Esbit kök

hej, är det någon ide att köpa ett esbit kök? eller finns det något bättre alternativ altså inte något så stort som trangia?
ungefär hur länge brinner tabletterna?

mvh oskar
 
Mycket skrivet om kök

Har inte någon egen erfarenhet av esbitkök, men efter att ha läst en del om det så tror jag nog det vore bättre att satsa på ett litet lätt gaskök i stället, om du huvudsakligen tänkt använda det sommartid. Använder själv ett MSR Pocket-Rocket som jag är nöjd med.
Du kan använda sökfunktionen på forumet och/eller läsa en del recensioner om kök under rubriken "produkter".

Lycka till!
 
Idé? Tja, det är billigt, iditotsäkert, i alla fall gällande att man får låga å att inget kan gå sönder. En tablett brukar räcka till att koka upp en halvliter vatten åtminstone. Förutsatt att man får till totalt lä för lågan och att det är relativt varmt, både lufttemperatur å vatten. Ett sommarkök för idealförhållanden alltså. Grytorna blir rätt otrelivga med kladdig svart yta under..
Men om du jämför med Trangia.. Tja, alla toppgasbrännare typ MSR Pocker rocket är ju andra alternativ..
 
jo gaskök har jag men jag tänkte esbit som ett slags "nödkök" som man alltid har med sej.

Varför skall du ha ett nödkök med dig. Duger det inte att göra upp en eld i nödfall?
Bara onödigt att bära med sig mer än ett kök. Alternativt har du med dig bara esbittabletter och bygger upp ett kök med stenar eller likvärdigt. Fungerar utmärkt! I alla fall lika bra som vilket esbitkök som helst.
//Peter
 
Jag kör med gas och om det skulle strejka så får jag väl göra upp eld...
På Fair Enough mässan köpte jag ett Primus Eta Power och har nu använt det under ett flertal helger och är riktigt nöjd.
Som en liten jämförelse så testkörde jag Eta´t mot mitt gamla Techno Trail hemma på köksbänken för att kolla skillnaden och det var verkligen skillnad.
Eta´t är över minuten snabbare för att koka upp 5 dl vatten och använder flera gram´mindre gas än techno´t.
 
Esbitkök

finns från enkla hopvikbara i två storlekar till Meta 50 med rutschbana och två kastruller. Bränslet är dyrt, illaluktande och lämnar brun-svarta rester efter sig. Den som lyckas koka 1/2l vatten på en stor tablett fuskar antagligen med kranvarmt vatten inne på glasbalkongen.....i skogen brukar det krävas vid bra lä två. Engelska stora runda metatabletter är de bästa....
MSR PR är vida bättre och som reservkök brukar det finnas pinnar på marken i skogen.....
För en lättare packning ta med det som fungerar, i ett ex!
Go tur!
 
Jag tycker esbitkök är för UL entusiaster som njuter av att ha med sig det allra lättast. Jag har testat och jag tycker det är så mycket smidigare, effektivare och snabbare med ett litet gaskök att jag har förpassat esbit in "kul grejj, men inte för mig facket". I min värld är det helt klart värt lite mer vikt att ha ett effektivare kök.
 
Esbit? Ja!

Har de sista åren enbart använt hemmgjorda Esbitkök.

Funkar utmärkt för mig, men jag kokar bara vatten... Max 0.5 L åt gången. För att inte behöva göra av med för många tabletter MÅSTE vindskydd (och lock) användas. En tablett av den större typen (Esbit org.) räcker för att koka upp en halv liter vatten och hålla det kokande i några minuter enligt mina erfarenheter. En tablett räcker ca 15 minuter.

För lättpackaren är det det lättaste alternativet om man inte räknar vedeldning. Inga tunga flaskor eller burkar som skall bäras med tillbaka (för ni slänger väl dem inte ute i det gröna?), endast lite papper, plast och folie. Intressanta artiklar finns på 'Thru hiker',
http://thru-hiker.com/articles/ vad gäller vikt för olika typer av kök över tid.

Använder en liten 0.75 L mugg av titan där allt får plats inkl. de tabletter som behövs för dagen, brukar räkna med 3-5 st per dygn för frukost, lunch och kvällsmål + fika. Det blir lite dyrare än sprit eller gas (tror jag) men det uppvägs av enkelt handhavande (T-sprit i maten, urk!) och förvaring, låg vikt och de tar liten plats i ryggan.

Tabletterna lämnar som någon nåmnde en brun gegga på botten av kärlet men det brukar vara lätt att ta bort i samband med disken mha sand/mossa/gräs e.dy. Tar man inte bort geggan efter varje kok blir det lätt en tjock beläggning som kräver lite större insats för att få bort vid hemkomsten. Ett sätt är att låta kärlet stå i vatten + maskindiskmedel ett dygn eller två.

Bli inte avskräckt, pröva själv! För mig har det funkat helt OK...

/p-a
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBiten Värmetabletter Esbit? Kök och brännare 59
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
fuchs Esbit tabletter över disk i Sthlm Kök och brännare 12
Brune Erfarenheter av Esbit grill? Kök och brännare 5
bäfver ESBIT?bra/dåligt Kök och brännare 1
backpacker8 esbit? Kök och brännare 3
nils73 Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia? Kök och brännare 17
Broder Bob Esbit tabletter på flyg? Kök och brännare 26
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.