Enklast att torka

Köttfärssås som torkat i ugn. Tror det blir 10 portioner. 11h i 50 grader. Torrheten räcker gott, är inte knastertorrt.
Är ute i god tid faktiskt 😄 för en gångs skull. Flera dagar till godo innan det bär av till Sarek.
IMG_0112.jpeg

Jösses, det blev lite mer torkat...har nu 1000 gram torkad köttfärssås...
Nu är ju frågan om hur mycket man ska ha per måltid. 75 gram kanske...till middag.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag brukar räkna utifrån färskvikten, dvs hur mycket färsk köttfärs vill jag ha i en måltid och så torka den mängden x antal önskade måltider – och sen dela upp.

Nice!

För variation kan man krydda i efterhand. En dag kanske tacokrydda, nästa italiensk med tomatpure och basilika osv

Jag kan rekommendera att göra risotto och torka! Det blir supergott! Du gör som vanligt fast minimalt med olja i början av tillagningen. Jag brukar göra risotto med svamp och lite kött och sedan torkar allting (utan olivolja och ost). Väl ute så värmer jag upp rätten och tillsätter parmesan samt en skvätt olivjolja! En utav de godaste rätterna jag vet när jag är ute.

Ett annat tips är att torka lax i små bitar, lägger det med bulgur och en halv buljongtärning samt tillsätter några pumpakärnor. Sedan tillsätter man bara vatten och låter det dra i 15-20 minuter. Väldigt enkelt och blir förvånansvärt gott. Jag har även provat med salami men föredrar laxen då det annars brukar vara lite svårt att få med sig fiskrätter ut på vandringen.

Mina torkade brukar landa runt 130-140gr. Men sedan så tillsätter jag ofta parmesan samt olivolja ute "i fält" i samtliga rätter jag gör så totala vikten kanske blir 150-160gr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips