en annan tanke med samma teknik

Jag skulle vilja höra folks åsikter om en tanke som jag har om GPS. själv har jag dålig koll på hur man använder en eftersom jag inte äger en själv.

En funktion som jag undrar om den finns är istället för att bara ta emot en signal om det finns modeller som även kan sända signal. Om denna funktion finns, och andra kan via tex ett id nummer kolla var den personen befinner sig, Hur ser ni på det moraliska (ni vet storebrors syndrom) Min tanke är att det kan vara bra för nära och kära att se att färdplanen går som tänkt.

Jag skulle vilja höra lite tankar om hur långt tekniken ska kunna gå i mötet med naturen. hur säker ska man kunna vara ute.
Personligen ser jag denna funktion som en bra sak. speciellt när man har familj osv. vid dåligt väder skulle jag vilja att någon annan kan se var jag är.

Om man ska tänka ekomomiskt så kostar fjällräddningen pengar, att leta reda på folk kan vara ett drygt jobb i fjällen.

Kanske skulle man kunna hyra sändare på fjällstationen innan man ger sig iväg eller lämna sitt id nummer på ens egen enhet tillsammans med färdplanen.

Några spridda tankar om denna funktion.

kort och gott,
Finns funktionen? och hur ser ni på det etiska?

alla aspekter om detta mottages.(Jag väntar nyfiket)
 
Detta är på gång i mobiltelefoner. Alltså att när man har exempelvis MSN i mobilen ska den förutom att säga om man aktiv också säga vart man befinner sig.
 
http://www.if-sakerhet.se
De säljer en enhet för fordon.

Läste i Metroteknik (tror jag) om GPSenheter som sänder position. De användes vid däckstöld nyligen för att hitta rätt på godset.

De dyrare jobbar på fler sätt. GPS vid fri sikt. Mobilnät (ala friendfinder) samt VHF-beacon för närpejling.
 
Man kan koppla en blåtandsGPS till en mobiltelefon med javaprogram som skickar och tar emot information om dn egen och andra anslutnas position. Nu i dagarna har dessutom Nokia kommit med flera telefoner med inbyggd GPS. det finns andra märken som har det också. Benefon i Finland var pionjärer.

det finns car tracking utrusning som kombinerar GPs och telefon, flera fabrikat.
 
stephen; sa:
Jag skulle vilja höra folks åsikter om en tanke som jag har om GPS. själv har jag dålig koll på hur man använder en eftersom jag inte äger en själv.

En funktion som jag undrar om den finns är istället för att bara ta emot en signal om det finns modeller som även kan sända signal. Om denna funktion finns, och andra kan via tex ett id nummer kolla var den personen befinner sig, Hur ser ni på det moraliska (ni vet storebrors syndrom) Min tanke är att det kan vara bra för nära och kära att se att färdplanen går som tänkt.

Jag skulle vilja höra lite tankar om hur långt tekniken ska kunna gå i mötet med naturen. hur säker ska man kunna vara ute.
Personligen ser jag denna funktion som en bra sak. speciellt när man har familj osv. vid dåligt väder skulle jag vilja att någon annan kan se var jag är.

Om man ska tänka ekomomiskt så kostar fjällräddningen pengar, att leta reda på folk kan vara ett drygt jobb i fjällen.

Kanske skulle man kunna hyra sändare på fjällstationen innan man ger sig iväg eller lämna sitt id nummer på ens egen enhet tillsammans med färdplanen.

Några spridda tankar om denna funktion.

kort och gott,
Finns funktionen? och hur ser ni på det etiska?

alla aspekter om detta mottages.(Jag väntar nyfiket)

Det finns ju s.k. PLB, personliga nödsändare med inbyggd GPS som sänder positionen i en nödsituation. Dessa marnadsförs dock inte i Sverige vad jag vet.
 
Får man ha GPS transponder t ex vid fjällturer i Sverige? Alltså en sådan som de som seglar över Atlanten har.

Jag tror man får nöja sig med satellittelefon och gps.
 
Var det inte danska taxibilar som utrustades med GPS och sändare som en säkerhetsåtgärd för förarna? En annan tillämpning är väl inom den zooekologiska forskningen, där djur kan förses med GPS-mottagare och en modul som skickar positionen via GSM-nätet. (det var tydligen lite kul i teknikens gryning, när en ansenlig del av de sändarförsedda älgara mestadels uppehöll sig någonstan på Nordsjön mellan Norge o England..)

Vad gäller tillämpningen för friluftsnissar och Storebrorsvibbar så tror jag att det är som med det mesta av ny teknik; farhågorna och vanföreställningarna är lika utbredda som fantasifulla ända tills folk börjar använda det helt frivilligt, och det är lika praktiskt som odramatiskt. Ta tex bilden av Cyberspace i William Gibbsons romaner för inte allt för länge sedan - idag sitter förmodligen hans egen mor och bloggar över en kopp varm choklad..

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.