Forumfrågor - ska man bry sig om att svara?

Jag tycker TS budskap är lite oklart, men ska försöka bena ut det.

A. TS har svarat på användare X:s fråga i forumet. Användare X har sedan TS svarade på frågan inte gett någon respons på svaret. Detta gör TS besviken.

B. TS beskriver några gamla minnen, där olika människor ställt "dumma" frågor till honom

C. TS beskriver att han har en webplats, men att han inte vill att folk ska skicka frågor till honom via email. TS vill vidare inte att vi skall skicka frågor till honom via PM.
 
Jag hade alltså brytt mig helt i onödan - varför inte ge alla förutsättningar direkt?

Ditt inlägg ligger dock kvar och blir användbart för betydligt fler läsare än bara trådstartaren ifråga, så du brydde dig inte i onödan. Allt som du bidrar med blir ju en del av kunskapsdatabasen.

En annan infallsvinkel på problemet som du upplever, är att det existerar nybörjare som kanske aldrig satt sin fot utanför asfaltsvägarna. Det är klart att de ställer vad som i din mening är dumma frågor. De vet troligen inte hur man planerar en tur med kartor och famlar efter grundläggande information. Men genom att ifrågasätta deras frågor riskerar vi ju att få mindre högt i tak. Min åsikt är att inga frågor är dumma frågor. Låt bli att svara om du känner att det inte ger dig något. Du ägnar väl tid här för din egen skull får man hoppas? ;)

Jag reagerar ibland negativt på trådsvar som ifrågasätter inlägget och tråden (av typen "varför ställer du denna fråga, googla istället" eller "det finns faktiskt tidigare trådar som handlar om detta, använd sökfunktionen istället"). Det känns sorgligt! Jag gillar verkligen att snacka friluftsliv, så gör jag ett inlägg handlar det inte bara om informationen jag får ut utan om att faktiskt föra samtalet. Nörd kallas det visst. :)
 
Ett bra svar från Elvah. Man ska inte förutsätta att alla är så kunniga inom data och diverse sökmotorer...ibland är det så att man vill ha snabbt ett svar.
Jag håller med TS att man bör tacka för de tips eller på något annat sätt återkopplar. Men ibland drar tråden åt något annat håll.
Mvh Veni
 
Kan nog hålla med om att man ibland ser trådar där frågeställaren inte verkar ha tänkt igenom vad hen egentligen vill veta innan frågan stälts. Då blir både frågor och svar därefter.

Självklart vet man ibland inte vilka frågor som är de rätta, men man behöver inte vara expert på friluftsliv för att inse att det spelar roll om man har 7 eller 14 dagar, ska åka tåg eller bil till området etc. Där räcker det faktiskt att tänka till en sekund eller två och försöka få med så mycket vettig information som möjligt innan man postar.

Det är ju också så att om alltför många personer väljer att posta helt nya trådar med frågor som nyligen besvarats har man ju tappat en stor poäng med forum, att fler folk kan läsa och lära från samma tråd.

Sedan stämmer det ju att man inte behöver svara på trådar man inte tycker har vettig frågeställning till att börja med. Är säker på att mången människa valt att totalt ignorera frågor jag ställt till och från precis som jag ibland väljer att inte svara på trådar med frågeställningar som jag upplever som icke genomtänkta.
 
Ditt inlägg ligger dock kvar och blir användbart för betydligt fler läsare än bara trådstartaren ifråga, så du brydde dig inte i onödan. Allt som du bidrar med blir ju en del av kunskapsdatabasen.

En annan infallsvinkel på problemet som du upplever, är att det existerar nybörjare som kanske aldrig satt sin fot utanför asfaltsvägarna. Det är klart att de ställer vad som i din mening är dumma frågor. De vet troligen inte hur man planerar en tur med kartor och famlar efter grundläggande information. Men genom att ifrågasätta deras frågor riskerar vi ju att få mindre högt i tak. Min åsikt är att inga frågor är dumma frågor. Låt bli att svara om du känner att det inte ger dig något. Du ägnar väl tid här för din egen skull får man hoppas? ;)

Jag reagerar ibland negativt på trådsvar som ifrågasätter inlägget och tråden (av typen "varför ställer du denna fråga, googla istället" eller "det finns faktiskt tidigare trådar som handlar om detta, använd sökfunktionen istället"). Det känns sorgligt! Jag gillar verkligen att snacka friluftsliv, så gör jag ett inlägg handlar det inte bara om informationen jag får ut utan om att faktiskt föra samtalet. Nörd kallas det visst. :)
Bra! Ju fler frågor desto bättre. En del frågor är förstås "felställda". Då låter man bli att svara - eller ännu hellre - visar man TS till rätta. Inte tillrättavisar.
Jag har svårare att förstå varför kunniga och mycket vana vandrare tar upp den här typen av fråga här. Vad vill TS åstadkomma? Ändring hos nybörjarna? Då används fel pedagogik.

HåkanF
 
Det kommer ju alltid finnas nya nybörjare hela tiden. Det går inte att ändra på dem.

Dock så är det ju skönt att få skriva av sig frustrationen ibland och höra att man inte är ensam om att bli irriterad på andra:)
 
Jag har dragit ner på mitt svarande (ont i nacken av att titta på tangentbordet och skriva) och då jag svarar prioriterar jag dom som har en utförlig personlig profil och inte är anonyma.

/Per
 
Personliga profilen struntar jag i, jag tittar sällan ens på vem som skrivit något utan bara vad som skrivs (därför är jag nog ibland ett tacksamt mål för troll).
 
återkoppling är god ton

Om man får hjälp och tips på ett nätforum tycker jag det är god ton att återkoppla
- hur blev turen?
- vilken pryl köpte jag och funkar den bra?

Det är god ton och hjälper framtida frågare med samma/liknande spörsmål.

På ett bilmärkesforum där jag också är aktiv är det extra viktigt: Jag har följande felsymptom på min bil och får tips om åtrgärder - ska det då vara glädje för framtida läsare krävs ju tåerkoppling i form av vad gjorde jag för åtgärder och hjälpte det?

Tycker att man får förutsätta att de som skriver forumfrågor klarar elementär nätsökning t ex via google - latmaskar förtjänar inte att någon annan gör jobbet åt dem men bra frågor förtjänar bra svar och jag delar gärna mina erfarenheter och förväntar mig samma i utbyte.Det är väl just det som forum-iden sammanfattad.

/Patrik
 
Jag som varit på andra sidan kan väl beskriva hur det kan vara: Man bor i tält och ens enda tid på internet är 30 minuter på en biblioteksdator. Innan anteckar man allt som ska bearbetas och kollas upp i prioriteringsordning. Man slänger in en trådstart på Utsidan för att se om det kommit några tips tills nästa gång man har tillgång till en dator. Mina artiklar här på utsidan är skrivna på det sättet. Kanske därför det fattas en massa information. Jag har hängt på utsidan sedan 1997-98 någonstans. Då var jag helt oerfaren. Nu hör jag till seniorerna. Rent informationsmässigt ger det mig inte så mycket att vara här men ger gärna av min erfarenhet till andra. Att ställa rätt frågor handlar mycket om rutin. Att kunna se sig in i situationer. Kanske är det därför en del frågor är lite väl luftiga. Utsidan är ett av våra bättre Svenska forum med bra ton. Inte så sällan försöker man hjälpa till med att få reda på vad frågeställaren ska fråga. Språkpoliser finns det nog mindre av nu än för tio år sedan. Folk som säger att man ska använda sökfunktionen lär alltid finnas.
 
Om man nu vet med sig att man inte kommer att kunna återkoppla på ett tag kan man ju skriva det?

Normalt räknar man ju med att nån som skriver på ett forum kommer att titta in igenom inom ett par dagar. Går det längre tid så är det lätt att man tror att personen har övergett forumet.

Men det finns ju det omvända också. Folk som skriver en fråga och två timmar senare skriver ett surt inlägg om att "finns det verkligen ingen på det här skitforumet som vet"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.