Esbit tabletter på flyg?

Tack för era funderingar. Metatabletterna hängde med i bagaget och det gick bra, brydde mig aldrig om att ringa flygbolaget. Jag kanske är oansvarig, men min bedömning är att 2 paket metatabletter är jämförbart med ett torrt vedträ.

Vi flög till Italien på påskdagen, och det hade varit svårt att få tag på gas/alkohol.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Broder Bob; sa:
Och om posten åker med flyg ... hemska tanke!

Nu är det ju så att vissa varor FÅR man inte skicka med post hur som helst. Tittar man t.ex. i Clas Ohlsons katalog så finns det en hel del grejer som de inte säljer på postorder, främst brandfarliga grejer och trycksatta behållare.

Jag misstänker att när man köper bränsletabletter på postorder så skickas de med markpost just på grund av att de är brandfarliga. Om man då själv postar dem med flygpost till nån annan plats så misstänker jag att man bryter mot reglerna för flygpost.
 
nermander; sa:
Jag misstänker att när man köper bränsletabletter på postorder så skickas de med markpost just på grund av att de är brandfarliga. Om man då själv postar dem med flygpost till nån annan plats så misstänker jag att man bryter mot reglerna för flygpost.

Tror att nermander har rätt. Sen kan man förstås strunta i regler och chansa, men i dessa tider finns risken att man kanske aldrig mer får besöka USA i såna fall.. ;)
 
nermander; sa:
Jag misstänker att när man köper bränsletabletter på postorder så skickas de med markpost just på grund av att de är brandfarliga. Om man då själv postar dem med flygpost till nån annan plats så misstänker jag att man bryter mot reglerna för flygpost.
Det låter en aning långsökt i mina öron även om det naturligtvis kan vara så att du har rätt.
Personligen så tycker jag dock att vanliga kuvert är mer lättantändliga än Esbittabletter... ;)
 
haskell; sa:
Personligen så tycker jag dock att vanliga kuvert är mer lättantändliga än Esbittabletter... ;)

När man flamklassar plastmerial så tittar man inte på hur lätt de börjar brinna, man tittar på hur svåra de är att släcka.

Det handlar alltså inte bara om risken att de börjar brinna, det handlar även om hur svårt det blir att släcka om det blir en brand.
 
nermander; sa:
När man flamklassar plastmerial så tittar man inte på hur lätt de börjar brinna, man tittar på hur svåra de är att släcka.

Det handlar alltså inte bara om risken att de börjar brinna, det handlar även om hur svårt det blir att släcka om det blir en brand.
Jo, det är väl rimligt att man gör så. Frågan är väl egentligen hur diverse klädesplagg och annat står sig om man jämför med Esbittabletter...?
Huvudproblemet ligger väl i att man vill dra en klar gräns som inte låter sig misstolkas så lätt. Tyvärr så leder det ganska ofta till absurditeter. ;)
Spriten de säljer ombord har ju länge varit det största säkerhetsproblemet ombord om man ser till sådant som är tillåtet men den tjänar man ju grova pengar på.
 
Jag har svårt att tro att man bryter mot regler om man postar ett par metatabletter. Man anger ju inte om man skickar med mark eller flygpost, och detta är mycket svårt att veta. Det är klart att det kan finnas några finstilta allänna regler som man är skyldig att känna till...

Det hela blir dock absurt med tanke på att kläder för att inte tala om starksprit i alla avseenden är mer lättandtändligt och mer svårsläckt.

Eftersom det inte går att kräva av personalen att det improviserar och gör egna bedömningar från fall till fall, kan man ju faktiskt ställa högre krav på regelverket än vad som verkar finnas idag.
 
Från postens särskilda villkor för utrikes brevförsändelse (http://www.posten.se/villkor/sarskilda_villkor/pdf/v_brevs_04.pdf):

1.2.1 Farligt gods
Brevsändning utrikes får inte innehålla farligt gods. Vad som avses med farligt gods framgår av PAKN.

PAKN hittar man på http://www.posten.se/villkor/pdf/pakn_040101.pdf och där hänvisas till lag 1982:821 om transport av farligt gods.

Då får man gå in på t.ex. RixLex och söka rätt på den lagen och läsa där... Men i den lagen står det inga specifikationer *suck* Det står säkert i nån förordning (men nu orkar jag inte leta längre).

Ovanstående visar väl att det finns en hel del regler som man borde känna till innan man postar något.
 
Förvisso, men helt klart är ju att du sökt mer än man kan förvänta sig att alla postkunder gör innnan de anlitar Posten till vardags. Lagar är man ju skyldig att känna till, till förbannelse. Men jag tror inte att det är solklart man kan göras ansvarig i det här fallet. Man kan ju utan vidare hitta annonser eller andra anvisningar som gör att man "upptäcker" att Posten levererar frakter.

Om jag sedan får in på ett Postkontor med ett kuvert med mina metatabletter och säger "Goddag, jag vill skicka detta kuvert till Umeå, kan ni hjälpa mig med det?" så skulle jag tro att svaret blir att det kostar 20 kr (eller nåt) varvid man överlämnar paketet betalar och avtalet mellan parterna är fullbordat.
I det läget finns inget som säger att jag åtagit mig att följa några som helst ytterligare regler eller villkor än det som överenskommits på postkontoret.

I Warsawakonventionen finns en del interanationella regler om postbefordran. Möjligen är det varje medborgares skyldighet att kunna Warsawakonvintionen utantill...
[Ändrat av Mezzner 2004-04-19 kl 10:13]
 
Massa snack om post här mot slutet och land o luft ;) Om jag inte tar helt fel så sker väl huvuddelen av inrikes postfrakti dagsläget med flyg (undantaget Företagspaket), där den huvudsakliga operatören är Falcon Air. Så de regler som ska följas borde vara de som bestämts av ICAO, dessa regler finns sammanställde i IATA´s DGR manual. Tyvärr så kostar väl den manualen dryga tusenlappen så det är väl ingen privatperson som sitter på den hemma skulle jag tro.

Hur som hellst så räknas väl meta-tabletter som brandfarliga och måste flaggas därefter. Därmed inte sagt att det inte går att skicka dom med flyg, fast hurvida dom får skickas med passagerarflyg låter jag vara osagt (det var för länge sedan jag pysslade med sånt). Men om godset klassas som DG så måste en sk NOTOC upprättas innan flighten och det gör mig veteligen bara firmor som sysslar uteslutande med frakt typ SAS Cargo, JetPak, TNT, UPS, DHL osv. Jag kan tänka mig att även om bolagen skulle få skicka med ex. meta-tabletter och liknande i last så kommer proceduren med att behöva upprätta NOTOCen innan varje flight vara för mycket bök för deras handling-agenter för att det ska vara värt det.

Om nån sitter med IATA manualen på jobbet så skulle det vara kul att höra vad som står i den angående meta-tabletterna.

/Jesper
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips