Egen Gps

Hej

Ska först och främst förklara att jag är helt nybörjare inom detta område, men har en ide jag ska försöka utveckla.
Min fråga är hur och om är det möjligt att köpa en "gpspunkt" alltså typ ett litet kretskort som är kopplat till satelit. För sedan är tanken att jag ska koppla detta till ett eget program där jag kan se min punkt. Är detta möjligt och går det få tag på som privatperson?

Mvh Victor
 

Kan det vara ett GPS-larm du vill ha? Som larmar via mobilnätet om nån flyttar t ex din båt eller bil.

Thure

Ja det går men du är på fel forum, du skall vara här :

Www.elektronikforumet.com

Det jag är ute efter är alltså endast den tekniska apparaten som sänder signaler vart jag är, utefter detta ska jag på något sätt försöka koppla ihop det med ett eget program. Alltså bara hårdvaran. Hoppas ni förstår.
Ska kolla forumet du länkade, tack!
 
Ja, du kan köpa GPS-chip eller GPS-modul löst för att bygga din egna lösning...är i skogen och har inte tiden att googla fram rätt sidor med en mobiltelefon, men prova ebay, AliExpress etc. Billigt där..

Mvh troswe
 
Köp en Garmin Astro! - kanske blir billigare om det nu inte är nån projekt grej du måste göra.
Eller så kan du köra en så med två mobiltelefoner med Viewranger .tex.

Du måste ha vissa elektronikunskpaer och bygga ihop gpschipset,sändare och sen en mottagardel.
Det är inte som att köpa lösa datordetaljer och sätta ihop dom och installera Windows och tuta och köra.

Men du är ju välkommen att köra din idee på elektronikforumet , här är det nog begränsat.
Som att att starta en tråd om kolvbultsdimensioner på en Buick 57 med FGTE-2 motorn andra upplagan
www.Bukefalos... ala hestgnegg forum - hehe
 
Köp en Garmin Astro! - kanske blir billigare om det nu inte är nån projekt grej du måste göra.
Eller så kan du köra en så med två mobiltelefoner med Viewranger .tex.

Du måste ha vissa elektronikunskpaer och bygga ihop gpschipset,sändare och sen en mottagardel.
Det är inte som att köpa lösa datordetaljer och sätta ihop dom och installera Windows och tuta och köra.

Men du är ju välkommen att köra din idee på elektronikforumet , här är det nog begränsat.
Som att att starta en tråd om kolvbultsdimensioner på en Buick 57 med FGTE-2 motorn andra upplagan
www.Bukefalos... ala hestgnegg forum - hehe

Eller pi-chipset som jag länkade, och se här: https://geosupportsystem.wordpress.com/2015/08/11/gps-med-raspberry-pi/
 
Du glömde wifi

Mvh troswe

Räckvidderna på ISM bandena 2,4GHz och 5 GHz med Bluetooth och wifistandrader ger stenkasträckvidder.
Iaf om man kör med vanliga omnidirektionella antenner och då behöver man inte gps positionering

För längre räckvidder utanför gsmnät så är det vhf/uhf sämdarmoduler som gäller som gäller som radiolänk.
 
Det jag är ute efter är alltså endast den tekniska apparaten som sänder signaler vart jag är, utefter detta ska jag på något sätt försöka koppla ihop det med ett eget program. Alltså bara hårdvaran. Hoppas ni förstår.
Ska kolla forumet du länkade, tack!

Vill du själv veta vart du är (isf behöver du ju en gps-mottagare också) eller vill du bara sända positionen?

Jag har svårt att förstå meningen med det hela. Det lär inte bli billigare än att köpa en färdiglösning iaf, men ligger meningen i att man tycker att det är kul att bygga är det ju en helt annan sak som jag inte kan bedömma :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljb Egen OL-karta i GPS? Navigering 2
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
perdans Rita egen karta med GPS ? Navigering 22
raderad04 GPS egen inställning Navigering 5
pixarens Göra "egen" garmin karta av... Navigering 2
thureb Egen papperskarta Navigering 12
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
lagerstrom Gör din egen Navigering 6
swenorth Egen karta i GPSen Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...