Dum fråga.....bensin och kök

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
henkywallmark; sa:
Hej

En kanske dum fråga (är väl dum....)... behöver man förvärma ett kök som man använder bensin på?

mvh
Calle

Ja, men det kan beroende på köket ofta göras med bensinen. Fördelen mot fotogen och andra svårantändliga bränslen är alltså att du inte behöver specialbränsle för att förvärma med. Förvärmningen sotar dock ganska mycket med bensin.

Tändpasta?

Finns det nån som kör med tändpasta,funkar det bra och hur gör man?

Smetar man bara dit lite och fjuttar på?

peter

Re: Tändpasta?

ping; sa:
Finns det nån som kör med tändpasta,funkar det bra och hur gör man?

Smetar man bara dit lite och fjuttar på?

peter

Jag har testat och förkastat tändpasta. Tycker att den bara är mer besvärlig att applicera på rätt plats och dessutom kommer den i tuber som jag inte kan förpacka i de mängder jag själv vill beroende på turens längd. Det är enklare med T-röd, metanol eller liknande.

Anledningen till att du behöver förvärma ett bensinkök, är att vätskan måste övergå från flytande form i flaskan till gasform innan den strömmar ut som då gaslåga under kastrullen.

Raskesven

Gör som Fletcher mfl

Det brukar ju bli papper över, skräp med andra ord. Elda det med lite bensin i som förvärmning. Fungerar utmärkt och löser mer än ett problem.

Go tur

Värre än bensin?

zeromaker; sa:
Tänk bara på att ångor av metanol är mycket hälsovådligt att andas in.

Jag tvivlar på att bensinångor vid förvärmning skulle vara avsevärt bättre än motsvarande metanolångor ur hälsosynpunkt. Som "fotogenist" använder jag (och förmodligen rätt många till) oftast tenol (en liter räcker ju ett tag) vid förvärmning och den består till största delen av etanol med en mindre andel metanol tillsatt. Förvärmningen blir då ur hälsosynpunkt att jämstallas med att använda ett vanligt spritkök under några minuter.

/Tommy

brandmansmicke; sa:
Ja, men det kan beroende på köket ofta göras med bensinen. Fördelen mot fotogen och andra svårantändliga bränslen är alltså att du inte behöver specialbränsle för att förvärma med.

Jag har aldrig haft problem med att förvärma med fotogen - men det kanske också beror på vilken brännare man kör med.

zeromaker; sa:
Tänk bara på att ångor av metanol är mycket hälsovådligt att andas in.

Men när man förbränner metanolen så bildas mest koldioxid och vatten i motsats till vid bensinförbränning som ger många andra avgaser samt oförbrända kolväten. Bensinångor är också farliga att andas in.

Metanol är givetvis farligt att dricka (bl a blindhet) men alla kolväten är också farliga speciellt om man kräks och får ned dem i lungorna.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips