Esbit tabletter på flyg?

Man får ju inte ha med sig flytande bränsle på flyget, men metatabletter borde väl gå bra, eller?
[Ändrat av Broder Bob 2004-04-05 kl 18:42]
 
Det enklaste är väl att fråga flygbolaget. Jag vet inte om förbudet gäller ALLT brandfarligt eller bara flytande brandfarliga vätskor.
 
nermander; sa:
Det enklaste är väl att fråga flygbolaget.
Nä, det ENDA RÄTTA är att fråga flygbolaget. De är ansvariga för säkerheten ombord.

Sen så har jag ju svårt att inte avge en egen åsikt: Det borde inte vara några problem. Det finns som sagt annat brandfarligt som t o m får köpa ombord på planet. Esbit-tabletten är ju knappast att betrakta som explosiv...

/Håkan
 
http://www.luftfartsverket.se hittar man följande information:

Följande föremål får inte packas i lastrumsbagaget:
- Sprängämnen, inbegripet detonatorer, sprängrör, granater, minor och spränganordningar.
- Gaser: propan, butan.
- Lättantändliga vätskor, inbegripet gasolin, metanol.
- Lättantändliga fasta ämnen och reaktiva ämnen som magnesium, braständare, fyrverkeripjäser och bloss.
- Oxidationsmedel och organiska peroxider, inbegripet blekmedel och reparationssatser för bilkarosser.
- Giftiga eller smittsamma ämnen, inbegripet råttgift och infekterat blod.
- Radioaktivt material, inbegripet medicinska och kommersiella isotoper.
- Frätande ämnen, inbegripet kvicksilver och bilbatterier.
- Komponenter till bränslesystem för fordon som har innehållit bränsle.


Den fjärde punkten verkar väl gälla för den typen av produkter?

I kabinen är det ungefär samma saker, där får man t.ex. inte ha med sig drickbar sprit starkare än 70% (så glöm den 80%-iga strohromen till spritköket:).
 
nermander; sa:
- Lättantändliga fasta ämnen och reaktiva ämnen som magnesium, braständare, fyrverkeripjäser och bloss.

...

Den fjärde punkten verkar väl gälla för den typen av produkter?

Nja, det är nog fortfarande så att du skall kolla flygbolagets tolkning.
En tidning är mer lättantändlig än en esbit...

Jag tror att de flesta (om inte alla) drar en gräns där små tändsticksaskar är OK, men inte stora askar eller braständare.

Kolla som sagt var. Tillämpningen ändras.
 
Köket beslagtaget på flyget

Kom hem från klättersemester i Spanien igår.
Åkte med RyanAir från Reus till Stockholm med mellanlandning och ny incheckning i Frankfurt-Hahn.

Slutade med att säkerhetskontrollen beslagtog bränsleflaska + pump till mitt Primus MFS pga av att dessa delar luktade bensin. Dessa grejer låg i min incheckade 80-litersrygga.

NIX! Det var inte en droppe kvar i flaskan men det spelade ingen roll. Jag tyckte det var OK att de tog flaskan och att jag fick behålla pumpen men icke!
-Fick inte tvätta pumpen pga kemikalier i avlopp.
-Fick inte torka av pumpen för att sedan lufta bort ev ångor i 10-15min.
Surnade till och undrade om jag fick flyga med dem överhuvudtaget eftersom jag spillde bensin på handen när jag tankade hyrbilen. Min hand luktade ju bensin men tvätta sig får man ju inte eftersom det hamnar kemikalier i avloppet.
De kontrade med att rota igenom hela bagaget och då beslagta tändstickorna som låg i ryggan, trots att LFV.se anger att tändstickor/tändare för eget bruk får medföras. Tack och lov lyckades kärringjäveln inte känna nån bränsledoft från brännaren.

Råd: Demontera och lufta grejerna jävligt ordentligt innan ni flyger. Plocka isär dem och lägg i olika ändar av packningen.

Har just skickat mail till LFV där jag undrar vilka rättigheter jag har som passagerare. I detta fall handlade det om en godtycklig persons luktsinne, vrånghet och prestige och jag blev rånad på åtskilliga hundralappar.
 
Metatabletter

Eftersom jag jobbar i branschen så tittade jag i våra instruktioner. Det jag kan komma fram till är att metatabletter INTE är ok, vara sig om man har det på sig i handbagaget ellr i incheckat bagage
 
Suck, ett av skälen till att jag körde igång med Esbitkök var förhoppningen att man skulle kunna flyga med bränslet och på så sätt slippa jaga gasflaska i orter där man inte hittar.. Tji alltså..

Nu är ju dock ett eller några paket med tabletter ganska billigt att köpa, ingen katastrof om några blir över. Så en variant jag nog ska prova är att ringa till det vandrarhem/hotell (/släktingar/vänner) jag bor första natten efter flygresa och fråga om det är OK att skriva dem som mottagare för en postorderbeställning.

Så 1-2 veckor innan man åker lägger man sin beställning hos en postorderfirma, så att kuvertet med tabletterna väntar när man kommer fram till boendet. Jag brukar i alla fall oftast bo under tak första natten innan jag drar ut för att vandra, även när jag tältar. Alternativt kanske man kan hitta något postkontor, turistbyrå, bensinstation etc som man kan skicka till i förväg om man ska vidare direkt.
 
Annars kan du ju stoppa dina tabletter i ett kuvert och posta dem till din destination. Att de sedan kommer att flygas dit är ju förstås indikativt för logiken i hela resonemanget.

Själv blev jag av med en Leatherman Micra en gång och en korkskruv en annan gång.

Innanför säkerhetskontrollen på Arlanda finns som bekant gott om betydligt större vassa saker för den illvillige att plocka med sig innan man embarkerar...

Glömmer man detta kan man ju bara hålla tummarna för att det serveras skumpa ut glasflaskor eller att man får sitt käk levererat till sätet med riktiga metallbestick. Efter det kan man ju åtminstone ställa till med lika mycket skada som med ett 3 cm knivblad från en Micra, eller en hel skokartong Metatbletter.
 
Mezzner; sa:
Annars kan du ju stoppa dina tabletter i ett kuvert och posta dem till din destination. Att de sedan kommer att flygas dit är ju förstås indikativt för logiken i hela resonemanget.

Jo det kan jag förstås, men då blir det dubbelt porto eftersom jag beställer dem först på postorder i vilket fall. :)

Mycket mekk i onödan i alla för dessa harmlösa tabletter som man borde få ta fickan.. Kanske en Kelly Kettle är enklast i slutändan ändå, plocka lite pinnar utanför flygplatsen..
 
Re: Köket beslagtaget på flyget

mattiase; sa:
Kom hem från klättersemester i Spanien igår.
Åkte med RyanAir från Reus till Stockholm med mellanlandning och ny incheckning i Frankfurt-Hahn.

Slutade med att säkerhetskontrollen beslagtog bränsleflaska + pump till mitt Primus MFS pga av att dessa delar luktade bensin. Dessa grejer låg i min incheckade 80-litersrygga.

Upptäckte de flaskan på röntgen? Jag trodde ju annars att det skulle vara ok om man checkade in det, att få bort alla bensinångor ur en pump är ju bökigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Esbit tabletter över disk i Sthlm Kök och brännare 12
nils73 Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia? Kök och brännare 17
NaturBiten Värmetabletter Esbit? Kök och brännare 59
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
Brune Erfarenheter av Esbit grill? Kök och brännare 5
avslut0908 Esbit kök Kök och brännare 46
bäfver ESBIT?bra/dåligt Kök och brännare 1
backpacker8 esbit? Kök och brännare 3
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.