Erfarenheter av lätta skydd

Kvantsprånget?

Är det vad som blev kvar av det beryktade kvantsprånget, 0,5 kg på tältet?

En sak som slår mig är att de UL-saker som rör upp mest känslor är skor, skydd och ryggsäck. Det är också där som UL-lösningarna skiljer sig mest mot det vedertagna.

Sedan tycker jag personligen att mycket inom UL handlar om minskad volym i första hand - vilket i sin tur resulterar i minskad vikt. Hönan eller ägget, någon?

Uffe
 
Ordval

Shelter kanske kan översättas med bivackskydd. Är det tält man menar så skrivar man förstås tält.

Urval med ett eller flera termer från grupperna tält/tarptält/tarp/vindskydd/vindsäck/sovsäcköverdrag blir lite otympligt men mera lättolkat än bivackskydd. Kanske kan man til och med använda shelter?

Mycket av säkerheten och komforten med lättviktsutrustning är beroende av handhavandet. Dvs hur man väljer lägerplats, hur man spänner upp tält eller tarp. I fjällen kan man t ex ofta välja väg så att lägerplatserna blir i skog om inte vädret ter sig kanonstabilt.

Kan tänka mig att Jörgen skulle välja att ha lägerplats nere i björkskogen i Ladjovagge vid Kebnekaise framför vid Tarfalasjön om vädret väntas ge stora vindstyrkor och nederbörd. Tarp och blötsnö tror jag inte är någon höjdarkombination. I Kebnekaiseområdet finns ju stugor om det skulle tuffa till sig riktigt.

Thure
 
Re: Kvantsprånget?

Schneeberger; sa:
Är det vad som blev kvar av det beryktade kvantsprånget, 0,5 kg på tältet?

En sak som slår mig är att de UL-saker som rör upp mest känslor är skor, skydd och ryggsäck. Det är också där som UL-lösningarna skiljer sig mest mot det vedertagna.

Sedan tycker jag personligen att mycket inom UL handlar om minskad volym i första hand - vilket i sin tur resulterar i minskad vikt. Hönan eller ägget, någon?

Uffe

Allt beror väl på vad man jämför med. Man kunde, ju för ensamvandring, ha Akto som riktmärke, därför att det
är ett beprövat enmanstält, av hyfsad vikt, 1.5
kg (mitt väger dock 1.7). Intressanta lösningar
bör iaf väga minst 0.5 kg mindre. Detta utesluter
faktiskt många enväggstält, t ex det som nån alltid kommer dragandes med, som väger lika mycket och som kostar över 500 US-dollar.

Under mitt senaste Stockholmsbesök var jag på Playground. Mitt ärende var egentligen ryggsäckar.
De hade ett Marmot, som skulle föreställa lätt.
Det var mycket litet, självbärande (och med separat
uppsättning av yttertälet) och vägde - 1.5 kg.
Det enda enkelväggstält jag faktiskt varit inne i
var North Faces lilla, 1.16 kg, 1.8 m^2 golvyta
(lite mer än Aktos sovutrymme, men verkade mindre),
knappast med plats för packning och givetvis inte för matlagning. Det är ju inte mycket till ERFARENHET
men i mina ögon ett exempel på en hypotes som inte behöver prövas, utan kan resoneras.

Vikten är densamma som för vissa av Tarptents
tvåmannatält, med generöst golvutrymme för en.


Apropå känslor så titade jag tillbaka på den 62 sidor långa tråden om UL eller ej; den var faktiskt i vissa stycken klart informativ.
 
Ett par erfarenheter.
Tubtält, trångt och obekämt, ålning in och ut.Pest att bli inregnade i. Men lätta och med golv.
Tarp, mellan 2-4p stor. Komfortabel ger möjlighet till att torka under tak även regndagar. Ljust och behagligt. Blåser det mycket stäng vindsidan. Rekommenderas.
Rajd, vindtätt, golv och lite kondens, men inga sjöar. Klart OK för ett enkilos tält. Kanske inte för alla.
Nallo 2 enbart yttertält, mycket bekvämt och vikteffektivt. Rekommenderas.
Tarfala 3 yttertält, det vi brukat mest som tarptält. Rumligt, luftigt och komfortabelt. Riktigt bra.
Kompletterat med moskitoväv (Vi lägger oss i ett stort sängöverdrag) fungerardet även med flygande protein i luften.

go tur
 
Tarp+bivacksäck säkrare än tält?

Jag undrar om inte kombinationen sovsäck + bivacksäck + tarp är säkrare än kombinationen sovsäck + tält? Om det blåser upp rejält får man helt enkelt sova i enbart bivacksäcken och strunta i tarpen. Det ska mycket till innan bivacksäcken blåser sönder.

Förutsättning är givetvis att man har något som funkar som nödbivacksäck och inte bara ett enkelt sovsäcksöverdrag.
 
Re: Tarp+bivacksäck säkrare än tält?

Anders M; sa:
Förutsättning är givetvis att man har något som funkar som nödbivacksäck och inte bara ett enkelt sovsäcksöverdrag.
Själv tycker jag det krävs en ganska hardcore inställning för att sova mer än en enda natt i yttersta nödfall, i en bivacksäck. Visst, det kan vara häftigt om man vill leka vuxna cowboys och indianer (=gör lumpen eller bestiger svåra berg), men det känns inte som en sannolik lösning för medeltältaren. Och bara bänglet att kravla sig ned i en bivacksäck (tarp eller inte), gör det för mig mödan värt att ha ett tält. Som skyddar mig och min(a) reskamrat(er) från knott, regn, blåst och kyla, som jag kan laga mat i trots att vinden vänder 180 grader, etc. Till den facila vikten av 2,5 kg (jättetält=Nallo2 GT). Vad väger varsin bivacksäck samt myggnät och en tarp, för två personer?

Sen är problemet med många bivacksäckar att de ofta har nån sorts öppning vid ansiktet, och det är märkligt hur lätt vatten hittar in i de små hålen...

Nä, ska det va UL så ska det va UL. Inatt sover jag ute i enbart sovsäcken (faktiskt mest för att om jag tar tältet, så riskerar jag att nån £€$)&&"#% fylltratt kommer och stör mig mitt i natten. Med enbart sovsäck syns jag inte i gräset!). Hade jag ägt en tarp så hade jag kunnat ta med den för alla eventualiteter.
 
nermander; sa:
Så frågan jag då ställer mig är: Ni som väljer tält före tarptent, varför väljer ni inte kåta före tält?


Det enkla svaret i allmänhet är nog att valet aldrig sett ut så!

Vet inte när jag läste Pekka Backs packlista med kommentarer, men det bör ha varit 1999. Då var
franska Supair
det enda UL-alternativet jag kände till, med glasfiberstång,
eller om det var stänger. Författaren uttryckte
själv skepsis när det gällde vindtåligheten, men
det var väl bara att uppsöka vindskyddat läge
eller gå ned i skogen - det första är inte så bara
och det andra är helt enkelt inte sant
fördetmesta. Undra på
om man blir skeptisk. Tarps och Taptents har jag inte
hört talas om förrän senare.

År 2000, inför en Norge-tur, ville jag pröva ett kopplat tält, eftersom nackdelen med mitt
Tadpole är att innertältet kan bli blött när det sätts upp först. Jag tog då helt enkelt det lättaste enmanstält jag kunde hitta, med någon veckas varsel.
Så, återigen, jag (och jag gissar de flesta andra)
har inte stått inför de val du antar. Nog har jag hört talas om kåtor, och alltid antagit att det
är ena schabrak med plats för många.


Tältbytet sparade f ö 0.5 kg, 22-23 procent.
Av bara farten bytte jag från syntetsäck till
en Haglöfs LIM5 som nu har tjänat ut. 7 hg
vägde den. Jag kollade just idag vad den gamla syntetsäcken vägde. 1.6 kg!!!!! Jag har god lust att strypa den som lurade på mig den.
 
Strykarräven; sa:
Själv tycker jag det krävs en ganska hardcore inställning för att sova mer än en enda natt i yttersta nödfall, i en bivacksäck. Visst, det kan vara häftigt om man vill leka vuxna cowboys och indianer (=gör lumpen eller bestiger svåra berg), men det känns inte som en sannolik lösning för medeltältaren. Och bara bänglet att kravla sig ned i en bivacksäck (tarp eller inte), gör det för mig mödan värt att ha ett tält. Som skyddar mig och min(a) reskamrat(er) från knott, regn, blåst och kyla, som jag kan laga mat i trots att vinden vänder 180 grader, etc. Till den facila vikten av 2,5 kg (jättetält=Nallo2 GT). Vad väger varsin bivacksäck samt myggnät och en tarp, för två personer?

Sen är problemet med många bivacksäckar att de ofta har nån sorts öppning vid ansiktet, och det är märkligt hur lätt vatten hittar in i de små hålen...

Nä, ska det va UL så ska det va UL. Inatt sover jag ute i enbart sovsäcken (faktiskt mest för att om jag tar tältet, så riskerar jag att nån £€$)&&"#% fylltratt kommer och stör mig mitt i natten. Med enbart sovsäck syns jag inte i gräset!). Hade jag ägt en tarp så hade jag kunnat ta med den för alla eventualiteter.

Själv har jag bara erfarenhet av bivacksäck utan myggnät och utan tarp, så jag vet inte vad kombinationen bivacksäck, myggnät och tarp väger. De gånger jag sover under bar himmel är under kortare turer eller under paddelturer där jag lämnar tältet i kajaken och sover i bivacksäck bara för att det är så himla skönt. Man måste väl inte vara hardcore eller leka cowboys och indianer bara för att sova i bivacksäck?

Jag påstod inte att det är en lösning för medeltältaren eller att det är en ultralätt kombination.

Jag håller med om det du skriver angående knott, regn, blåst, kyla och matlagning.

Jag ställde en helt annan fråga än det du svarade på.
 
Re: Tarp+bivacksäck säkrare än tält?

Anders M; sa:
Jag undrar om inte kombinationen sovsäck + bivacksäck + tarp är säkrare än kombinationen sovsäck + tält? Om det blåser upp rejält får man helt enkelt sova i enbart bivacksäcken och strunta i tarpen. Det ska mycket till innan bivacksäcken blåser sönder.

Förutsättning är givetvis att man har något som funkar som nödbivacksäck och inte bara ett enkelt sovsäcksöverdrag.


Man ska inte sparka omkull den som redan ligger.
 
Går man efter vikt eller naturupplevelsen så anser jag följande.

Vikt: Så finns det idag tält som är lätta, nästan lika lätta som tarp.

Själv kör jag sedan många år med Hilleberg, Akto som är ett tält för alla årstider och lätt. Fungerar helt toppen för en till två personer. Med två vuxna blir det trångt men att ta med sig sin 6 åring och uppleva en mörk kväll vid elden för att sedan krypa in i lilla tältet för att där möta regnet och ändå SOVA GOTT är en upplevelse som flera fädrar borde uppleva. Mycket gemensam och positiv upplevelse som tydligen finns med hela livet hos sin medmänniska… Det är 6 år sedan nu.

Jag sover helst under öppen himmel och om det då börjar regna är det bara att linda in sig i sin goortex. Blåser det mycket får man hitta lä. Snöar det blir det goortex… OK Goortex ”filten” går ju att sätta upp mellan några träd om man behöver. Nä detta med tarp… och komfort tror jag inte på utan kör då hellre utan eller med tält…

Ett trevlig alternativ är att sova utanför tältet. Gav mig ut i väldigt ostadigt väder. Satte upp tältet som skydd och räknade med att använda det. Låg och läste en bok utanför och somnade. Vaknar mitt i natten. Vilken upplevelse med Åskmolnen som rusade förbi med sina blixtar och vintergatan som skymtade. Regnet kom och gick runt mig men jag drabbades inte. Att veta att jag kunde söka skydd betydde en hel del för upplevelsen…

På många leder behöver man inte skydd alls. Jag tänker då på vindskydd, vandrarhem och fjällstationer.
Gör det enkelt med komfort.

Ola A.
 
Jag har sovit 40-50 nätter i mina hemsydda tarptält sedan 2004 och man hinner prova på det mesta i väderlek som en barmarkstur kan erbjuda. För det är alltså barmarksturer vi i huvudsak skriver om på Fjäderlätt. Vintern lämnar vi tills vi har mera erfarenheter av lättpackning då.

Liksom Martin beskriver så har mina tältnätter, som var åtskilliga hundra redan för några decennier sedan när jag senast räknade, nästan alltid varit väldigt kondensbemängda. För att minimera dessa problem köpte jag för länge sedan ett Keron 3 med ett innertält i polyester/bomull som suger en del fukt. Det är det mest komfortabla tält jag bott i om man ligger två i det. Men det väger 4,1 kg eller så med påsydda stormmattor.

De här kondensproblemen som leder till blöta och fuktiga kläder och sovsäckar plus en allmänt fuktig atomosfär slipper jag nästan helt när jag använder tarp eller tarptält. Och som Martin skrev, kondens har man varje natt, men åska, regn och drivis är mera sällsynta. För mig har bytet varit enbart positivt när det gäller boendebekvämlighet och är dessutom rejält mycket lättare.

Mina egna tarptents är hemsydda ryggåstält som har den fördelen att de vi riktigt dåligt väder går att stänga helt runtom. Då ger de naturligtvis kondens, men i sådana undantagsfall känns kondensen som ett mindre problem än ovädret.

Många av Tarptents modeller går inte att stänga till helt ner till mark runtom. De har istället fördelen att de är väldigt lätta att sätta upp, och ger en "tältkänsla". De är dessutom insektssäkra. Just lättheten att sätta upp kan vara viktig för den som är van vid tält. Att spänna upp en tarp på ett bra sätt kräver helt enkelt större vana vilken man bara kan skaffa sig genom att spänna upp en tarp på olika ställen i olika vindstyrkor. Därför känns Tarptent som en given rekommendation, inte bara från mig, för den som vill ha en lättare lösning än ett tält.

Det är inga problem att skydda sig mot insekter i någon tarplösning och det finns olika varianter från separata myggnätstält till mindre och mindre varianter slutande med ett nät över ansiktet i sovsäcken. Var och en kan välja vilken komfortnivå man vill ha.

Jag har inte provat hängmatta, men alla försök jag själv gjort att ligga i hängmattor har känts dåliga för min rygg. Men det kan tänkas att det finns modeller som inte har detta problem. Jag skulle inte välja dem för en fjälltur eftersom de kräver någorlunda rejäla träd. Men kan man använda dem även på marken så kanske jag skall ta mig en titt...

Att ett vindtätt tält har högre temperatur än en ventilerande tarp stämmer nog för det mesta. Det har ju funnits trådar här där skillnaderna har diskuterats och mätvärden har redovisats. Huruvida det är varmare att sova i tältet än i tarpen (alltså inte enbart vad termometern visar) är mer komplicerat.

Till en börja med beror det väl på vindstyrkan och hur vindutsatt kroppen är, dvs varifrån det blåser. Det beror även på hur mycket isoleringsförmågan minskar hos sovsäcken efter en eller flera nätter i ett fuktigt tält.

Den viktigaste punkten som många hävdar, och som känns som sannolik för mig, är dock att det är lättare att bära med sig isololeringen i form av en sovsäck än i form av ett tält. Dvs några gram dun ger lika många extra värmegrader som åtskilliga hekton tältväv. En WM Megalite väger 710 g och anses klara -2 C, medan en WM Ultralite Super väger 735 gram och anses klara -7 C t ex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.