Forumfrågor - ska man bry sig om att svara?

Nyss frågade nån om leder i Jotunheimen. Det var rätt bråttom att få svar och vdb visste nästan ingenting, men hade "9 dagar till förfogande". Mindre än en timme efter inlägget postades påpekade jag det svåra att ge råd när förutsättningarna är okända, t ex hur tar sig TS dit, är det stug- eller tälttur, har TS ens skaffat kartorna osv. Det har nu gått en vecka och TS har inte ens loggat in under tiden. Man tappar lust att svara öht.

För något år sen ville någon ha tips om en veckas vandring i Skarvheimen. Jag svarade och fick först därpå veta att det inte alls var en vecka, utan 5-6 dagar och att TS var bilbunden så det måste handla om en rundtur. Jag hade alltså brytt mig helt i onödan - varför inte ge alla förutsättningar direkt? Ungefär i den vevan ville någon ha tips om 4 dagars rundtur på Hardangervidda (det är en kraftig begränsning), och räckte det att skaffa kartan vid ankomst till Norge? Någon skulle lägga upp TS:s tur och vdb skulle inte ens behöva följa med på kartan.

Privat får jag en del frågor som jag varken kan eller vill besvara. T ex om en viss tur som jag gjorde i Alperna i augusti 2009 vore genomförbar, möjligen med isyxa (högsta punkten var 2900 m ö h).
Jag svarade så vänligt jag kunde att jag inte går omkring och teoretiserar om hur en tur skulle gestalta sig under helt andra förutsättningar, och att snöläget den försommaren var tämligen bistert. (Jag har f ö aldrig tränat med isyxa och försöker planera mina turer så att snön aldrig är ett problem).

Någon annan ville ha tips om tur på några dagar i ett visst område och jag svarade förstås bara vilka kartor han skulle skaffa.

När jag frågar efter tips är det oftast på fjellforum.no och då är det konkreta frågor, om vissa sträckor, vatten, broar, tältmöjligheter och på så konkreta frågor får jag också konkreta svar.
Det har speciellt gällt Skarvheimen.

Till min website, http://www.huthufs.com, kan man inte skicka epost - det finns en adress som man troligen kan lista ut men jag läser inte. Ej heller finns något forum. Jag förklarar detta såhär:

http://www.huthyfs.com/epost.html

Här på utsidan.se kan folk ställa lika konkreta frågor som jag ställer på fjellforum och jag brukar svara så gott det går. Ställs frågan i ett öppet forum ska den förstås inte samtidigt
ställas till mig privat. Och diskussionsinlägg i privata meddelanden vill jag inte ha.

Jag förstår inte riktigt inlägget? Du behöver inte svara eller bry dig om du inte vill, det är ju helt upp till dig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag lägger sällan jobb på att svara på frågor där det syns tydligt att den som frågar inte ansträngt sig för att försöka hitta info själv. Ibland kan jag snabbt söka fram relevanta trådar för att visa hur lätt frågeställaren hade kunnat söka själv (men det beror på vad jag är på för humör, ibland blir det bara "Har du provat sökfunktionen?" :) ).

Oftast är det också bättre att ställa motfrågor än att svara på frågorna.

Människor kommer fortsätta vara människor.

Det som kan vara självklart för vissa kanske utelämnas - även om den informationen kan vara av betydelse för övriga - just pga den är så självklar. :)

Håller helt med dig Peter. Oftast bättre att ställa respektive besvara frågor på öppet forum än via mail så att flera kan ta del och ställa motfrågor och bidra till tråden.

En TS som inte återgår til tråden för att se om de fått svar har jag också lite svårt att förstå. Kanske slår de på en funktion att få notifikation när nån svarar och får då inläggen utan att behöva besöka utsidan.se alternativt går in på sidan utan att logga in?

Thure

Håller helt med dig Peter. Oftast bättre att ställa respektive besvara frågor på öppet forum än via mail så att flera kan ta del och ställa motfrågor och bidra till tråden.
Thure

Variant är att skriva turrapport och fylla på med saker då frågor kommer. Min tanke med rapporter är att skriva upp saker jag själv vill veta nästa gång jag skall dit.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=581477

Senaste varianten jag gör är att ha Google docs packlistor för varje tur och efter turen skriva in vad som var bra/dåligt/saknas också enkelt att dela om någon vill ha

ex. https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ar6Kl92JsPuRdDR5OHhWdWUzRDhIdG93SlQ2VUhiWHc&usp=sharing

En TS som inte återgår til tråden för att se om de fått svar har jag också lite svårt att förstå. Kanske slår de på en funktion att få notifikation när nån svarar och får då inläggen utan att behöva besöka utsidan.se alternativt går in på sidan utan att logga in?

Thure

Å andra sidan... Min gissning är att det är fler än en person (aktuell TS) som tar till sig av tipsen/råden som kommer till handa.

personligen har jag haft minst lika mycket nytta av trådar jag bara läst än de jag skapat/aktivt deltagit i.

EDIT: Just nu läser 1 medlem och 5 gäster...

Senast ändrad:
Jag brukar inte alltid bry mig om att logga in om jag bara ska läsa, inte svara på trådar. Däremot är det väl god sed att tacka för svaren i rimlig tid efter att det faktiskt dykt upp några.
Ibland kan man ju iofs undra om det är något att tacka för. Många trådar spårar ju ur och blir klassiska ställningskrig med för forumet välkända kombatanter. Då kanske man som nybörjare inte känner att det är på sin plats att tacka.

Men.... loggar ni ut??? :)

Jag har kryssat i att komma ihåg inloggningen. De få gånger om året som jag måste logga in brukar det ta några försök innan jag kommer ihåg lösenordet rätt.

Jag håller med TS, ibland är frågorna både luddiga och verkar skriva av folk som inte bemödat sig att söka alls.

Jag svarar ibland i alla fall, beroende på humör och hur myckat annat jag har för mig. Brukar tänka att vi alla varit nybörjare nån gång.

Retar mig nästan mer på ett annat fenomen. Ibland blir "frågetrådar" riktigt bra, med konkreta råd och tips. Då skulle jag gärna se en kort rapport efter den aktuella turen, med lite kommentarer kring vilka tips man tog till sig, vad som inte stämde, osv.

Om man läser på många olika enheter så händer det väl att man loggas ut automatiskt efter en viss tid.

Håller med om att återkoppling borde göras i större utsträckning på frågetrådarna.

Man får väl göra precis som man vill om man vill svara på ett forum. Det är väl det som är poängen ? Jag förstår inte problemet.

Ska jag nu starta en tråd där jag frågar om jag ska svara i denna tråden ?

Mvh / Johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips