Hjälp inför Everest Base Camp!

Hej kära människor!

Nu, har jag efter ett tags grubblande bestämt mig att få tummen ur och dra ut på äventyr, själv!
Jag skall börja i Nepal tänkte jag, för att vandra upp till Everest Base Camp!

Men jag har några funderingar som jag behöver hjälp med!

Hur är det att göra detta själv?
Kan man övernatta på tee-houses, bland de olika byarna?
Vad kan det kosta om man gör det själv?
Går det att ta buss från Kathmandu till Lukla? Eller är flyg smidigare? (Har all tid i världen)
Går det att få vandrings-permit någonstans i Kathmandu eller Lukla?
Vilka ''permits'' behöver jag?
Någon jag bör tänka på eftersom jag är själv?
Har jag med mig stormkök upp dit eller kan man köpa mat för dagen i byarna?
Går det att ta ut pengar i Kathmandu eller skall jag ta med mig ''lösa'' pengar?
Övrigt?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hur är det att göra detta själv?
JA

Kan man övernatta på tee-houses, bland de olika byarna?
JA

Vad kan det kosta om man gör det själv?
200 SEK per dag räcker lätt under vandring. Lite dyrare under högsäsong Oct-Nov.

Går det att ta buss från Kathmandu till Lukla? Eller är flyg smidigare? (Har all tid i världen)
Nej. Buss går till någon dags vandring före Lukla. Inte för att jag gått där, men skulle jag fara dit själv skulle jag vandra fram till Lukla.

Går det att få vandrings-permit någonstans i Kathmandu eller Lukla?
Billigare att fixa i Kathmandu. Jag gjorde det direkt efter landning ifjol.

Vilka ''permits'' behöver jag?
TIMS + inträde till nationalpark. Men det är bara att säga var du ska vandra och det vet vad som behövs.

Någon jag bör tänka på eftersom jag är själv?
Prata med folk ;-)

Har jag med mig stormkök upp dit eller kan man köpa mat för dagen i byarna?
Det finns matställen nog. Om du inte ska på längre äventyr på hög höjd.

Går det att ta ut pengar i Kathmandu eller skall jag ta med mig ''lösa'' pengar?
Kan ta ut på bankomat i Kathmandu.

Övrigt?
Läs på dig om höjdsjuka. alternativt, se detta forum om trådar i ämnet. Finns mycket information i detta forum
 
Hur är det att göra detta själv?

Många som gör det själva, jag har gjort det i grupp. Inga problem, förutom att jag hört att det är meckigt att köpa flygbiljetter till Luhklaflyget. Det handlar nog mest om man uppskattar en guides kunskap eller om man vill läsa sig till det själv och om man gillar att gå i grupp.

Kan man övernatta på tee-houses, bland de olika byarna?

Ja. Sett flera skyltar att det ligger runt 1000 ruppar per natt. Säkert prutbart. De flesta byar har flera ställen att välja på

Vad kan det kosta om man gör det själv?


Går det att ta buss från Kathmandu till Lukla? Eller är flyg smidigare? (Har all tid i världen)

Nej, det går inte. Men det går att ta buss till en by längre ner. Om jag inte minns fel så blir det 4 extra vandringsdagar plus resan. Ska tydligen vara rätt dryg bussresa och vandring. Känns dumt

Någon jag bör tänka på eftersom jag är själv?

Ha gott om tid, respektera höjden.

Har jag med mig stormkök upp dit eller kan man köpa mat för dagen i byarna?

Frukost, lunch och middag äter du lagat på tehus. Snacks går alltid att köpa, men blir dyrare ju längre upp du kommer.

Går det att ta ut pengar i Kathmandu eller skall jag ta med mig ''lösa'' pengar?

Du måste ta ut pengar i i KTM, går inte att växla till ruppar i Sverige. Deras valuta får inte lämna landet. Dollars funkar i stort sett alltid.

Övrigt?

Ha det riktigt trevligt! Ät absolut inte kött ovanför Namche, och helst inte där heller. Var noga med hygien, många blir magsjuka. Ta Ducural innan.

Om du vill ha Diamox så finns det att köpa där i Kathmandu och i Namche. Man tar det mot höjden.

Filmade lite i November, glöm inte att slå på HD: http://www.youtube.com/watch?v=-QYj7LU35IA
 
Hur är det att göra detta själv?
JA

Kan man övernatta på tee-houses, bland de olika byarna?
JA

Vad kan det kosta om man gör det själv?
200 SEK per dag räcker lätt under vandring. Lite dyrare under högsäsong Oct-Nov.

Går det att ta buss från Kathmandu till Lukla? Eller är flyg smidigare? (Har all tid i världen)
Nej. Buss går till någon dags vandring före Lukla. Inte för att jag gått där, men skulle jag fara dit själv skulle jag vandra fram till Lukla.

Går det att få vandrings-permit någonstans i Kathmandu eller Lukla?
Billigare att fixa i Kathmandu. Jag gjorde det direkt efter landning ifjol.

Vilka ''permits'' behöver jag?
TIMS + inträde till nationalpark. Men det är bara att säga var du ska vandra och det vet vad som behövs.

Någon jag bör tänka på eftersom jag är själv?
Prata med folk ;-)

Har jag med mig stormkök upp dit eller kan man köpa mat för dagen i byarna?
Det finns matställen nog. Om du inte ska på längre äventyr på hög höjd.

Går det att ta ut pengar i Kathmandu eller skall jag ta med mig ''lösa'' pengar?
Kan ta ut på bankomat i Kathmandu.

Övrigt?
Läs på dig om höjdsjuka. alternativt, se detta forum om trådar i ämnet. Finns mycket information i detta forum

Hur är det att göra detta själv?

Många som gör det själva, jag har gjort det i grupp. Inga problem, förutom att jag hört att det är meckigt att köpa flygbiljetter till Luhklaflyget. Det handlar nog mest om man uppskattar en guides kunskap eller om man vill läsa sig till det själv och om man gillar att gå i grupp.

Kan man övernatta på tee-houses, bland de olika byarna?

Ja. Sett flera skyltar att det ligger runt 1000 ruppar per natt. Säkert prutbart. De flesta byar har flera ställen att välja på

Vad kan det kosta om man gör det själv?


Går det att ta buss från Kathmandu till Lukla? Eller är flyg smidigare? (Har all tid i världen)

Nej, det går inte. Men det går att ta buss till en by längre ner. Om jag inte minns fel så blir det 4 extra vandringsdagar plus resan. Ska tydligen vara rätt dryg bussresa och vandring. Känns dumt

Någon jag bör tänka på eftersom jag är själv?

Ha gott om tid, respektera höjden.

Har jag med mig stormkök upp dit eller kan man köpa mat för dagen i byarna?

Frukost, lunch och middag äter du lagat på tehus. Snacks går alltid att köpa, men blir dyrare ju längre upp du kommer.

Går det att ta ut pengar i Kathmandu eller skall jag ta med mig ''lösa'' pengar?

Du måste ta ut pengar i i KTM, går inte att växla till ruppar i Sverige. Deras valuta får inte lämna landet. Dollars funkar i stort sett alltid.

Övrigt?

Ha det riktigt trevligt! Ät absolut inte kött ovanför Namche, och helst inte där heller. Var noga med hygien, många blir magsjuka. Ta Ducural innan.

Om du vill ha Diamox så finns det att köpa där i Kathmandu och i Namche. Man tar det mot höjden.

Filmade lite i November, glöm inte att slå på HD: http://www.youtube.com/watch?v=-QYj7LU35IA

Tusen tack hörni!
Detta hjälpte mycket!
 
Inga problem, förutom att jag hört att det är meckigt att köpa flygbiljetter till Luhklaflyget. Det handlar nog mest om man uppskattar en guides kunskap eller om man vill läsa sig till det själv och om man gillar att gå i grupp.

Problemet med flyget är att det inte går i dåligt väder, vilket inkluderar när det är molnigt. De flesta rekommenderar att man har någon dag till godo i Lukla på vägen tillbaka så att man inte missar sitt flyg hem i fall av att flygen från Lukla ställs in någon dag.
 
Den klassiska rutten till Lukla startar från Jiri , tänk runt åtta timmar med buss från Ktm. Vägen går nu något längre , fram till Shivalaya , men man sparar högst ett par timmars vandring på det. Därifrån går dom flesta till Lukla på en vecka.

Lukla flygplats har av och till varit blockerad i ganska långa perioder , upp till en vecka som värst , under de senaste åren. Lägg buffertdagar i Ktm innan du flyger hem.

mer än du vill veta om Diamox och att förebygga höjdsjuka ( planera vettigt så behöver du knappast medicinera ) hos CDC : http://korta.nu/cdcalt


Dukoral har ingen bevisad effekt mot ETEC-diareer osv. - SBL och bolaget som tagit över Dukoral har blivit bötfällda upprepade gånger för det påståendet.
 
Om du har ork och tid rekomenderar jag varmt den "klassiska" rutten från/till Jiri. Ta god tid på dig, stanna någon dag extra i någon by innan Lukla. Vi ångrar att vi inte la någon eller några dagar extra på¨den sträckan. Sträckan Lukla-MBC är betydligt mer turistiskt. Fördel med att vandra in är att du får lite aklimatisering på köpet.

Att vandra ut via Jiri är inte heller en dum ide om du har tiden. Ofta förseningar på flyget, ibland flera dagar med totalt KAOS i Lukla och runt de närmaste byarna.

Vi var två, på egen hand, och upplevde inga som helst svårigheter. Vi mötte många ensamvandrare, kändes både tryggt och enkelt att ta sig fram på egen hand.

God tur!
 
Packat och klart programmet var en mindre katastrof ... eller perfekt som en illustration om hur man inte skall göra för att undvika höjdsjuka. Tänk ett Äntligen Hemma-inslag där man i närbild kopplar jordledningen fel.

http://vistet.wordpress.com/2008/12/01/all-is-suffering/

Det var också Annelie Pompe's uppvärmning i mediateknik inför icke-bestigningen av Shisapangma : om man är uppmärksam så finns det en fot för mycket i tältet när dom tar sig an toppen utan guide.
 
Packat och klart programmet var en mindre katastrof ... eller perfekt som en illustration om hur man inte skall göra för att undvika höjdsjuka. Tänk ett Äntligen Hemma-inslag där man i närbild kopplar jordledningen fel.

http://vistet.wordpress.com/2008/12/01/all-is-suffering/

Det var också Annelie Pompe's uppvärmning i mediateknik inför icke-bestigningen av Shisapangma : om man är uppmärksam så finns det en fot för mycket i tältet när dom tar sig an toppen utan guide.

jag undrar vad ett par vandringsbyxor och jacka kan kosta i Kathmandu?
 
Ytterligare ett svar

Mycket av det jag skriver har redan skrivits av andra, men en del uppgifter stämmer inte överens med min erfarenhet. Jag nämner säkert en del som du inte frågar om men som andra har frågat när de har "konsulterat" mig.

Först: Köp "Trekking in the Everest Region" av Jamie McGuinness, 135 kr på Adlibris. Där står allt du behöver veta för vandringen, tiden i KTM, höjdsjuka o.s.v.

Jag ska göra min fjärde Everestvandring med start i slutet av mars. Var där även våren 2009, 2011 och 2013. Jag har alltid vandrat ensam, utan bärare och guide, och det har varit helt problemfritt (men tungt) trots att jag var 62 år redan 2009.

Du bor i lodger, gästhus, teehouses eller vad du vill kalla dem. Ett rum kostar 200 rupis, 15 kr, om du även äter där. En måltid 400-550 rupis. Det finns ingen anledning att bära med sig någon mat, bara vatten, eftersom det är tätt mellan byarna.

Jag utgår från kursen 1 kr = 13 rupis. Jag är alltid i bergen i ca 30 dagar. 2011 startade jag vandringen med 90 000 rupis och det räckte även till dagarna i KTM efter vandringen. 200 kr per dag räcker men ha motsvarande 2000 kr i reserv om du blir sjuk och måste gå till doktorn (sjukhus i Khund och Pheriche). Pengarna tog jag ut från bankomat, men maxbeloppet per uttag är ofta irriterande lågt så det kan bli många uttag. Senast köpte jag dollar och euro hemma och växlade dem till rupis på bank i KTM och gör så även i år. Om du bor på Potala Guest House (googla!) kan du växla där (faktiskt även om du inte bor där); kanske även på andra hotell.

Jag har alltid flugit mellan KTM och Lukla (ca 35 min). 2009 var mitt flyg inställt fyra dagar p.g.a. dimma, så det måste man vara beredd på. Numera är det E-biljett som gäller, så du kan boka hemifrån, t.ex. Tara Air. 326 dollar t.o.r. KTM-Lukla i år. Betalar gör du genom att mejla ett formulär med bl.a. kreditkortsnumret och kopia av passet och kreditkortet. Det sista är jag skeptisk till, så jag kontaktar hotellet och ber dem fixa det; det fungerade bra för ett år sedan och var 70-80 dollar billigare, men priset har kanske gått upp.

Om man tar buss till Jiri (eller Shivalaya) går man flera (3-4?) dagar innan man passerar nedanför Lukla. Då är man acklimatiserad för 3500 m höjd, d.v.s. anpassad till det låga lufttrycket, men syrebristen får man leva med så länge man är på hög höjd.

Vandringstillståndet, det gröna TIMS-kortet, hämtar man numera personligen på Tourist Service Center i KTM. Kostar 1800 rupis har jag för mig. Dessutom betalar du 3000 rupis när du efter en dags vandring från Lukla går in i Sagarmatha (Mt Everest) nationalpark. Visum ordnar man när man landar i KTM: 30 dagar – 40 dollar. 90 dagar – 100 dollar. Senast köade jag i två timmar, gången innan var jag först i kön. Annars ordnar man visum hemma genom Nepals generalkonsulat i Stockholm.

Passa på att söka kontakt med lokalbefolkningen; de talar i regel utmärkt engelska (huvudspråket i den nepalesiska skolan). Jag brukar ofta bo i små gäststugor (med få gäster) och känner tack vare det numera sherpafamiljer som jag besöker och stannar flera dagar hos. Men det är roligt att bo även på lite större ställen där det är gott om andra vandrare att umgås med.

Så länge allting fungerar som det ska är det bara roligt att vandra ensam, kanske slå följe under några timmar eller dagar med någon annan ensamvandrare. Jag har aldrig råkat ut för något så jag vet inte hur det är om något allvarligt händer, men sherpafolket är mycket vänliga och hjälpsamma, liksom en del av turisterna, så det ordnar sig på något sätt. En nackdel med ensamvandring är att det blir så få foton på en själv, och så har man ingen att prata minnen med när man kommer hem (och omgivningen är inte alltid så intresserad av att lyssna på allt fantastiskt man har varit med om).

Bär inte med dig något onödigt – det blir tungt ändå – men ta med dig allt nödvändigt, först och främst en varm sovsäck; rummen är kalla, kanske minusgrader, och man fryser mer i syrefattig luft. Ska du göra en dagstur kan du be att få med dig ett par kokta ägg o/e kokta potatisar. Senast hade jag med mig några påsar frystorkat som jag hällde kokt vatten i (ur termos) direkt i påsen och rörde om, och det var inte så dumt. Lämna stormköket hemma, tycker jag.

Kom gärna med fler frågor om du vill.
 
Mycket av det jag skriver har redan skrivits av andra, men en del uppgifter stämmer inte överens med min erfarenhet. Jag nämner säkert en del som du inte frågar om men som andra har frågat när de har "konsulterat" mig.

Först: Köp "Trekking in the Everest Region" av Jamie McGuinness, 135 kr på Adlibris. Där står allt du behöver veta för vandringen, tiden i KTM, höjdsjuka o.s.v.

Jag ska göra min fjärde Everestvandring med start i slutet av mars. Var där även våren 2009, 2011 och 2013. Jag har alltid vandrat ensam, utan bärare och guide, och det har varit helt problemfritt (men tungt) trots att jag var 62 år redan 2009.

Du bor i lodger, gästhus, teehouses eller vad du vill kalla dem. Ett rum kostar 200 rupis, 15 kr, om du även äter där. En måltid 400-550 rupis. Det finns ingen anledning att bära med sig någon mat, bara vatten, eftersom det är tätt mellan byarna.

Jag utgår från kursen 1 kr = 13 rupis. Jag är alltid i bergen i ca 30 dagar. 2011 startade jag vandringen med 90 000 rupis och det räckte även till dagarna i KTM efter vandringen. 200 kr per dag räcker men ha motsvarande 2000 kr i reserv om du blir sjuk och måste gå till doktorn (sjukhus i Khund och Pheriche). Pengarna tog jag ut från bankomat, men maxbeloppet per uttag är ofta irriterande lågt så det kan bli många uttag. Senast köpte jag dollar och euro hemma och växlade dem till rupis på bank i KTM och gör så även i år. Om du bor på Potala Guest House (googla!) kan du växla där (faktiskt även om du inte bor där); kanske även på andra hotell.

Jag har alltid flugit mellan KTM och Lukla (ca 35 min). 2009 var mitt flyg inställt fyra dagar p.g.a. dimma, så det måste man vara beredd på. Numera är det E-biljett som gäller, så du kan boka hemifrån, t.ex. Tara Air. 326 dollar t.o.r. KTM-Lukla i år. Betalar gör du genom att mejla ett formulär med bl.a. kreditkortsnumret och kopia av passet och kreditkortet. Det sista är jag skeptisk till, så jag kontaktar hotellet och ber dem fixa det; det fungerade bra för ett år sedan och var 70-80 dollar billigare, men priset har kanske gått upp.

Om man tar buss till Jiri (eller Shivalaya) går man flera (3-4?) dagar innan man passerar nedanför Lukla. Då är man acklimatiserad för 3500 m höjd, d.v.s. anpassad till det låga lufttrycket, men syrebristen får man leva med så länge man är på hög höjd.

Vandringstillståndet, det gröna TIMS-kortet, hämtar man numera personligen på Tourist Service Center i KTM. Kostar 1800 rupis har jag för mig. Dessutom betalar du 3000 rupis när du efter en dags vandring från Lukla går in i Sagarmatha (Mt Everest) nationalpark. Visum ordnar man när man landar i KTM: 30 dagar – 40 dollar. 90 dagar – 100 dollar. Senast köade jag i två timmar, gången innan var jag först i kön. Annars ordnar man visum hemma genom Nepals generalkonsulat i Stockholm.

Passa på att söka kontakt med lokalbefolkningen; de talar i regel utmärkt engelska (huvudspråket i den nepalesiska skolan). Jag brukar ofta bo i små gäststugor (med få gäster) och känner tack vare det numera sherpafamiljer som jag besöker och stannar flera dagar hos. Men det är roligt att bo även på lite större ställen där det är gott om andra vandrare att umgås med.

Så länge allting fungerar som det ska är det bara roligt att vandra ensam, kanske slå följe under några timmar eller dagar med någon annan ensamvandrare. Jag har aldrig råkat ut för något så jag vet inte hur det är om något allvarligt händer, men sherpafolket är mycket vänliga och hjälpsamma, liksom en del av turisterna, så det ordnar sig på något sätt. En nackdel med ensamvandring är att det blir så få foton på en själv, och så har man ingen att prata minnen med när man kommer hem (och omgivningen är inte alltid så intresserad av att lyssna på allt fantastiskt man har varit med om).

Bär inte med dig något onödigt – det blir tungt ändå – men ta med dig allt nödvändigt, först och främst en varm sovsäck; rummen är kalla, kanske minusgrader, och man fryser mer i syrefattig luft. Ska du göra en dagstur kan du be att få med dig ett par kokta ägg o/e kokta potatisar. Senast hade jag med mig några påsar frystorkat som jag hällde kokt vatten i (ur termos) direkt i påsen och rörde om, och det var inte så dumt. Lämna stormköket hemma, tycker jag.

Kom gärna med fler frågor om du vill.

Tusen tack för din tid, och all information som du upplyst mig med!

Jag har två frågor som jag funderar över.

Kan man smidigt och billigt köpa utrustning i KTM? Tex. sovsäck, vandringsbyxor etc. Har en del av utrustningen hemma. Dock behöver jag förnya socksäck och byxor.

Andra frågan är kring visumet. Hinner jag göra allt på 30 dagar? Vad händer om jag tex överskrider 30 dagars visumet? Fängelse? avstängd från landet i framtiden? Bör jag som reser ensam, och för första gången, ta 30 dagars eller 90 dagars?
Räknar dock att vara i Nepal i en månad ungefär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
vedi Europaled E1 hjälp! Trekking 5
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Nybörjarper Scottland i februari!! behöver hjälp! Trekking 6
Sph1nx Hittat topparna, lite mer hjälp? Trekking 36
joakimr Alp-hjälp Trekking 1
plp Hjälp med Cinque Terre önskas Trekking 4
escalator HJÄLP!!!!!! _ TUPANGATO!!! Trekking 0
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
Stugman Träningstips inför långvandring Trekking 9
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
lillskinn Träningstips inför vandring i Nya Zeeland! Trekking 2
Pirmin Råd sökes inför vandring i Nepal Trekking 12
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.