Everest base camp?

Fråga Hans du verkar vandra en del i Svenska fjällen kommer du att utforska fler platser i Nepal eller blir det tillbaka till svenska trakter framöver eller har du fått blodad tand att vandra runt på andra ställen i världen dvs. hur påverkades du av den senaste resan..?!?!

Hej Magnus!

Här kommer ett försök till svar. Att resa till Nepal var både ett experiment och att förverkliga en dröm. Jag är ju inte längre alldeles ung, och på den tiden jag faktiskt var ung så fanns resa till Nepal inte ens i min tankevärld. Bland annat eftersom jag inte hade pengar till att resa så långt.

För mig har svenska fjällen alltid haft en särställning och har det fortfarande. Jag tror inte det kommer att ändras. Jag har dessutom varit även i Norge och på Island, och hoppas någon gång kunna åka till något afrikanskt land. Med mera. Att återvända till Nepal gör jag gärna, och en del folk i min närhet vill nog att jag följer med om de åker. Men de svenska fjällen överger jag inte. I själva verket förbereder jag både vintertur och sommartur norrut detta år.

Som jag ser det är våra stora nationalparker unika, både när det gäller deras karaktär, friheten att kunna vandra i dem och lagstiftningen. Det är svårt att hitta liknande vildmarker i andra länder. Vi kan röra oss i dem utan att utsättas för egentliga faror (som exempelvis farliga djur). Och vi har restriktioner som är tänkta att förhindra överexploatering vad gäller turism och annat.

När det gäller upplevelserna i Nepal så hade jag och mina vänner den inställningen att uppleva så mycket vi förmådde. Vi ville lära känna landet, kulturen, religionen, djurlivet, naturen, stadslivet, människorna, osv. Det var otroligt intressant och givande (men därmed inte sagt att vi trivdes med alltihop; om detta har jag skrivit mer i detalj i min blogg här på Utsidan). Under årens lopp har jag ibland lekt med tanken att - åtminstone vissa delar av året - bosätta mig i ett annat land. Men det har inte blivit av, och blir det kanske aldrig heller.

Detta var i någon mån svar på din fråga, hoppas
/Hans
 
Varför skall man klippa bort när hon inte klarar av att prata rent längre. Har själv inte vandrat på hög höjd men den bild man får är att man går omkring har ont i huvudet ...

Därför att dom lär ut ett beteende som man faktiskt kan dö av : huvudvärk är INTE normalt på hög höjd , och man skall ALDRIG gå högre med huvudvärk.
early_ams.jpg


När dom sen visar hur hon fortsätter uppåt , trots både huvudvärk och illamående , och sist av allt börjar sluddra ... Berätta det här för dom som jobbar på HRA´s klinik i Pheriche ( både ned akutvård och information ) så lär en viss livsleda bryta ut. Detta redan innan nästa punkt i programmet : efter att en av dom blivit höjdsjuk , så väljer dom att gå långt utanför säkerhetsreglerna när dom börjar klättra.
 
Frågan är väl mera om Packat och klart är en instruktionsfilm hur man hanterar AMS eller om dom visar på hur en resa i Nepal kan bli då man försöker göra allting själv.

Tycker dom är tydliga med att för att springa upp på Island Peak så hade dom förberett sig för lite och hade fel grejer....

Tycker att filmen speglar det jag hört och sett bra genom att läsa bla Hans berättelse etc att vandra i Nepal handlar en hel del om hur man mår och hur många höjdmetrar man klarat av oftast mer än hur magiskt det är eller hur kul det är eller hur stort mötet med kulturen i landet...

-----------
Over and out
 
Frågan är väl mera om Packat och klart är en instruktionsfilm hur man hanterar AMS eller om dom visar på hur en resa i Nepal kan bli då man försöker göra allting själv.

Tycker dom är tydliga med att för att springa upp på Island Peak så hade dom förberett sig för lite och hade fel grejer....

Tycker att filmen speglar det jag hört och sett bra genom att läsa bla Hans berättelse etc att vandra i Nepal handlar en hel del om hur man mår och hur många höjdmetrar man klarat av oftast mer än hur magiskt det är eller hur kul det är eller hur stort mötet med kulturen i landet...

-----------
Over and out

Jag skulle vilja påstå att packat och klart var mer en instruktions-video för hur man inte ska göra och jag är nästan chockad hur dåligt förberedda de verkade. Mest utmärkande var hur snabbt de tog höjdmeter utan en enda acklimatiseringsdag eller att ta det lungt. Eftersom jag har tänkt fara till just Nepal och vandra har jag läst på mig väl och läst många historier. Just packat och klart framstår som de mest tafatta och mest galna jag sett. Och de gör en TV produktion?

Salgo, jag kan än mindre hålla med dig om den andra saken du säger, att höjdmeterna är viktiga och att bevisa sig är viktigt, föra jag såg den här videon har jag inte läst det en enda gång. Å andra sidan träffar jag personer som tycker det är jätteviktigt att GÅ LÅNGT i svenska fjällen alltför ofta. De får ju förstå gå i den takt de vill. Det må dock hända att våra olika syn på detta kommer sig av att jag inte läst någon berättelse från Everest-leden. Kanske de som går den är mer dragna till höjden i synnerhet?

Hej!

Jag har fått förslaget att följa med på den vad jag förmodar underbara vandringen till Everest basecamp. Det handlar om en guidad tur med sherpa och boende fixat på förhand så det är väl kanske inte så "hard core" som många här skulle föredra :)

Min fundering är dock följande: jag har aldrig genomfört någon form av vandring i fjäll, skog eller dyl med packning och kängor (Lumpen är dock gjord för 10 år sedan) hur är det att ge sig iväg på en sådan här vandring med det i bakhuvudet? jag är inte vältränad men har för ett tag sedan tagit tag i det och gymmar nu fyra dagar vecka osv.

Vandringen är tänkt att gå av staplen i slutet på året. så vad tycker/tror ni är det galenskap att ge sig iväg på detta utan mer erfarenhet och kunskap?

Jag har inte gått i Nepal, men jag har gått den klassiska inkaleden, så höjd har jag varit med om. Det är ju en kombination av en god fysik (rökare får förstås ofta problem) och att acklimatisera sig. Från vad jag läst har dock de större vandringsföretagen i Nepal program där man acklimatiserar sig väl, så det bör inte vara något problem om du tränar någorlunda reguljärt. Kollade upp ett företags program nu och såg att de hade vilodag både på 3440 meters höjd och sen två dagar senare på 4410 meters höjd. följer ni ett liknande program så bör ni klara er fint. förstås, överskatta inte er själva eller "gå igenom smärtan". ta det lungt och drick mycket vatten, ta huvudvärkstabletter.

Personligen tycker jag everest BC vandringer låter som en av de minst intressanta, men det är bara min personliga åsikt som baseras på vad jag läst om vandringarna. Manaslu låter mest intressant, men för den behöver man var mer än en person och de jag känner har inte råd. (har frågat på detta forum efter intressanter)

När dom sen visar hur hon fortsätter uppåt , trots både huvudvärk och illamående , och sist av allt börjar sluddra ... Berätta det här för dom som jobbar på HRA´s klinik i Pheriche ( både ned akutvård och information ) så lär en viss livsleda bryta ut. Detta redan innan nästa punkt i programmet : efter att en av dom blivit höjdsjuk , så väljer dom att gå långt utanför säkerhetsreglerna när dom börjar klättra.

Jo, som jag skrev ovan, väldigt förvånande och nästan chokande att programledare för Svensk TV verkar så dåligt pålästa, förberedda och ... korkade.
 
Frågan är väl mera om Packat och klart är en instruktionsfilm hur man hanterar AMS eller om dom visar på hur en resa i Nepal kan bli då man försöker göra allting själv.

Problemet här är att programmets ena tema var en "instruktionsfilm" , i meningen att berättade om leden till EBC som ett vanligt turistmål , helt riktigt , och hur man skulle lyckas med detta - utan att en enda gång nämna dom grundläggande säkerhetsregler som man struntar i programmet, med förfärande resultat . Däremot så beskrev man det som en "katastrof" på programmets hemsida om man skulle göra ett ett felval när det gällde kängor.

Ett litet antal människor dör varje år i Nepal i höjdsjuka , och det praktiskt taget varenda gång efter att ha ignorerat säkerhetsreglerna. Vad är skillnaden mellan vad som händer i programmet och uppmana folk att dyka utan att följa dyktabeller , eller att stå i rutan och fixa egna elinstallationer , och råka blanda ihop vart man kopplar den bruna och den blå ledningen ?

Jo, som jag skrev ovan, väldigt förvånande och nästan chokande att programledare för Svensk TV verkar så dåligt pålästa, förberedda och ... korkade.

Det blir ännu värre om man läser alla versionerna : kolla SVT´s svar på min blog , där dom förnekar att Pompe var höjdsjuk , och pratar om Näslunds goda omdöme osv , och jämför med hans egen blogg , där han beskriver sitt eget tilllstånd på Island Peak som full , extremt utmattad och segtänkt. Inte riktigt den kille jag skulle vilja se sätta mina säkringar på berget.

Hans amatörforskning har dock ett visst underhållningsvärde : ett av dom få klara resultaten var att han hade lägre Hb-värde efter klättringen.
 
Angående "Packat-och-klart"-filmen. Jag såg den ganska långt i förväg innan resan till Nepal och tyckte att den gav en hel del intressanta intryck från landet och Everestområdet. Vid den tidpunkten visste jag inte särskilt mycket om villkoren på hög höjd.

Som vanligt(?) när det gäller media så var programmet vässat. Jag har svårt att imponeras av tuffa attityder i TV, så detta bortsåg jag helt ifrån (inte för att jag är särskilt tuff själv utan för att jag är ointresserad ;-). Jag har också svårt att hålla med om uttalanden som "det är toppen som räknas". Och jag visste att Anneli Pompe i ett annat sammanhang hade blivit en omdiskuterad och kontroversiell person. Men trots dessa förbehåll så tyckte jag att filmen faktiskt gav en hel del intressant information. Även när jag ser den nu efter resan tycker jag det.

Men vid en detaljgranskning - som goser har gjort - uppenbaras förvisso allvarliga brister i filmens säkerhetstänkande. Flera gånger säger de en sak till tittarna men gör själva något helt annat. Det är verkligen inte bra. Men kanske kännetecknande för tävlingsmänniskor som försöker tala till "den vanlige vandraren"?

När det gäller de attityder till AMS som jag och mina vänner mötte under Everest-trekken så varierade de från person till person. Det är något liknande som när det gäller inställningen till bilkörning. En del är försiktiga och undviker nästan allt riskbeteende, andra tar mycket stora risker. Många är någonstans emellan och undviker många av riskerna, men inte alla. Frågan är om en film som denna förstärker riskbeteenden. Jag skulle inte tro det. Men jag är inte helt säker.
 
Tur att SVT hyrde äventyrarproffset Pompe för att få en bra guide och föredöme och bra utrustning med i bagaget och så där......

Om vi vanliga människor vill lyckas lika bra som SVT finns ju Pompe som guide numera på bland annat Kilimanjaro.
 
Efter att ha kollat lite mer på Everest BC trekken skulle jag vilja påstå att den är lite felkonstruerad. Mest eftersom man börjar på 2800 meter och går direkt. För att få gå inkaleden som börjar på ungefär 2000 meter upp till 4200 så måst man acklimatisera sig två dagar i Cusco (3000+M) för att få gå.

Såg dock i min åsikt bättre turer till EBC, de där man börjar längre ner som denna: http://www.nepaltrekkinginfo.com/nepal/trekking/everest/everest_jiri_trek.html
Där får man en mer graduell och lungnare stigning från 2000 meter och inte över 3000 förrän om flera dagar.
 
Men vid en detaljgranskning - som goser har gjort - uppenbaras förvisso allvarliga brister i filmens säkerhetstänkande. Flera gånger säger de en sak till tittarna men gör själva något helt annat. Det är verkligen inte bra.

Det finns en enkel grundläggande sak som aldrig sägs i programmet så vitt jag minns : max femhundra meter högre i sovhöjd per natt , och en en extra natt för var tusende meter. Lika grundläggande som att nämna dyktabeller i ett program om sportdykning för nybörjare. Mitt förslag till SVT var att dom skulle nämna detta ( t.ex. genom länken till ISMM eller CDC : dom nöjde sig med informationen om rätt kängor , för att undvika en katastrof.

Efter att ha kollat lite mer på Everest BC trekken skulle jag vilja påstå att den är lite felkonstruerad. Mest eftersom man börjar på 2800 meter och går direkt. För att få gå inkaleden som börjar på ungefär 2000 meter upp till 4200 så måst man acklimatisera sig två dagar i Cusco (3000+M) för att få gå.

Utan att ha varit i Anderna så är jag ganska övertygad om höjderna är fel : Ollantaytambo är 2800, typ ( alltså mycket nära CDC´s rekommendationer för en första acklimatisationsnatt ) , och Urubamba väldigt nära samma höjd - ungefär som Phakding , som är första etappmålet för dom flesta på EBC-rutten. Cusco är 3400 , och att flyga in dit direkt borde vara en av dom vanligaste orsakerna till höjdsjuka för Sydamerikaresenärer. 4200 meter borde syfta på högsta passet på Inkaleden , inte på högsta sovhöjden som är den kritiska faktorn. Håller med om att man bör acklimatisera ett par nätter , men inte om att den första natten skall vara i Cusco.
 
Senast ändrad:
Utan att ha varit i Anderna så är jag ganska övertygad om höjderna är fel : Ollantaytambo är 2800, typ ( alltså mycket nära CDC´s rekommendationer för en första acklimatisationsnatt ) , och Urubamba väldigt nära samma höjd - ungefär som Phakding , som är första etappmålet för dom flesta på EBC-rutten. Cusco är 3400 , och att flyga in dit direkt borde vara en av dom vanligaste orsakerna till höjdsjuka för Sydamerikaresenärer. 4200 meter borde syfta på högsta passet på Inkaleden , inte på högsta sovhöjden som är den kritiska faktorn. Håller med om att man bör acklimatisera ett par nätter , men inte om att den första natten skall vara i Cusco.

Fick kolla upp det, tror vi startade på 2600, vilket var högre än jag trodde, men man kan bli lurad när man åker buss dit på en 4000 meters höd slätt. Några av världens högst belägna odlingar.

Saken med Cuzco är att man inte sätts i arbete. Det är en väldigt viktig skillnad. Tar man det bara lungt där så anpassar man sig.

Jag sak dock inte säga att du har fel i att Cusco är inte den bästa platsen, vet att de som är i dålig form och framförallt räkare kan få problem där även om de bara ligger och vilar. Lite dåligt med bra alternativ om man inte har mycket med tid dock.
 
Efter att ha kollat lite mer på Everest BC trekken skulle jag vilja påstå att den är lite felkonstruerad. Mest eftersom man börjar på 2800 meter och går direkt...

De människor vi träffade och pratade med hade ingen särskild synpunkt om detta. Och jag kan inte minnas att vi hörde talas om någon - annat än ryktesvis - som hade allvarliga problem med höjden i Namche (t ex pga av snabb start i Lukla). Men jag är övertygad om att de fanns. Mellan Lukla och Namche tillbringar de allra flesta en natt i Phakding som ligger lägre än Lukla: ca 2600 m. Därefter kommer Namche på 3440 m. Där stannar alla i 2 nätter.

Men jag håller med dig om att detta ändå är i häftigaste laget. Rent allmänt är det för stort fokus bland trekkers och guideföretagen på att komma upp till Base Camp på väldigt kort tid. Jag tror att det är vanligt att folk får problem av denna anledning dagarna efter Namche. En stor andel hinner inte acklimatisera sig men tror ändå de ska greja det ända upp.

Såg dock i min åsikt bättre turer till EBC, de där man börjar längre ner som denna: http://www.nepaltrekkinginfo.com/nepal/trekking/everest/everest_jiri_trek.html
Där får man en mer graduell och lungnare stigning från 2000 meter och inte över 3000 förrän om flera dagar.

En sådan tur blir med nödvändighet längre, om man vill ända fram till EBC. Men det är det ju värt, om man har som mål att verkligen komma fram. Annars tror jag att det fungerar för de allra flesta att t ex börja med en natt i Lukla. Och lägga in en eller två extra nätter senare under turen. Det är i varje fall det intryck vi fick när vi såg hur folk mådde på plats.
 
.. Cusco är inte den bästa platsen, vet att de som är i dålig form och framförallt räkare kan få problem där även om de bara ligger och vilar.

Nja... det tangerar påståendet att man skulle ha bättre chanser som ung och frisk , vilket inte riktigt stämmer. God kondition gör inte att man har mindre chanser att utveckla AMS , och femtioplussare får det mera sällan . I varje grupp som flyger direkt in till 3000+ så kommer det finnas dom som börjar utveckla höjdsjuka , 12 % av nyinryckta kinesiska soldater som flygs in till Lhasa får nån form av medicinsk vård och 2 % börjar utveckla lungödem. Därav den allmäna rekommendationen att använda Diamox om man flyger direkt in till den här höjden .
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.