Erfarenheter av lätta skydd

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
De här kondensproblemen som leder till blöta och fuktiga kläder och sovsäckar plus en allmänt fuktig atomosfär slipper jag nästan helt när jag använder tarp eller tarptält. Och som Martin skrev, kondens har man varje natt, men åska, regn och drivis är mera sällsynta..

Det är inga problem att skydda sig mot insekter i någon tarplösning..

Där kanske vi har ett av svaren till at vi gör olika val av skyl - våra erfarenheter av tältande är helt enkelt väldigt olika. Jag känner inte alls igen de stora kondensproblem som du beskriver, och jag tycker däremot att regn och hård vind inte är speciellt sällsynta.

Vad gäller att skydda sig mot insekter så borde väl ett tält ändå vara snäppet bättre, i och med möjligheten att inte bara sova, utan dessutom pyssla med matlagning i en någorlunda insektsskyddad absid. (för mig är matlagningen en ganska betydande del av friluftslivet)

/Per

Jag har aldrig haft kondens i mina tält, eller de tält jag lånat/gästat. Det har varit HB Nammatj, Unna, Stalon och i ett fall ett Helsport. Såväl sommar som vinter.

Det hindrar mig dock inte från att testa både hemsytt enkelvävsshelter såväl som HB tarp. Motsättningen mellan de två (tält? ;)) lägren är för mig ointressant :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Olaa; sa:
Vikt: Så finns det idag tält som är lätta, nästan lika lätta som tarp.

NÄSTAN ja. Men eftersom ett tarptält kan sägas vara ett förenklat tält så blir det såklart lättare.

Så frågan här är ju var man drar gränsen.

Som lättpackare tänker jag: Varför bära med mig vikt som jag inte behöver?

Väldigt många andra här verkar resonera: Jag bär med mig lite extra vikt för säkerhets skull.

Det handlar helt enkelt om attityd. Är glaset halvfullt eller halvtomt?

öringen; sa:
Jag har aldrig haft kondens i mina tält, eller de tält jag lånat/gästat. Det har varit HB Nammatj, Unna, Stalon och i ett fall ett Helsport. Såväl sommar som vinter.

Det hindrar mig dock inte från att testa både hemsytt enkelvävsshelter såväl som HB tarp. Motsättningen mellan de två (tält? ;)) lägren är för mig ointressant :)

Det måste jag säga är enastående. Aldrig kondens som frusit till rimfrost på insidan av tältet vintertid?Jag har till och med kondens i mitt tarptält under vissa förhållanden. Till och med tarps uppspända utan någon invånare kan få kondens.

Jörgen

öringen; sa:

Ointressant? Mitt eget fokus ligger på viktsfördelen.
1.7 kg Akto mot 0.9 kg Rainbow kan
vara hur intressant som helst.

Varje minskning av vikten är bra för min rygg, mina hälsenor och mina knän. Nu hade jag ju själv otur att
de stavlösa Tarptentmodellerna var slut, ty jag skulle
inte ta med ett sådant på en månadslång resa utan att
prova dem hemma, helst under minst en frostnatt och helst också en och annan åskstorm. Jag hade nog också velat prova om frånvaron av absidutrymme för matlagning
är en helt avgörande trivselfördel, och om den
knappa golvytan krånglar till mitt donande med
utstyret. Tills vidare nöjer jag mig med Jamos
insiktsfulla kommentarer, samt testet jag länkade till.

Laserlite Competition återstår också som en
intressant möjlighet, men jag vill se fler recensioner
och mindre gissningar än jag hittat på internet.
Det kanske finns ngn webtidskrift som jag missat.

Kondens. Sen jag såg över ventilationen, dels
i yttertältet, dels vid öppningen mellan
väggarna har jag inte haft
kondens att tala om i innertältet. Icke att det droppar, kanske en tunn fukthinna
Däremot har jag efter klara nätter kondens på yttertältet och jag har flera
gånger skrapat frost
från dess insida, vilket testpersonerna
ibland gjorde från den enda väggen. Som jag reser
under olika årstider är frost samt åskstormar
MYCKET sannolikare i Sydeuropa än i norska fjällen.

Det skulle handla om Erfarenheter; det verkar som nästan bara Johankse bidragit nämnvärt.

öringen; sa:
Aldrig haft problem med kondens kanske jag skulle skrivit :) Jag tycker att kondensproblemet som det beskrivs av många helt enkelt är överdrivet.

Där är jag med dig i att visst är det överdrivet.Det finns omständigheter där det förekommer att det bildas kondens,en sån omständighet är att temperaturen måste sjunka till nånstans i trakterna under +10.Sommartid i Sveriges lågland händer det inte alltför ofta.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips