En veckas vandring, med hund.

I sommar så tänker jag fara på en veckas fjällvandringstur. Som följeslagare ska jag ta med min hund. Det enda problemet är att hunden är väldigt stor och behöver mycket mat - ca. 12 dl per dag. Det finns givetvis föga möjligheter för mig att bära med så mycket mat till honom, då jag dessutom ska bära med mig egen proviant, tält, osv.

Finns det någon hundmat (eller annan bra mat för en hund) som man kan ta med sig som är väldigt lätt och litet, men väldigt näringsrikt?

Finns det någon här som har gjort en vandringstur på flera dagar och haft med sig en stor hund som kan ge några tips på mat till hunden och andra saker som man skall tänka på när man har med den?
 
Hej Anders!
Vad är det för ras du har?
Jag har varit ute på några turer med mina hundar,ca 10 dagarsvandringar.
Visst blir det mycket mat att ta med för dig,men om du köper en klövjeväska kan hunden
bära mycket av sin mat själv. Har du tur kan den även bära lite av dina saker!
Man brukar kunna räkna med att en "vältränad" hund kan bära ca en tredjedel av sin
egen vikt. Mina hundar har en tendens att äta lite mindre när vi är ute på tur.
Jag ger alltid mina hundar "high performance" mat, då kan man dra ner lite på portionsstorlekarna.
Har provat några olika sorters foder,Hills är bra,Pro plan har funkat lika bra. Har även testat ett
svenskt foder som jag fick tag på hos Granngården (fd Lantmännen). I foder som är till för högaktiva hundar
är ofta kyckling den största eller enda proteinkällan därför blir det fodret lite dyrare. hills kostar 540kr för 15kg.

Några små tips:

ta med en lite längre lina att binda hunden i (skönt när tältet skall resas och mat skall lagas).
fixa ett koppel med karbinkrok så du får bägge händerna fria.
ha med en wettexduk att torka av hunden med om den skall bo i tältet.
är det en långhårig ras är det lämpligt att ta med en karda,det kan fastna mycket "kul" i pälsen...

Jag kan lova dig att det inte är speciellt besvärligt att ha med hunden,tvärtom kan du nog
räkna med lite draghjälp i backarna,och det behövs ju ibland!

Robban
 
Hej där Anders!

Nu vet jag inte vad för en ras som du har, men det första tipset när det gäller vandring med (modell större än en handväska) är att låta hunden bära sin egen mat med hjälp av en klövjeväska. Med mina två hundar har jag gett mig ut på 14-dagars turer utan proviantering under vägen, så sju dagar borde inte vålla några större bekymmer.

Tipps nummer två i såna här sammanhang är att köpa den mat som har störst fett och protein innehåll. Dessa typer av foder brukar heta saker som "Performance" eller "Active" eller något annat flashigt. Såna här foder brukar kosta minst det dubbla mot vad en billig säck går loss på i en vanlig ICA-butik men är nästan ett krav, om man inte vill att jycken ska på bantningsläger...

Andra saker som är bra att ha med sig till sin fyrfota vän är tassalva (4-Ess funkar även som myggmedel både för dig o hunden), beroende på terräng, väder o hundens vana kan tassockor vara bra att ta med sig. Första förband brukar jag också ta med på turen, funkar på alla däggdjur :)

Det finns säker fler som kan fylla på med tipps, men som avslutnings tipps: Träna hunden innan turen så att den inte råkar ut för träningsvärk och vägrar gå efter ett par dagar. (Detta är faktiskt något som tyvärr händer till fjälls varja år)

/Jesper
 
northdog:
Jag har en hovawart hane, 73 i manken och drygt 45 kilo.

Vart kan man köpa en klövjeväska? Jag har tittat runt lite i de lokala butikerna efter en sådan, men ingen av dem verkar ha en.


polarhund:
Vart kan man köpa tassalva och vad är den bra till?

Tack för era tips och svar.

Jag har en fråga till nu också: Det finns väldigt mycket mygg och andra insekter i fjällen. Vad rekomenderar ni för myggmedel? Vilket är effektivast?
 
http://www.google.se/search?hl=sv&q=klövjeväska+hund&meta=

Tass-salva köper du i vilken djuraffär som helst, skillingrydsalva eller fyra ess är samma men kan ha olika burkar. Den mjukgör trampdynorna, motverkar svamp och håller myggen borta.

MyggA eller Off tycker jag är bäst om du inte vill köra något av de tjärbaserade t ex Swedish summer m fl.
T o m Lundhags kängsmorning är bra :)

Glöm inte rådet i tidigare inlägg, träna hunden så att den inte får ont. Jag förutsätter att den har höfter och armbågar som är UA.

Och så favvisrådet, köp lite SNÖGG spenförband och ta med, perfekt tassförband om olyckan är framme
 
Jag köpte min klövjeväska på Arken det är en hundaffär i Göteborg.
Den är av märket Wenaha och har fungerat bra. Innan hade jag en laikaklöv.det är en norsk väska som är väldigt bra!En annan norsk producent av väskor är
Seleverkstedet, deras bästa väska heter togo. Tänk på att det är en fördel om väskans nedre del är vattentålig. Laikaväskorna hade förut mocka på insidan
av "ryggstycket" det gjorde att väskan satt bra på hunden utan att glida. Försök få tag på en sådan om du kan! Jag vet en som hade en laikaklöv till en rottweilerhan kanske säljer den? säg till om du är intresserad,den storleken borde passa din hund.
viktigt är också att man kan spänna ut väskorna så att det inte skaver på hunden.När hunden klövjar är det bra att fästa kopplet i bakkant på väskan. Då kan man hjälpa hunden när man går nerför bergen.
 
Jag lastar på min schäfer ca. 6 kg i klövja, han är en liten hane, 61cm och 30 kg. Men då har jag fått träna honom en del först. En större och kraftigare hund bör man kunna lasta på 8-10 kg, om man tränar den förstås. När vi är ute på vandring köper jag Pro Plan Performance som är ett väldigt bra foder med högt proteininnehåll. Delar av försvaret använder det fodret till sina hundar.

Jag har köpt en klövja från http://www.snowdogs.se som jag starkt kan rekomendera. En mycket bra klövja med väldigt hög kvalitet och bra passform. Sitter som gjuten på hunden och den verkar även bekväm. Har tittat på klövjor i olika affärer en ingen kan mäta sig med denna klövja.
 
Krångla inte till det

Jag tycker inte att man ska ändra för mycket på mat och annan skötsel på hunden för en fjällvandring om man inte gör det i god tid innan så man vet att det funkar. Byte av foder kan tex ge magproblem som oftast går över efter tag men det är ju inget vunnet med en energirik diarre under din vandringsvecka jämfört med ditt standardfoder. Min hund tappar inte så mycket hull på en veckas vandring. Det går åt betydligt mer energi vid jakt.

Viktigare än tassalva är härdade tassar. Se till att hunden är i god fysisk form - det ger automatiskt tåligare trampdynor och bättre förutsättningar för hunden. Och då visar det sig om du behöver tassalva eller inte. Min burk ligger och härsknar i byrålådan.

Min hund fullständigt avskyr myggmedel på pälsen. Då rullas det runt i det värsta som finns att tillgå i närheten. Prova hur din tar det innan du ger dig ut. Jag skyddar hunden mot ohyran med regntäcket istället och stryker eventuellt myggmedel på det istället.

Jag har inget emot klövjning av hundar men gör det inte själv. Hundmaten är mer ett volyms- än viktproblem för mig. Jag ids inte träna hunden för klövjning innan och vill inte öka risken för att få bära jycken och packningen ner för fjället.

Lycka till och krångla som sagt inte till det mer än ndvändigt.

Tommy
 
Re: Krångla inte till det

Tommy E; sa:
Jag har inget emot klövjning av hundar men gör det inte själv. Hundmaten är mer ett volyms- än viktproblem för mig. Jag ids inte träna hunden för klövjning innan och vill inte öka risken för att få bära jycken och packningen ner för fjället.

Att klövjeträna hunden är ju inget merarbete alls, mer än att sätta på och ta av klövjan innan promenad... Om man ändå ska ut för att träna hunden är det ju bara att sätta på klövjan, i början utan last och därefter så kan man öka vikten succesivt. Med endast en hund har jag svårt att se att det är så mycket speciell träning som verkligen behövs. Så fort hunden vant sig vid klövjan går ju allt av sig själv och då är det ju bara en fråga om fortsatt konditionsträning.

Sen vad det gäller mat och viktminskningar så är det nog väldigt individuellt, vissa individer tappar vikt fort vid vandring om dom inte får i sig tillräkligt med fett medans andra mycket väl kan klara av en fjälltur på ett dietfoder. Min ena jycke tappar upp emot 4 kilo på en enveckas tur om han inte får ett energirikt foder och då ska man veta att startar på 22kg och inte har ett gram övervikt innan turen startar!

Men en liten varning för högenergifodrerna kan man ju ändå kosta sig på, och det är att dom inte mår så där överdrivet bra om man råkar ut för en värmebölja. Inte så att fettet härsknar med det är något som änder med det i varje fall.

/Jesper
 
Tack...

för alla era tips. Jag har läst igenom dem och fått mer kött på benen nu, så jag känner mig tryggare i att ta med hunden ut på fjället.
 
Jag kan tillägga att det kan vara bra att vänja sin hund att sova i tält om den inte är van. Ska själv ut och vandra en vecka och jag kollade av tältet inför vandringen. Bacchus (min hund) var ju nyfiken och kom o kollade när jag kröp in i tältet men han vägrade att gå in.

Hade inte tänkt på det så nu har tältet stått i trädgården och vi brukar gå in där och mysa med massa gott godis så nu är tältet det bästa han vet :)

Inte så roligt när man ska sätta läger och hunden vägrar att gå in, självklart klarar sig hunden uppbunden utanför men det är ju egentligen mot lagen att binda upp hunden mer än 2 timmar eller vad det är?? Och lös hund skulle vara optimalt men även det är ju olagligt tyvärr.

Inte lätt att vara hund i vår värld.

Hopp o lek.

//Anders
 
Tur att min hund inte kan läsa ;-)

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Du får ha med dig hund utan koppel i naturen, så länge du har den under god uppsikt, så att den inte skadar eller stör djurlivet.

http://www.sveaskog.se/templates/PageExt____11762.aspx
Mellan 1 mars och 20 augusti måste alla hundar vara kopplade. Då är djurlivet som känsligast.

I renbetesland får lös hund skjutas! Allt enligt skyltar vid Storulvån
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Påtur Veckas norsk vildmark sökes! Fjällvandring 7
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Fiskson Tips på 1 veckas tur! Fjällvandring 3
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.