Esbit tabletter på flyg?

polarhund; sa:
Om nån sitter med IATA manualen på jobbet så skulle det vara kul att höra vad som står i den angående meta-tabletterna.
Jag har den förmodligen nånstans i intranet. Ska i möte nu och kommer inte tebax förrän i morrn. Letar då, om ingen hunnit före.

/Håkan
 
Tyvärr hittar jag inte Dangerous Goods Regulations (men som sagt 120 dollar + frakt så är den din...)
Men följande gäller iaf när man konstruerar flygplan (i Europa, mig veterligen så har EASA inte kommit ut med nån ersättare till JAR än). I USA finns motsvarande FAR 25 (som i stora drag överensstämmer, tror man kan kolla de gratis på www.faaa.gov)

JAR 25 Section 1 Subpart D - Design and Construction (JAR25.851-867)
Bl a JAR25.853 rör passagerarutrymmen och inbegriper krav på material (self-extinguishing at vertical burn-test osv), krav på skyltar (No Smoking in Lavatories) osv
JAR25.855-858 rör lastrum, det finns olika klassning på lastrum (beroende på om besättningsmedlem har visuell kontroll, har möjlighet att komma åt utrymmet osv):
Gemensamt är (om jag fattat rätt) att lining har samma krav som JAR25.853 (b) (vertikalt brandtest med max 8 tum burn length och slutar brinna efter max 15 sek efter flamman tagits bort). Sen finns krav på fire detection extinguishing system osv beroende på klassning av lastrum.

Detta är vad som gäller lastrummen, lasten är som sagt nåt annat. Utan att ha läst DGR så antar jag att kraven är liknande: Detaljerade och avsedda för att se till att flygplanet, och dess passagerare, kommer fram till sin destination i oskadat skick. Det behövs en hel del sakkunskap för att kunna avgöra om reglementena tillåter att man tar med sig vissa prylar, i ett visst flygplan, i ett visst lastrum. Den sakkunskapen som krävs är alltför stor för att den genomsnittliga resenären/incheckningsmänniskan ska kunna ta på sig ansvaret för vad som kan tas med eller inte. Det yttersta ansvaret ligger hos flygbolaget, som övervakas av luftfartsmyndigheter. Flygbolagen tolkar dessa reglementen och sätter upp egna, generella regler, som är lättare att ha koll på. Råder osäkerhet vid t ex incheckningsdisken så kommer (eller bör) de använda försiktighetsprincipen.

Om Esbit-tabletter inte är tillåtet eller inte avgör alltså flygbolaget, med stöd av IATA DGR (www.iata.com) och hur flygplansflottan är konstruerad (JAR25/FAR25). En ask Esbit är ingen direkt orsak till att ett flygplan störtar, men i händelse av brand så är risken tydligen för stor att de (flygbolagen) inte tror sig kunna få branden under kontroll. Riskerna vi pratar om är alltså små, men konsekvenserna är stora. Slutsatsen är att vissa regler (medtag av brandfarliga ämnen, användning av mobil osv) kan kännas svårmotiverade, men det finns (nästan) alltid en flygsäkerhetsteknisk bakgrund.

/Håkan
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Köket beslagtaget på flyget

Nu har jag fått svar från LFV angående nedanstående ärende. Svaret återfinns längst ner...

mattiase; sa:
Kom hem från klättersemester i Spanien igår.
Åkte med RyanAir från Reus till Stockholm med mellanlandning och ny incheckning i Frankfurt-Hahn.

Slutade med att säkerhetskontrollen beslagtog bränsleflaska + pump till mitt Primus MFS pga av att dessa delar luktade bensin. Dessa grejer låg i min incheckade 80-litersrygga.

NIX! Det var inte en droppe kvar i flaskan men det spelade ingen roll. Jag tyckte det var OK att de tog flaskan och att jag fick behålla pumpen men icke!
-Fick inte tvätta pumpen pga kemikalier i avlopp.
-Fick inte torka av pumpen för att sedan lufta bort ev ångor i 10-15min.
Surnade till och undrade om jag fick flyga med dem överhuvudtaget eftersom jag spillde bensin på handen när jag tankade hyrbilen. Min hand luktade ju bensin men tvätta sig får man ju inte eftersom det hamnar kemikalier i avloppet.
De kontrade med att rota igenom hela bagaget och då beslagta tändstickorna som låg i ryggan, trots att LFV.se anger att tändstickor/tändare för eget bruk får medföras. Tack och lov lyckades kärringjäveln inte känna nån bränsledoft från brännaren.

Råd: Demontera och lufta grejerna jävligt ordentligt innan ni flyger. Plocka isär dem och lägg i olika ändar av packningen.

Har just skickat mail till LFV där jag undrar vilka rättigheter jag har som passagerare. I detta fall handlade det om en godtycklig persons luktsinne, vrånghet och prestige och jag blev rånad på åtskilliga hundralappar.


Enligt IATA-DGR som de flesta flygbolagen använder sig av ska du för att
tömma och
rengöra friluftsköket gå till väga på följande sätt:

"With the approval of the operator, as checked baggage only, camping stoves
and fuel containers for
camping stoves that have contained a flammable liquid fuel may be carried
provided the fuel tank of the
camping stove, and/or fuel container has been completely drained of all
liquid fuel and action has been
taken to nullify the danger. To nullify the danger, the empty fuel tank
and/or container must be allowed to drain
for at least 1 hour, the fuel tank and/or container must then be left
uncapped for a minimum of 6 hours to allow
any residual fuel to evaporate. Alternative methods, such as adding cooking
oil to the fuel tank fuel tank and/or
container to elevate the flash point of any residual liquid above the flash
point of flammable liquid and then
emptying the fuel tank and/or container, are equally acceptable. The fuel
tank, and/or container must then have
the cap securely fastened and be wrapped in an absorbent material such as
paper towel and placed in a polyethylene
or equivalent bag. The top of the bag must then to be sealed or gathered and
closed with an elastic band or twine."

Jag rekommenderar att du tar kontakt med det flygbolag som du ska använda
för att rådgöra med dom, då flygbolagen kan välja att tillämpa ett mer
restriktivt förhållningssätt i dessa frågor.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips