Erfarenheter av militära kläder?

testmodell

sajberjohan; sa:
Det finns ett flertal olika versioner av M59, såg för ett tag sen en version som såg precis ut som m90 fast med m59:ans tjocka bomullstyg.

Jag har hört att m/90-kläder testade med m/59-tyg, och de kläderna såldes senare.
När jag gjorde lumpen (90-91) så var det en som hade köpte dessa kläder och använde dem ute i skogen, godkänd av kaptenen! Kläderna var förstås bättre än vanliga m/59.
En del officerare som då började använda m/90 tyckte att det var lite väl tunnt och kallt, det var det enda negativa jag hörde.

Militära klädar

För fjäll- och skogsvistelser (kort- som långtur) under alla årstider är de militära kläderna mycket bra. Jag har själv använt dem sedan 1970-talets början. Jämför man sedan priserna mot moderna friluftskläder väger det än mer över på de militära kläderna. Som sagt ovan av många är de militära kläderna slitstarka. De är TYSTA vilket är viktigt för mig. Jag använder/har använt militära byxor, anorak, kängor, mössor, handskar, vantar, strumpor, underkläder, skjortor m fl prylar. Dock inte vapenrockarna eller vindrockar som är FEL i mina ögon.
Det är dock "mycket och bra kläder" för pengarna då man köper militära sådana.
Men vi alla värderar olika saker så mina omdömen gäller säkert inte för alla.

MVH
Rolf

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: testmodell

ollefisk; sa:
Jag har hört att m/90-kläder testade med m/59-tyg, och de kläderna såldes senare.

Stämmer. Det finn också "M/59 final edition". De har dragkedja i gylfen, förböjda knän, benfickor med bälgar och storleken anges i vikt/längd. Däremot är benslutet standard M/59 med läderremmar.

På det hela taget ett par rackarns bra byxer tycker jag. Använder ett par där jag har bytt benremmarna mot textilband med snäpplås.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips