eldfell eller?

Vilken av alla kaminer/V¨rmekällor tycker ni fungerar bäst så här under sept-november?

Har en zirkon 5 manna (light) med innetält och önskar komplementera med en god kamin. Behövs ju ingen stor till ett så litet tält men frågan är vilken som är mest prisvärd? Det finns ju en del att välja mellan. Vad säger ni mer erfarna rävar där ute i skogarna?
 
En kompis köpte en sån här Kifaru (tror hans var den näst minsta) och provkörde skarpt på jakten nyligen uppe i fjällen. Han var nöjd men har lite intrimning att göra. Fick troligen lite sotbrand och smälte lite av topphatten i hans 5-personers Moskoselkåta trots värmetåligt textil runt om där uppe.

http://www.youtube.com/watch?v=r26b1iVDjSg
 
Om Kifarus kaminer

Jag är inte lika nöjd med Kifarus lättkaminer. Har testat några under några vintrar. Kifarus rullningsbara rökrör kan slå sig och glipa så flammor drar ut. Inget vidare kaminer. Bara en låda. Ingen flamdämpare (ingen baffelplåt heller men det kan man överse med om det finns flamdämpare), otät lucka, rökrör som kan glipa. Min mediummodell är väl ok, men den större går inte att använda. Litar inte alls på rökröret.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3021

Ugglan är liten men mycket mer riktig kamin än Kifarus. Ska du inte bära på den så. Själv använder jag bara kamin på vintern. Annars blir det öpen eld med eldspis eller eldburk. Har dock inte något innertält.

Raskesven
 
Jag är inte lika nöjd med Kifarus lättkaminer. Har testat några under några vintrar. Kifarus rullningsbara rökrör kan slå sig och glipa så flammor drar ut. Inget vidare kaminer. Bara en låda. Ingen flamdämpare (ingen baffelplåt heller men det kan man överse med om det finns flamdämpare), otät lucka, rökrör som kan glipa. Min mediummodell är väl ok, men den större går inte att använda. Litar inte alls på rökröret.
Raskesven

Har inte jättelust på att elda ned tältet eller få sotbrand (?, så fort -byggs inte det upp över tid?). Jag har noterat att det är få som använder tentipis egen eldfell. Är det priset eller vikten som håller folk undan eller är detta ingen bra kamin?
 
OK, lättvikt var helt avgörande i det här fallet då allt bärs ut hyfsat långt i ryggsäck. Jag sov ute men de eldade i fem dagar med den där smältningen som enda malör. Han hade eldsäker textil som skulle tåla 1000 grader virat runt rökröret vid genomföringen men något hände under 1-2 minuter vilket resulterade i 10 kvadratcentimeter smält topphatt. Han nämnde det där med risk för glipor men det funkade utan anmärkning. Jag som låg ute såg hur rökröret bucklades och gick tillbaka vid uppfyrningarna. Undrar om det finns något lika bra som är så portabelt och lätt? Tror den där väger 1,6 kg allt som allt.

Jag är inte lika nöjd med Kifarus lättkaminer. Har testat några under några vintrar. Kifarus rullningsbara rökrör kan slå sig och glipa så flammor drar ut. Inget vidare kaminer. Bara en låda. Ingen flamdämpare (ingen baffelplåt heller men det kan man överse med om det finns flamdämpare), otät lucka, rökrör som kan glipa. Min mediummodell är väl ok, men den större går inte att använda. Litar inte alls på rökröret.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3021

Ugglan är liten men mycket mer riktig kamin än Kifarus. Ska du inte bära på den så. Själv använder jag bara kamin på vintern. Annars blir det öpen eld med eldspis eller eldburk. Har dock inte något innertält.

Raskesven
 
Ja, lättvikt var anledningen till at jag skaffade Kifarus kamin. Använder en skyddskåpa av svetsduk, med luftspalt, runt kaminröret. Utanpå den en bit brandbeständigt tyg som extra buffert. Min lilla, mediummodellen, fungerar och den används ibland. Men den större modellen, tja här är erfarenheten från den: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48847&highlight=kifaru

Eldfell har jag bara hört gott om. För egen del är det vikten som utesluter den då jag vandrar med kåtan.

Raskesven
 
Eldfells konstruktion är genialisk. Röken går ut i bakkant och tar sedan vägen längs innertaket på kaminen, för att sedan lämna kaminen i framkant. Därför sitter rökröret i framkant.
Mindre värme som smiter ut i rökröret, och dessutom blir kokytan varmare.
Tyvärr kostar den en del, men är inte så fasligt tung i kaminvärlden.

Själv kör jag en från försvaret. Sitter på mobilen nu, men det finns bilder i tråden "Tältkåta" på sista eller näst sista sidan.

Ju tyngre kamin desto bättre.
Välj så tung som du kan hantera.
 
Vi hade försvarets kamin för 12-manna i en 5-mannakåta, på bild i min profil, och det blev helvetiskt varmt trots under -20°C om man inte passade sig. Tror mer på Kifarun, även vintertid, fast då hatar jag att ha för varmt. Har hellre 12 än 25 grader inomhus :)
 
Vi hade försvarets kamin för 12-manna i en 5-mannakåta, på bild i min profil, och det blev helvetiskt varmt trots under -20°C om man inte passade sig. Tror mer på Kifarun, även vintertid, fast då hatar jag att ha för varmt. Har hellre 12 än 25 grader inomhus :)

Nä dom där trekantiga som brinner "nedåt" (12- och 20-manna) är definitivt overkill i kåtan =)
Jag har den som ser ut som en vanlig kamin.
 
Såg nu ikväll ett företag, här i Norge där jag för tillfället huserar, som hyr ut Tentipis variant. Tror jag hyr en under 2 veckor med start på tisdag nästa vecka. Två turer på 4 respektive 5 övernattningar ska hinnas med. Därefter borde jag fått bildat mig en bättre uppfattning.
 
Hur gör man med mygg insekter när man kör kamin på hösten? Kommer det inte in väldigt mycket när man inte kan ha myggnätet i toppen stängt på en tentipi?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.