Everest base camp?

Vad som hjälpte mig var att dricka väldigt stora mänger vatten, från Namche och uppåt så är det vanligen endast halvdagar som man går, så jag spenderade varje eftermiddag med att dricka (stundtals tvinga i mig) 5-6 liter vatten

Populär föreställning , men inte logisk : höjdsjuka slutar med hjärn och lungödem , dvs. överskott av vätska i vävnaderna , och att pressa in mera vätska i systemet hjälper inte till . Det finns inga bevis för att för att man behöver dricka mer än när man är törstig , men jag brukar dessutom hålla hålla koll på att urinen inte ser mer koncentrerad ut - det har fungerat bra för mej de sista två decennierna i Himalaya.

Dessutom så är att bara dricka vatten ett klassiskt sätt att framkalla (hjärn)ödem : utspädning av saltkoncentrationen kan leda till omfördelning av vätska från blodbanan till vävnaderna. För många betyder det bara sänkt prestationsförmåga och lätt huvudvärk , i värsta fall .... Jennifer Strange är det mest ökända exemplet.

Uttorkning kan också ge huvudvärk , men vätskeförluster på hög höjd överskattas oftast mycket grovt : Himalayan Rescue Association m.fl. rekommenderar rekommenderar att man dricker runt tre liter om dagen. Dessutom underskattas eller glöms ofta helt bort hur mycket vätska maten innehåller.

Se även IFAM :

Myth #4 - Drinking extra water will protect you from altitude illness.

Staying hydrated is important at altitude. Symptoms of dehydration are similar to AMS. In reality you only need an additional liter to a liter and a half of water at altitude. Too much water is harmful and can dilute your body's sodium levels (hyponatremia) causing weakness, confusion, seizures, and coma.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.