"En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"...

Tja, skall man grilla biff, koka potatis och äta färska grönsaker med tillhörande rött alla dagar så blir det säkert upp mot 20kg. ;)
 
Lite svårt avgöra med enbart bilder,men de har väldigt stora packningar,,och det finns vindskydd och många ställen att proviantera längs leden,antar jag.Vatten väger,men ändå...Färsk mat och dryck är ett val..
De eldar på färdigställda rastplatser etc.Det är aldrig nattkallt.
Då är det väl så att valet är "stort och tungt",det finns nog alternativ som är lättare om man så vill.
 
Ja!
Det råder ingen tvivel om att de hade kunnat gå ner i vikt.
Dessutom står det att dom spänner upp en pressening om vindskyddet är upptaget så då verkar dom inte ens ha tält med sig.

Dessutom är dom flera stycken så nog hade dom kunnat packa lite mer gemensamt.

Själv hade jag en 4-dagarsvandring för någon vecka sedan på skåneleden och då hade jag ca 11kg i min ryggsäck och då hade jag tält med mig.

Men visst! Jag hade frystorkad mat och det minskar ju vikten rejält om man jämför med "riktig" mat. Men ändå! Så pass mycket mer ska det inte behöva väga.
Jag får hoppas för deras skull att det är mycket lyxvaror som dom har med sig som man rent viktmässigt inte kan göra så mycket åt. Annars har dom missat något väldigt väsentligt!

//Peter
 
Egentligen är jag avundsjuk över deras projekt, jag vill också ut och vandra...

Och jag vill inte få det att verka som jag raljerar över deras packning men att de bär +20kg/person beror nog på tre saker: de är män, de är gamla scouter och de har förmodligen gjort lumpen...

Någon som har viktuppgifter för tre dagars kost med kött och potatis?
 
Om man antar att en halvtung "traditionell" veckopackning för fjällvandring väger 20-25 kg är det inte alls konstigt om en tredagarspackning väger 20. Det är ju bara förbrukningsvarorna som skiljer. Dra bort några dagars mat och lägg till några dagars vatten.
 
Torsdag till söndag gick jag på Östgöta- och Sörmlandsleden från Åby till Katrineholm, fyra dagar, cirka sju mil. Jag vägde inte så noga, men jag tror jag hade 10-11 kg på ryggen plus som mest 2 liter vatten.
Då hade jag även en spade, 2 hg, som jag använde en enda gång, och ett filter som vägde 4 hg.
Dessutom hade jag Miles Davis självbiografi - på fjället har jag inga böcker. Jag hade faktiskt ombyte på lägret, ett par strumpor och ett par löparbrallor,
vägandes gissningsvis 150 gram. Jag ansträngde mig inte speciellt att spara på vikten (men maten, fem dagsransoner, vägde inte mycket mer än 6 hg per dag) eftersom denna tur var ett test av hur bra jag tillfrisknat efter min trafikolycka. Jag räknar ju med att bära 15 kg exkl. vatten.

Nå, det är säkert viktigare för mig, 63 år med kroniskt hälsenebesvär och läkande bäckenfraktur,
än för dem, att hålla vikten nere.
 
Under dagen har jag pratat med folk på jobbet (endast kvinnorna) lite så där förutsättningslöst om deras syn på att vandra några dagar i skog och fjäll.

Lite kort kan jag säga att de avskräcks över att man måste bära 20 kg för att vandra.
Tanken på att sova under presenning lockar ingen (utom en, men hon är aktiv klättrare och friskus). Tält tycker de är nödvändigt, många skulle känna ett obehag över att sova utan väggar.
Frystorkad mat ser de inte fram emot.

Intressant är att jag är övertygad om att ifall jag sagt att packningen skall väga 5 kg hade de inte sett fram emot de strapatser det hade medfört, rena överlevandsexpeditionen att vandra med så få saker. Människan = dualistisk?

Jag tror det också är skälet till att redigeraren lade in vikten i bildtexten, 20 kg är lite crazy så där, ett mandomsprov som får en att tycka de som vandrar är snudd på tokiga.
En packning på 4,5 kg hade också varit konstig och givit en knorr åt texten medan en packning på 13 kg inte hade varit värd att nämna i texten, den känns alldeles för "vanlig".
 
Jag har samma problem som de där grabbarna. Inte att jag packar tio kilo för mycket, utan att leden bara växer och växer.

I år blir det förmodligen större delen av Österlenleden och ett varv runt Bjärehalvön, Båstad/Ängelholm.
 
Packningsvikten

Som jag minns bäst , som pojk, var en man med hår på bröstet och 14 kg ved under ryggsäcken som utan ved vägde 37 kg för han var modig, officer och gick på fritiden i fjällen.....något för riktiga karlar.
Som tur är har vi lärt oss något mer sen dess om bränsle...Om vikteffektiva tält, ryggsäckar etc.
Men visst vill man bära vinbuteljer, laxar och grönsaker med fukt i samt färska potatisar och smör kan vikten lätt öka snabbt...även utan ved och stockvindskydd;-)
Min kamrats filmutrustning väger in 22 kg innan han packat. Min friluftskamera väger 1000g med två acckar, 2 timmar tejp, bubbelpåse, vidvinkellins och stödsnöre.
//J
 
Bilden ser ut som från 80 talet och är knappast tänkt att locka folk ut på vandringar.även om det nämns. Det är inte många som kan tänka sig ge upp någon sorts bekvämlighet för att vinna något annat.

Idén med att gå hela är väl toppen, men att de snart är klara med 85 mil på 9år! är ingen prestation som imponerar på mig.

Synd att de inte visade en bild med en vandrare med en 45liters packning på 10 kg

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.