EGNOS-mottagning

EGNOS är vad jag förstår i full användning sedan apr 2004. Hela sverige är inom täckningsområdet. Jag har dock inte lyckats få EGNOS-kontakt med min Garmin GPSmap 276C än. Är det någon på Utsidan som har fått det att fungera?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När jag paddlade på bergslagskanalen i helgen hade jag 3m nogrannhet som bäst på min Etrex Vista så då var det nog igång.

På en Vista är det lätt att se. På satellitbilden (den första när du satt igång mottagaren), finns staplar som motsvarar signalstyrkan. Om det står små "D" i staplarna, har du fått in differentiell korrigeringsdata.

Anders

Jag har en bra bild på min Garmin 60C, när den visar en noggrannhet på 1 m. Kan någon hjälpa mig att lägga in den. Jag kan maila den till någon.

Foto

4646; sa:
Jag har en bra bild på min Garmin 60C, när den visar en noggrannhet på 1 m. Kan någon hjälpa mig att lägga in den. Jag kan maila den till någon.

Efterson du har en liten stjärna har du plats för 20 foton i Fotoalbumet under DIN SIDA. Utnyttja dessa platser.

Per Brune

Tusen tack Per Brune. Nu ligger bilden i mitt fotoalbum. Nu undrar jag hur displayen kommer att visa när noggrannheten är under 1 meter, och om den över huvud taget kan visa decimaler av meter. Bilden är tagen i Fagersanna som ligger 1 mil norr om Tibro vid en sjö som heter Örlen. Det händer inte sällan att jag får noggrannheter mellan 1-3 meter. I alla dessa fall är satellit 44 (IOR) med i bilden

4646; sa:
Tusen tack Per Brune. Nu ligger bilden i mitt fotoalbum. Nu undrar jag hur displayen kommer att visa när noggrannheten är under 1 meter, och om den över huvud taget kan visa decimaler av meter. Bilden är tagen i Fagersanna som ligger 1 mil norr om Tibro vid en sjö som heter Örlen. Det händer inte sällan att jag får noggrannheter mellan 1-3 meter. I alla dessa fall är satellit 44 (IOR) med i bilden

Vilken mjukvaruversion har du i din 60C?
Jag misstänker att en uppdatering till version 3.43 kommer ta bort detta "fenomen".
Vore kul att veta hur det gick om du provar.

Länka till bilden

Hej igen Alf

Om du sedan länkar så här till bilden kan alla se den direkt :).
Gissningsvis finns det inga decimaler när du har metriska enheter. Prova med att ställa in på nautiska enheter när du har så bra mottagning, för då blir enheten fot om jag minns rätt.

cpic410692f67af12.jpg

Jag tror inte jag någonsin har haft så bra mottagning, med höga fina staplar.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips