Dykning runt Filippinerna

Tycker Filippinerna nämns sällan när man diskuterar dykning i Asien. Varför då?

Är det bra vatten? Prismässigt hur ligger det till?

Är det lätt att ö-luffa runt där?
 
Jag har inte själv varit där men det är bra BILLIG dykning där. Det är billigt att flyga mellan öarna och ännu billigare att åka båt. Båtförbindelsena är reguljära.
 
Filippinerna

Jag har hört väldigt delade meningar om Filippinerna. Där finns nog allt från riktigt dåliga rev till världsklass. Tyvärr så har cyanidfiske gjort så att många koraller har dött. Sen tror jag att Filippinerna är ett rätt så osäkert land att resa i. Har själv varit några km från Filippingränsen vid Sipadan som jag varmt rekommenderar. Jag träffade 1 engelskt par som hade varit runt och dykit i världen och de sa att att åk inte till Filippinerna. Där är dåliga rev. Annars är det nog super billigt där.
 
Filippinerna? Självklart!!!!!

Kan bara rekomendera Filippinerna, Själv har jag bara varit där 2 ggr, men goda vänner till mej återvänder år efter år. Ett utmärkt sätt att ta sej runt är med den dansk chatrade båten Cocoexplorer. http://www.cocoexplorer.com/web/main.htm
Där går man om bord o åker med på en vecko tur runt i den filippinska arkipilagen. Vi man dryga ut tiden är det bara att hoppa i land och ta retur resan en vecka senare när båten återkommer. Filippinare är mycket gästvänliga och prackar inte på en en massa skit, kan engelska och framför allt är det billigt. Efter som handel med klockor är skattebefriat så kan man köpa dyk klockor till förmånligt pris i Manila.
 
Re: Filippinerna

Sidni; sa:
Jag har hört väldigt delade meningar om Filippinerna. Där finns nog allt från riktigt dåliga rev till världsklass. Tyvärr så har cyanidfiske gjort så att många koraller har dött. Sen tror jag att Filippinerna är ett rätt så osäkert land att resa i. Har själv varit några km från Filippingränsen vid Sipadan som jag varmt rekommenderar. Jag träffade 1 engelskt par som hade varit runt och dykit i världen och de sa att att åk inte till Filippinerna. Där är dåliga rev. Annars är det nog super billigt där.

Min info kommer från kommer från proffs som arbetat med dykning där och det stämmer att vissa områden är förstörda som på många ställen i resterande världen. Det finn riktigt grym dykning om man vet var man letar.

Och att det är osäkert är bara trams. Det är bara vissa delar det handlar om där muslimsk gerilla härjar. Det är ungeför som att säga att Sipadan är farligt på grund av att det ligger nära den indonesiska delen av Borneo där det är oroligt ibland.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker? Eller det är nog bara så att du är oinsatt.

"I slutet av april kidnappades 21 personer på den Östmalaysiska ön Sipadan och fördes bort av den muslimska gerillagruppen Abu Sayyaf till Filippinerna."

http://www.aftonbladet.se/noje/0006/03/rob.html

No hard feelings. :)
[Ändrat av crazy 2004-03-22 kl 23:48]
 
Filippinerna

Jag vet precis vad som hände år 2000 vid Sipadan. Jag var faktiskt väldigt orolig att åka dit. Men jag tog reda på lite mer fakta och det är så att Malaysia har en militärbas på varje ö inkl Sipadan. Det är också väldigt mycket polis i området så nu är det nog säkrare än de flesta områden att åka till. De har haft väldigt mycket problem med Filippinska pirater i området innan. Kan säga att de öarna jag var vid Sipadan och Sibun ligger väldigt nära Filippinerna, någon undrade.Det ligger väldigt nära Indonesien oxå. Vår dykledare sa att det typ var bara några km från båda gränserna. Det var ett dykpar som jag träffade på Sipadan som sa att Filippinerna inte var så bra. Jag vet egentligen för lite för att yttra mig om säkerheten, sorry. Har ju ej varit där själv men har lyssnat lite på folk. Jag kan själv tänka mig att åka dit om jag får tips på bra ställen så man inte kommer till ett av de dåliga reven och de oroliga ställena. Ville bara varna lite så att man vet om att en del rev är döda så man undersöker det innan man sticker.
 
Just nu ett par på 'robinsonö' i Malaysia..

Meddelat OK på ön.. ligger utom räckhåll för operativa räckvidden från Filippinska övärlden där Abu Sayyaf-gerillans båtar opererat..mot Borneo Väst. Från start i Filippinska arkipelagen.
Man får räkna med det, liksom man får räkna med risker i Egyptens Hurghada och Röda Havet.. Blir ju naturligtvis VÄRRE nu..efter palestinska Yassins mord.

Varit intermezzon tidigare, visst.. Sen stenhårda kontroller -efteråt..
Bäst hålla sig borta från folksamlingar, bussar, stadskärnor, kufiska personer.. vad gäller bombattentat. Var inte naiv, vänta tills läget lugnat sig.
Vara i naturen mer - är faktiskt säkrare.. ha med sig mat från affärer, äta i det gröna..på stränder etc.
I många kulturer anses man som en nörd, fattig eller rent av idiot om man är ute i naturen. Helt andra kulturvärderingar som kan bli till ett skydd i inblandningar..
Räkna med patruller som kan vara nervösa. Inget pekande eller avlånga stavar, pinnar etc.
Anropa och få svar övertydligt.. Rätt hårfärg kan vara både bra och efter mörkret - sämre..
Gör allt i dagsljus.. undvik skumma kvarter. Festa lite för sig själv om det nu ens behövs.
Hör med polisstationer om läget och vad som är tillåtet .. avslappnar folket.
Tjänstemän och bevakare kan vara hypernervösa..så var tydlig. Vem du är..
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-23 kl 12:05]
 
Re: Filippinerna

Sidni; sa:
Jag vet precis vad som hände år 2000 vid Sipadan. Jag var faktiskt väldigt orolig att åka dit. Men jag tog reda på lite mer fakta och det är så att Malaysia har en militärbas på varje ö inkl Sipadan. Det är också väldigt mycket polis i området så nu är det nog säkrare än de flesta områden att åka till. De har haft väldigt mycket problem med Filippinska pirater i området innan. Kan säga att de öarna jag var vid Sipadan och Sibun ligger väldigt nära Filippinerna, någon undrade.Det ligger väldigt nära Indonesien oxå. Vår dykledare sa att det typ var bara några km från båda gränserna. Det var ett dykpar som jag träffade på Sipadan som sa att Filippinerna inte var så bra. Jag vet egentligen för lite för att yttra mig om säkerheten, sorry. Har ju ej varit där själv men har lyssnat lite på folk. Jag kan själv tänka mig att åka dit om jag får tips på bra ställen så man inte kommer till ett av de dåliga reven och de oroliga ställena. Ville bara varna lite så att man vet om att en del rev är döda så man undersöker det innan man sticker.

Ja ja. Jag var nog lite hård. Jag tycker bara att det varnas så hemskt mycket om att det är så farligt överallt. Åk inte till Egypten det är så farligt osv

Men sen är det ju en viss skillnad på att vara man eller kvinna när man reser.

Palawan skall ha grym dykning och även andra otroliga möjligheter till äventyr. Tubbataha till exempel är kanske den bästa dykningen i Filipinerna.

http://www.tubbataha.com/
 
Är det någon här som faktiskt varit på Filipinerna och kan rekommendera ngn bra dykspot?? Det skulle jag gärna vilja veta eftersom jag snart ska dit.
 
Hej!

Jag har nyligen varit på Filippinerna och dykt i 3 veckor. Ett otroligt land att resa i. Jag besökte Aporeef som är ett ganska känt dykmål på Filippinerna med härliga väggdyk och droppoffs. Hade besök av haj på varenda dyk där. (Vitfenad revhaj och Grå revhaj) Efter detta så åkte vi till Coron bay och dök på Japanska vrak ifrån andra världs kriget, otroligt trevliga vrak att dyka på. Sist men inte mins åkte vi till Donsol som är känt för sitt stora bestånd av Valhaj. Här stötte vi på ett 20 tal valhajar att snorkla med men ute på Manta bowl kom både Valhaj och Manta och hälsa på oss under dyken där. Otroliga upplevelser.

Om du vill ha mer info så maila mig.

Mvh Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Nisse_ Dykning runt Barcelonatrakten Dykning 0
Bönne Dykning runt Rhodos? Dykning 2
Dykning runt Väddö och söder ut ? Dykning 1
Emilyv Dykning Filippinerna? Dykning 0
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
korotkoff Dykning för nybörjare Dykning 7
Jean Dar Filippinerna & Mikronesien Dykning 2
Nick Fisk Dykning Zanzibar Dykning 0
Loola Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen? Dykning 15
rsk Dykning i Sardinien, var bör jag bo? Dykning 0
mydeza Dykning Under vattnet? Dykning 2
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
peter notstrand Isvaks dykning Dykning 5
Nick Fisk Dykning i Costa Rica Dykning 0
HannahL Dykning söderhavsöarna Dykning 1
mb80 Tropisk dykning juli-augusti Dykning 3
david.n dykning nära kular kumpur Dykning 0
addeliten Dykning i Miami? Dykning 6
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
Ljungblomma Dykning i Giens. Erfarenheter? Dykning 0
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
schiz01 dykning i norge Dykning 0
Evvie Dykning i Thailand Dykning 3
daani dykning i berrier revet under slutet av feb borjan mar Dykning 2
parlars Dykning i Gävleborg, finns det klubbar? Dykning 1
Stockholmare Att starta dykning i början av femti talet Dykning 5
Minx dykning och tryck? Dykning 20
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
kalke Dykning i barcelona Dykning 0
0020 Dykning östra karibien Dykning 0
perdans Dykning i Sri Lanka ? Dykning 2
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
Viberg Dykning Dar-es-Salaam Dykning 4
darvid sötvattens dykning i Thailand ? Dykning 0
Vonka Dykning i Florida?! Dykning 0
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2
nask Dykning på Korfu Dykning 0
JonnyRocker Dykning i Uppland Dykning 1
sn0wrider Dykning i Dubai!? Dykning 0
dacoolestguy Dykning med nedsatt syn? Dykning 7
Vonka Dykning i BULGARIEN??? Dykning 1
kolanta Dykning och diabetes Dykning 1
jamo Dykning i Hua Hin, Thailand? Dykning 5
Sallle dykning i Malaga? Dykning 1
Manta Ray Dykning i Indien? Dykning 11
viljan Dykning i England Dykning 1
Jsou dykning i tunisien ? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
da_flower Dykning en minskande sport eller inte ??? Dykning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.