Esbit kök

hej, är det någon ide att köpa ett esbit kök? eller finns det något bättre alternativ altså inte något så stort som trangia?
ungefär hur länge brinner tabletterna?

mvh oskar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mycket skrivet om kök

Har inte någon egen erfarenhet av esbitkök, men efter att ha läst en del om det så tror jag nog det vore bättre att satsa på ett litet lätt gaskök i stället, om du huvudsakligen tänkt använda det sommartid. Använder själv ett MSR Pocket-Rocket som jag är nöjd med.
Du kan använda sökfunktionen på forumet och/eller läsa en del recensioner om kök under rubriken "produkter".

Lycka till!

Idé? Tja, det är billigt, iditotsäkert, i alla fall gällande att man får låga å att inget kan gå sönder. En tablett brukar räcka till att koka upp en halvliter vatten åtminstone. Förutsatt att man får till totalt lä för lågan och att det är relativt varmt, både lufttemperatur å vatten. Ett sommarkök för idealförhållanden alltså. Grytorna blir rätt otrelivga med kladdig svart yta under..
Men om du jämför med Trangia.. Tja, alla toppgasbrännare typ MSR Pocker rocket är ju andra alternativ..

jo gaskök har jag men jag tänkte esbit som ett slags "nödkök" som man alltid har med sej.

Varför skall du ha ett nödkök med dig. Duger det inte att göra upp en eld i nödfall?
Bara onödigt att bära med sig mer än ett kök. Alternativt har du med dig bara esbittabletter och bygger upp ett kök med stenar eller likvärdigt. Fungerar utmärkt! I alla fall lika bra som vilket esbitkök som helst.
//Peter

Jag kör med gas och om det skulle strejka så får jag väl göra upp eld...
På Fair Enough mässan köpte jag ett Primus Eta Power och har nu använt det under ett flertal helger och är riktigt nöjd.
Som en liten jämförelse så testkörde jag Eta´t mot mitt gamla Techno Trail hemma på köksbänken för att kolla skillnaden och det var verkligen skillnad.
Eta´t är över minuten snabbare för att koka upp 5 dl vatten och använder flera gram´mindre gas än techno´t.

Esbitkök

finns från enkla hopvikbara i två storlekar till Meta 50 med rutschbana och två kastruller. Bränslet är dyrt, illaluktande och lämnar brun-svarta rester efter sig. Den som lyckas koka 1/2l vatten på en stor tablett fuskar antagligen med kranvarmt vatten inne på glasbalkongen.....i skogen brukar det krävas vid bra lä två. Engelska stora runda metatabletter är de bästa....
MSR PR är vida bättre och som reservkök brukar det finnas pinnar på marken i skogen.....
För en lättare packning ta med det som fungerar, i ett ex!
Go tur!

Jag tycker esbitkök är för UL entusiaster som njuter av att ha med sig det allra lättast. Jag har testat och jag tycker det är så mycket smidigare, effektivare och snabbare med ett litet gaskök att jag har förpassat esbit in "kul grejj, men inte för mig facket". I min värld är det helt klart värt lite mer vikt att ha ett effektivare kök.

Esbit? Ja!

Har de sista åren enbart använt hemmgjorda Esbitkök.

Funkar utmärkt för mig, men jag kokar bara vatten... Max 0.5 L åt gången. För att inte behöva göra av med för många tabletter MÅSTE vindskydd (och lock) användas. En tablett av den större typen (Esbit org.) räcker för att koka upp en halv liter vatten och hålla det kokande i några minuter enligt mina erfarenheter. En tablett räcker ca 15 minuter.

För lättpackaren är det det lättaste alternativet om man inte räknar vedeldning. Inga tunga flaskor eller burkar som skall bäras med tillbaka (för ni slänger väl dem inte ute i det gröna?), endast lite papper, plast och folie. Intressanta artiklar finns på 'Thru hiker',
http://thru-hiker.com/articles/ vad gäller vikt för olika typer av kök över tid.

Använder en liten 0.75 L mugg av titan där allt får plats inkl. de tabletter som behövs för dagen, brukar räkna med 3-5 st per dygn för frukost, lunch och kvällsmål + fika. Det blir lite dyrare än sprit eller gas (tror jag) men det uppvägs av enkelt handhavande (T-sprit i maten, urk!) och förvaring, låg vikt och de tar liten plats i ryggan.

Tabletterna lämnar som någon nåmnde en brun gegga på botten av kärlet men det brukar vara lätt att ta bort i samband med disken mha sand/mossa/gräs e.dy. Tar man inte bort geggan efter varje kok blir det lätt en tjock beläggning som kräver lite större insats för att få bort vid hemkomsten. Ett sätt är att låta kärlet stå i vatten + maskindiskmedel ett dygn eller två.

Bli inte avskräckt, pröva själv! För mig har det funkat helt OK...

/p-a

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips