Ersätta Haglöfs Thight

Hej,

Min trotjänare har börjat tacka för sig. Hade det inte varit för att jag önskar ett bättre bärsystem hade det varit enkelt att be någon byta dragkedjor eller skaffa en ny. MEN jag önskar bättre bärsystem utan att det behöver bli överdrivet. Ersättaren ska lätt kunna stoppas in i ett omklädningsskåp men ändå kunna lasta en del.

Har ni några förslag på en säck med stor öppning, gärna runt om som thighten. Bättre bärsystem, samma storlek.

Tack

Beror förstås på vilken storlek din Tight har, om detta tips funkar. Du skriver ju inte vilken volym du har, eller önskar, så ha tålamod om svaret verkar dumt!

Osprey Talon 22 är rymligare än den låter (22 liter alltså), lätt och smidig. Hyfsat likt blixtlås för öppning, samt en elastisk ficka utanpå, 2 blixtlåsfickor och 2 flaskfickor. Och 2 fickor på midjebältet, höll jag på att glömma!
(Eller Tempest för dammodell.)
http://www.ospreyeurope.com/se_sv/hiking/talon-series/talon-22

Talon 33 har mer traditionell öppning, inte med dragkedja, men är också en fin säck!
(Har 2 st av vardera Talon 11, 22 och 1 st 33 hemma, samt 1 Tempest 30, så jag är lite partisk. Men nöjd!)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
De största Tight ligger väl kring 30 liter?

Förklara gärna vad du menar med "bättre bärsystem".

Blir även lite nyfiken på vad du bär omkring i en så pass liten säck och känner behov av ett mer avancerat bärsystem.

Själv har jag använt Tight Large i över 20 år och aldrig använt annat än axelremmarna och bröstremmen och är nöjd med det.

Storlek

Ah, det är en medium jag har. Vad jag bär i den, man kan trycka ner lite av varje i den. Men tex ett rejält batteri till cykeln när man vill göra den mindre begärlig, cykellås när man cyklar utan pakethållare. tilläggas ska väl att det inte är varje dag jag har så mycket saker med mig.

Jag får ont i axlarna efter en stund, på ett sätt som jag inte får när jag har samma saker i min arteryx M30 säck. Även om jag inte använder höftbältet. M30 har klart styvare och bredare axelremmar. Men ett för att fungera smidigt i jobbpendlandet och omklädningsskåp för stort midjebälte, samt att jag saknar den stora dragkedjan/öppningen.

Storleken på en medium är alldeles lagom. Har hittat ett regnskydd i reflexmaterial som jag helst inte vill ersätta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips