behöver nog inte en DT men det finns många fler och billigare.
go tur
 
Hej igen,

Jag ber om ursäkt för att jag ställer mina frågor i denna tråd, men jag tycker att mina problem ligger nära. Min avsikt är inte att bygga MTB hjul, utan att rikta hjul på mina vardagscyklar.

Tidigare i tråden så indikerades det att det ofta inte är fel på materialet i färdiga hjul, utan hur dom är monterade. Så uppfattade jag det i varje fall. Så det kan vara intressant att justera nya hjul, och få samma hållbarhet som i egenbyggda.

Genom att justera nyinköpta köpehjul, kan du många gånger få det betydligt starkare och hållbarare. Dock kan du ju aldrig kompensera för bristande materialval i hjulet (tex oreducerade ekrar istället för reducerade ekrar, eller enkelbottnad fälg istället för dubbelbottnad dito).

Vet att signaturen Håkan C har köpt billiga biltemahjul till sin fru, justerat och smörjt hjullagren, samt därefter spänt upp ekrarna. Tror nog att det äktenskapet håller än :)

Jag upplever att när ett hjul väl blivit skevt (ofta i samband med ekerbrott), så är det i stort sett omöjligt att få till en riktning som håller mer än ca 100 - 200 mil. Jag riktar med hjulet i ramen (utan däck och slang), och mäter skevheten, justerar tills det blir någorlunda rakt. Sedan "plingar" jag på ekrarna, och spänner dom så att dom någorlunda jämnt spända. Detta upprepar jag ett eller några varv, tills det inte blir bättre. Hjulets rundhet struntar jag i, det har visat sig svårt att med så primitiva metoder får hjulet både rakt, runt och med jämn ekerspänning.

* Jag undrar om det blir mycket bättre med verktyg (jag tror jag behöver riktställ och tensiometer)?

Bra verktyg är halva jobbet, sedan behövs det förstås tålamod och erforderlig kunskap också.

* Vad skall jag prioritera, riktställ eller tensiometer?
Prioritera bägge. Du kommer nog inte att ångra dig.

* Hur billiga verktyg kan verktygen vara, innan dom inte tillför något? (+3000 kronor verkar mycket om man skall rikta hjul som kostar ca 500 kronor styck).

Det är ju också frågan hur länge de billiga verktygen håller också, Proffsverktyg brukar hålla länge och kan således skrivas av under många år. Dessutom är det alltid ett nöje att jobba med proffsverktyg. Så sett behöver det inte bli så farligt dyrt sett till kostnad/gång.

* Hur vet jag vilken ekerspänning det skall vara? Det kan vara svårt att få tag på specar på materialet i hjulet. Finns det några tumregler? Kan man mäta på befintligt hjul, och gör ett antagande som gäller för det aktuella hjulet?

Rekommenderad ekerspänning brukar ligga runt 800-1400 N (höger sida i bak och vänster sida i fram på skivbromshjul).
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips