Erfarenheter av lätta skydd

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Jag har inte provat hängmatta, men alla försök jag själv gjort att ligga i hängmattor har känts dåliga för min rygg.
Du har inte provat, men du har försökt? Vad betyder det?

För mig är det tvärt om. Det käns dåligt för min rygg att sova på marken. Inga problem i hängmatta.

På vissa ställen i Sydamerika tar man med sin egen hängmatta när man tar in på härbärge. Rummen har krokar i väggarna istället för sängar.
 
Anders M; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Jag har inte provat hängmatta, men alla försök jag själv gjort att ligga i hängmattor har känts dåliga för min rygg.
Du har inte provat, men du har försökt? Vad betyder det?

För mig är det tvärt om. Det käns dåligt för min rygg att sova på marken. Inga problem i hängmatta.

På vissa ställen i Sydamerika tar man med sin egen hängmatta när man tar in på härbärge. Rummen har krokar i väggarna istället för sängar.

Ja, det blev väl språkligt ganska obegripligt :)

Jag har inte provat för utebruk/fjällbruk. Jag provade för många år sedan en Fjällräven hängmatta av vävd nylon. Trots att man genom att ligga diagonalt i denna påstods kunna undvika "bananform" på kroppen så kändes det tillräckligt bananformat för att var obehagligt. Har vid några andra tillfällen provat "resehängmattor" utan tjocka träpinnar i huvud- och fotände med samma resultat. Men eftersom jag vandrar rätt mycket i kalfjällsmiljö så har jag inte känt mig motiverad att göra ytterligare ansträngningar.

För vinddrivet regn eller snö känns det troligare att man kan få en tarp tät och behaglig och det är känns troligt att det är lättare laga mat i skydd när vädret är dåligt. Av amerikanska beskrivningar att döma så tycker jag inte heller att jag sparar något i vikt jämfört med en tarptält-lösning.

I tropikerna är givetvis bäddar som minskar möjligheterna för divers smådjur att krypa ned i sängarna på nätterna något som har stora fördelar.

Men sömn är ju väldigt individuell, vissa sover på ryggen, andra på magen, en tredje på sidan och en fjärde rör sig mer under sömn än i vaket tillstånd.

Men detta är i ett nötskal varför jag inte provat hängmatta i större utsträckning. Plus brist på tid och pengar förstås :)

Jörgen
 
marmotta skrev:
Det skulle handla om Erfarenheter; det verkar som nästan bara Johankse bidragit nämnvärt.

Jag har sovit under presenning ganska många gånger. Dock alltid av typen 'grönt' (antingen från FM eller biltema), dvs inte lättviktsvarianten, men det borde kanske vara jämförbart? Jag tycker att, som någon uttryckte det då, det är 'direkt stridsvärdesnedsättande' (gäller främst ensamma vargen). Såvida det inte rör sig om en större uppspänd presenning för flera, då kan det vara sjysst, men väldigt vindkänsligt, och otänkbart i annat än skog (kanske bland klippor om man kan sätta några kilar att spänna mellan).

Samma sak med bivacksäck, eller 'puppa'. Klaustrofobiskt är en underdrift (se citat ovan). Bra för högalpint bruk, men tror mer på ett lättviktstält. Däremot kan det vara praktiskt i snöbivack av uppenbara anledningar.

Grymt sugen på att testa ett tält från tarptent för ensamvandringar. Eller ett GoLite hex. Testade hängmatta ett tag, funkar sådär, men i längden fick jag ont i ryggen.
 
Jag har provat att sova i en vanlig trädgårdshängmatta (med en press spänd över) på landet. Det var dock typen med träpinnar på kortsidorna och längsgående rep längs långsidorna. Det visade sig vara de där repen som var det största problemet, de var stenhårda att ligga mot. I övrigt var det inte så stora problem (fast lite bökigt är det ju att ta sig ner i sovsäcken).
 
Jag har en kompis som spände upp en hängmatta i skogen på en solotur. Han vaknade mitt i natten, intvinnad i hängmattan, med bara litet hål för ansiktet, armarna ner efter kroppen i sovsäcken. Lätt panikslagen :)
 
öringen; sa:
Jag har en kompis som spände upp en hängmatta i skogen på en solotur. Han vaknade mitt i natten, intvinnad i hängmattan, med bara litet hål för ansiktet, armarna ner efter kroppen i sovsäcken. Lätt panikslagen :)
He he, man måste vara lite av en Harry Houdini för att sova i hängmatta.

Vanliga "svenska hängmattor" med pinnar är dåliga tycker jag. Billiga näthängmattor kan uppenbarligen tvinna sig, så de faller också bort. Jag köpte en mexikansk mayahängmatta för att kunna slumra bort varma sommardagar i. Det var så bekvämt, så jag testade att campa med den. Nu funderar jag på Hennessy eller liknande. Det finns tydligen ingen här som har erfarenheter av sådana. Jag får väl återkomma med mina erfarenheter om jag köper en sådan.
 
alven; sa:
Anders M; sa:
Jag köpte en mexikansk mayahängmatta för att kunna slumra bort varma sommardagar i.

låter oemotståndligt, var får man tag på en dylik?

Jag hittade en annons i en tidning för många år sedan. Det var innan internet. Jag kommer inte ihåg vad det företaget heter, men jag hittade några andra:

http://www.hamacas.se
http://www.storafamnen.nu

Stora Famnen skriver:

På Yucatán, i Mexiko, är hängmattan älskad och besjungen. Man säger att det är "som att vaggas i sin moders famn". Den vaggande rörelsens välgörande inverkan förespråkas idag av kroppsterapeuter för sin avstressande effekt.

Jag kan bara hålla med. Det är nästan beroendeframkallande. De skriver vidare:

Mayaindianerna tillverkade hängmattor av barkfibrer långt tillbaks i tiden. I Europa dök de upp först på 1600-talet. Till en början användes de av båtbesättningen på de spanska galärerna som kom tillbaks från den "Nya världen". Sjömännen sov gott i sina hängkojer. Om havet var i rullning så var det stiltje i gungmattan. Snåla officerare fick snart idén att spara plats ombord genom att smala av hängmattorna vilket gjorde att man fick sova på längden istället för på tvären. Detta missförstånd kvarstår än idag i Europa och får oss att förknippa hängmattsvila med bananläge...

Som sagt, akta er för europeiska hängmattor. De är helt värdelösa! Hennessy och andra verkar falla tillbaks på den central- och sydamerikanska traditionen och har anpassat den för friluftsfolk och lättpackare. Undrar om de funkar bra?
 
Lätt "traditionellt" tält.

Jag är så nöjd med mitt HB Akto-tält och kan inte tänka mej att jag skulle ha det lika ombonat och bekvämt i ett tarptält eller under en tarp.(OK -jag har inte provat).
Nu i natt sov jag uppe vid fågeltornet i Muddus.
På en ås,mest lingonris som mark under.Omgiven av mycket och kallt vatten + ett häftigt regn- och blåsväder.
Temp över 0 C.
Snabbt stod tältet uppe,torrt underlag (innertältet),vindstilla trots rak vind mot ingången,absolut regntätt.Tillräckligt varmt inne,lätt att laga te på köket.
Hade takventilen öppen mestadels,samt öppet innertält.
Kondens:jag,sovsäcken o allt inne (inkl gångkläder,strumpor,kängor) kändes torra.
När jag drog med handen på yttertältets innersida fuktigt,men inget som droppade.
För mej finns troligen inte "tarp" som alternativ;då fungerar "bo-gran" lika bra.
Alltså hur komfortabelt som helst.Sov jättegott,sol på morgonsidan och resten av dagen.
[Ändrat av brigas 2007-05-26 kl 23:58]
 
Anders M; sa:
öringen; sa:
Jag har en kompis som spände upp en hängmatta i skogen på en solotur. Han vaknade mitt i natten, intvinnad i hängmattan, med bara litet hål för ansiktet, armarna ner efter kroppen i sovsäcken. Lätt panikslagen :)
He he, man måste vara lite av en Harry Houdini för att sova i hängmatta.


Jag kan tänka mig en del aktiviteter som blir *riktigt* intressanta i hängmatta.
 
Re: Ordval

thureb; sa:
Shelter kanske kan översättas med bivackskydd. Är det tält man menar så skrivar man förstås tält.

Urval med ett eller flera termer från grupperna tält/tarptält/tarp/vindskydd/vindsäck/sovsäcköverdrag blir lite otympligt men mera lättolkat än bivackskydd. Kanske kan man til och med använda shelter?

Mycket av säkerheten och komforten med lättviktsutrustning är beroende av handhavandet. Dvs hur man väljer lägerplats, hur man spänner upp tält eller tarp. I fjällen kan man t ex ofta välja väg så att lägerplatserna blir i skog om inte vädret ter sig kanonstabilt.



Thure


Kan man det, och vill man det? Nog för att mina fjällvandringar (för att inte tala om de sydeuropeiska)
haft obehagliga dopp under trädgränsen, men dels är
väl det något man försöker minimera, dels
är väl inte skogen i allmänhet särskilt tältvänlig?

Plan, öppen yta, nära vatten? Inte det lättaste
att uppfylla alla tre kriterierna i skog.

Jag kommer dock förhoppningsvis aldrig att tälta
som jag gjorde i Trollheimen 2005, på 1100 m höjd,
med all flyktvägar över pass på 1300 m - ett
med mycket snö, svårorienterat i mörker,
ett annat då obekant och ett tredje väl avlägset.
Desutom så att tältet kom att få sidvind.

I Alperna eller Pyreneerna kan man lugnt utgå från att det alltid finns en flyktväg ned.
 
Henneyse mfl kräver som alla rephängmattor att du spänner upp bärrepet med en vinda. Det skall vara pjoong i snöret, annars kommer du att ligga som en fällkniv. Till vikten av 2-3kg kan du få med dig vida bättre alternativ.
Ett bårnät eller en näthänmatta med längsbärgrenar uppspännd över två A-ramar av slanor gör det mycket enklare att komma upp från ormar och myror samt markfukt. att spänna en tarp som tak och hålla myggnät och liggunderlag på plats är inte speciellt svårt, med en torklina inne i myggskylet går det att torka dagens kläder och sömnen kan bli hyfsad till riktigt bra.
Makkor rekommenders gärna.
Bivacsäck fungerar någorlunda om det inte regnar, annars så blir det lätt vått även på insidan med den kvalitetssömnen som följer av huttringar. Obra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.