Expedition på Grönland - Tillstånd?

Hej,

Jag och en kompis är jäkligt sugna på att skida över Grönland nu i vår (öst till väst)
Det är lite ont om tid men vi båda är i form och har gjort "liknande" expeditioner tidigare och vi har redan allt material som kommer att behövas.

Jag har försökt hitta information om vilka tillstånd som behövs men även hur man går till väga för att bära med sig vapen under resan.

MYCKET tacksam för alla tips som ni kan komma fram med!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag undrar om alla som bär vapen där det finns isbjörn har funderat över om deras resa är värd risken att behöva rädda en överrepresenterad art framför en utrotningshotad?

Det var det primära skälet till att jag inte åkt dit.

Gilla

Jag undrar om alla som bär vapen där det finns isbjörn har funderat över om deras resa är värd risken att behöva rädda en överrepresenterad art framför en utrotningshotad?

Det var det primära skälet till att jag inte åkt dit.

Då detta inte är facebook så får jag väll skriva ett inlägg istället för att bara trycka på "Gilla" knappen.

Jag håller med. Även om inte allemansrätten gäller i övriga världen så tycker jag att begreppet "Inte störa, inte förstöra" bör gälla alla våra friluftsaktiviteter över hela världen. Speciellt när det gäller att inte störa eller förstöra för djur.

Jag bortser från allt tjabb som inte har med saken att göra och tackar ödmjukast Patrik_L för länken!

Är det även någon som har koll på vilka övriga tillstånd som krävs?

Jag sitter med en utskrift från www.justitieministeriet.dk framför mig där det står om travel permits som man måste ansöka om 12 veckor före förväntad start.

Jag uppfattar dokumentet som att man verkligen inte får skidra runt hur man vill eller när man vill på Grönland. Ni måste snällt be om lov och övertyga aktuell myndighet om att er resa inte är att betrakta som 'reckless', dvs att ni vet vad ni gör.

Försäkring måste ni också ha.

Dokumentet jag har framför mig är från 2010. Saker kan ha ändrats. Men ni kan ju höra med Danmark/Grönland om vad ni får göra och inte innan ni börjar detaljplanera och köpa biljetter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips