"En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"...

Man kan ju se det på ett annat sätt också. Det är just på de kortare turerna som jag unnar mig att ta med mig trevligare mat, några öl eller kanske nån vinflaska och då ser jag det inte som ett mål i sig att gå med så låg vikt som möjligt. Utifrån fjällpackningsperspektiv så räcker 20 kg i ca 2 veckor. Utifrån ett helgmysperspektiv med gomat och vin så väger packningen inte långt ifrån det för betydligt kortare tid. Och det kan ju finnas en mening i att kunna njuta lite under turerna och äta och dricka gott också utan att ha ul-perspektivet ständigt hängande över huvudet. Gramräknandet överlämnar jag till längre turer då det är av större betydelse men ibland är det förbaskat gött att dra med sig "riktig" mat.
 
Håller helt med David!

Och såvitt jag kan läsa så njuter vännerna verkligen av sin vandring, och beklagar sig inte en enda gång över tung packning. Det måste ju inte bero på att de är testosteronstinna perkelepojkar som biter ihop och bär tungt bara för att jävlas (även om kammo-brallorna kanske antyder det..?), der kan ju faktiskt oxå vara så att de tycker att 20 kg på ryggen känns rätt lagom; oavsett om det utgörs av frystorkat och silnylon på en fjällvandring eller av flintastek och folköl längs Skåneleden?

Som David säger så är ju vikten inte den enda aspekten när man fyller sin rygga, och ju kortare utflykt desto mindre betydelse kan den få.

Per
 
Man kan ju se det på ett annat sätt också. Det är just på de kortare turerna som jag unnar mig att ta med mig trevligare mat, några öl eller kanske nån vinflaska och då ser jag det inte som ett mål i sig att gå med så låg vikt som möjligt. Utifrån fjällpackningsperspektiv så räcker 20 kg i ca 2 veckor. Utifrån ett helgmysperspektiv med gomat och vin så väger packningen inte långt ifrån det för betydligt kortare tid. Och det kan ju finnas en mening i att kunna njuta lite under turerna och äta och dricka gott också utan att ha ul-perspektivet ständigt hängande över huvudet. Gramräknandet överlämnar jag till längre turer då det är av större betydelse men ibland är det förbaskat gött att dra med sig "riktig" mat.
Ahhh.
det
är

jäkla
bra skrivet.

Imorgon ska jag ut och fiska. Eftersom jag bara går en knapp kilometer till fiskevattnet ska jag ha med korv att grilla, kokkaffe och en massa drag. Inget skulle kunna få mig att ta frystorkat och esbit-kök då. Men jag skulle säkert kunna slå mitt lättviktsrekord genom att inte ta med en pinal och gå raskt dit och därifrån. Jag räknar ändå inte med någon fisk, så det kan kvitta med dragen.
 
När det väl sällan skrivs något om leden i dagstidningen så kunnde de väl ändå ha lagt ut något som visar att man inte måste bära 100 liter och 20 kg för att ge sig ut i skogen och sova särskilt som de nämner att de vill motivera andra.

Man kan se det på många sätt men den allmänna uppfattningen om att ge sig ut på lederna ser ut just som på bilden och därför vill få ge sig ut.

H
 
Långa etapper med pizza

Tjena.

Har vandrat hela kust till kust med 7 övernattningar. De långa etapperna gör att man skippar allt onödigt och kan käka pizza längs vägen. Har även cyklat sträckan med 2 övernattningar med bara 1 35 liters ryggsäck med sovsäck och liggunderlag på pakethållaren.

Skippa lullullet och alla de coola prylarna och kvällsaktiviteterna består av sömn vid en sådan tur.

Stifflern
 
Det är klart att de har en trevlig vandring och som jag skrev är jag avundsjuk på dem.

Och ingen har väl sagt att de är tästor - tettestorn - testornem - fulla av manliga hormoner?


Anledningen till mitt startinlägg var att jag tyckte det var intressant att det betonades att vikten för tre dagars vandring hamnar på 20 kg. Jag stör mig inte på att de väljer att bära 20 kg utan funderar mest på hur de som är vandringsovana tolkar det. Och de jag pratat med ser det som en alldeles för tung vikt för att locka till vandring. Så enkelt är det.


Att jag tar upp detta med att de är män - f.d. scouter och troligen lumpare är för att de som har en sådan bakgrund ofta inte ens funderar på om man kanske skulle kapa en 3-5 kg på packningen.


Lite intressant är det att denna tråd (som enligt mig inte handlar om UL utan om att packa lättare) lyckades locka fram standardinläggen om att det finns de som minsann vill njuta av vandringen.

Själv tillhör jag de märkliga som aldrig använder frystorkat (jag tycker boken "På en låga" är så jäkla rätt), gärna tar med en flaska italienskt (1377 gram) men också vägrar bära mer än 13 kg.
Jag ser fram emot sommarens turer i bohuslän med ett par grabbar då vi skall sova i hängmatta, äta pannkakor och fläsk, rengryta samt couscous med smör och russin (eller någonting annat).

Den tyngsta packningen jag burit låg väl på runt 80 kg, jag tycker 20 kg är för mycket (om jag inte bär väldigt speciella saker som kanot eller den bärbara webergrillen plus porslin och småbarn för en större picknick) och det finns faktiskt vatten längs skåneleden att fylla dunkarna med.

Jag kommer aldrig se ned på den som bär +20 kg längs en led men jag kommer heller inte bli glad över att någon antyder att jag väljer bort god mat och njutning när jag packar en lättare ränsel.

PS. Jag kom förresten precis hem från "skogen" runt Löddeköpinge, jag cyklade ut med liggunderlag och hängmatta (UL-variant förstås) som jag spände upp mellan två björkar och låg sedan och bara tittade upp på de svajande träden i tre timmar.

(Jag funderade på att lägga i en stenplatta från garageuppfarten i ryggan (för att öka njutningen) men det kändes, ja, nästan lite löjligt.) :)
 
20 kg för en tredagars? Det klarar jag lätt;-) Kåtan med verktyg och fiskegrejer och allt annat jag vill ha ger 16 kg. Sedan tre dagars mat. Många baconrullar etc kan det bli när det är så kort tid ute. Med tarp eller tältpackning blir det ett annat race och lättare, men det är roligare med kåtan. 20 kg är ju heller ingen mördarvikt. Varför bära lättare än man behöver;)?

Raskesven
 
Att sätta en maxvikt för vad man vill bära innebär ju i princip att man sätter en maxtid för hur länge man ska vara ute. På en vandring med 7-800g torrfoder/dag och obegränsad naturlig vattentillgång innebär 20 kg omkring 15 dagar för mig i dagens läge.
Men för kortare turer i närområden så brukar jag inte väga packningen. Den kommer nog inte upp i 20 kg för tre dagar men det beror på att jag numera har så lätt utrustning. Men det var inte min poäng heller. Jag menar bara att jag på kortare turer tillåter mig mer lyx och efterhand lära man sig ju hur mycket man trivs med att bära. 20 kg och under är helt okej tycker jag.
När det gäller herrarna i artikeln så kan jag väl även tycka att det finns en viss tjusning i det enkla och okomplicerade; att helt enkelt plocka ner sin trotjänare till ryggmes som legat på vinden hela året sen senaste vandringen, plocka ner trangiat, sovsäcken och sina prylar som hängt med länge och väl. Inte de lättaste prylarna men fullt funktionella. Och de verkar ju som det ser ut ha rätt trevligt ändå även om det vore fullt möjligt att packa för tre dagar längs skåneleden i en kånken. Men även om många på utsidan (mig inkluderad) gillar prylar och att få ner totalvikten så känns det nog inte så viktigt för många.
Vad folk som inte är vana tycker är inte så mycket att bry sig om; det brukar vara så mycket de oroar sig för som att skita ute, inte duscha på länge, fästingar, insekter i allmänhet, björnar m.m. Intresse och motivation måste nog komma inifrån. :)
 
grejen är formuleringen i tidningen:

En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person: sovutrustning ombyte, mat och vatten.

som om detta vore objektiva och universella fakta. Ombyte, t ex? Det kan inte vara mycket som behövs på en tredagars vandring. Strumpor kan förstås vara lämpligt att byta på lägret, försåvitt man inte vill tvätta dem varje dag (två gånger i detta fall!), men därutöver?

Den som är det minsta nyfiken, och t ex har erfarenhet av fjällvandring, undrar naturligtvis hur det är med vattnet - hur mycket behöver man bära? Kan man hoppas på läger vid vattten
varej natt så att man klarar hygienen och vattenförsörjningen utan att bära mer än det man dricker under etappen - vilket kan vara en liter. Innan jag gjorde mina tre låglandsturer hade jag hört skräckhistorier om att bära dunkar med fem liter vatten - ja, i ngn tråd här talas det om att bära TIO liter!

Här i tråden nämns f ö matportioner på 7-8 hg. Själv bar jag 6 hg per dag (dock för fem dagar) för min låglandstur. Jag väger efteråt vad jag vägde innan. På fjället bär jag cirka 7 hg och söderut 8. Jag är inte stor dock, 177 cm, 71 kg just nu, i sommar mindre.

(Bulimital 22.7. Kroppsfett, med 81 cm midja: enigt YMCA-formeln i nedre änden av normal, enligt BMI-formeln ngt överviktig ...).
 
Jag kommer aldrig se ned på den som bär +20 kg längs en led men jag kommer heller inte bli glad över att någon antyder att jag väljer bort god mat och njutning när jag packar en lättare ränsel.

Nej då - det är solklart i tråden att du inte ser ner på någon, och det var inte meningen i mitt inlägg heller. När jag påpekade att vandrarna verkar njuta så menade jag i motsats till att dom inte skulle njuta, inte som i motsats till att alla som har lättare ryggsäck inte njuter av sina turer - eller hur?

grejen är formuleringen i tidningen:

En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person: sovutrustning ombyte, mat och vatten.

Håller helt med - det är naturligtvis galet, och en överdrift som säkerligen i onödan kan få en o annan att avstå. Men samtidigt en vikt som man utan vidare kan komma upp i om man inte tänker allt för noga på vad man packar ner, när syftet varken är att minimera sin ryggsäcksvikt eller locka med icke frilufsande jobbarkompisar av motsatt kön. Kanske var det var journalisten drog till med, efter att han frågat vandrarna och dom inte hade en aning - de kanske inte ens hade vägt sin packning innan de drog? De kanske inte ens har en våg, och koll på hur mycket deras sovsäck från Stadium väger - det finns till å med sånt folk längs våra leder har jag hört!

Per
 
Jag tror den där formuleringen är ett fall av "konstnärlig frihet".

Jag läste nånstans om att nån reporter (eller om det var flera) hade både antecknat och spelat in intervjuer. När de sen renskrivit sina anteckningar och jämförde med det inspelade så stämde nästan ingenting.

Med andra ord har reportern utgått från sina 20-30 ord på anteckningsblocket och sen skrivit ihop nåt som "låter bra" och är baserat på anteckningarna, men som kanske inte ritkigt överensstämmer med vad som egentligen sades.
 
Jag tror den där formuleringen är ett fall av "konstnärlig frihet".

Jag läste nånstans om att nån reporter (eller om det var flera) hade både antecknat och spelat in intervjuer. När de sen renskrivit sina anteckningar och jämförde med det inspelade så stämde nästan ingenting.

OT:

Jag jobbar själv en hel del med intervjuer och har testat att i samma intervju både spela in och anteckna. Sedan har jag jämfört mina renskrivina anteckningar med det inspelade. Det är en radikal skillnad... Numera spelar jag alltid in, även när jag själv blir intervjuad...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.